مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دانشمندان ایتالیایی نمونه آزمایشی اولین توربین بادی بدون ملخ دنیا به نام تورنادو لایک را در شهر فلورانس رونمایی کردند

به گزارش مهر، این توربین بادی بدون ملخ که Tornado Like نام دارد در چند ماه آینده در استان توسکانی ایتالیا نصب خواهد شد. این توربین حتی قادر است در مناطقی که سرعت باد در آنها بسیار ضعیف (حتی با سرعت دو متر بر ثانیه) است نیز به خوبی عمل کند.

تورنادو لایک را گروهی از مهندسان ایتالیایی شرکت وسترن کو متخصص در تولید فناوریهای نوآورانه ساخته‌اند و آن را در اجلاس رهبران احزاب سبز اروپا در فلورانس رونمایی کردند.

علاوه بر عملکرد مطلوب تورنادو لایک حتی در بادهای ضعیف یکی دیگر از مزایای این توربین ارتفاع کم آن است. به طوری که ارتفاع یک توربین بادی عادی به طور متوسط بین 20 تا 30 متر است در حالی که ارتفاع تورنادو بیش از 2 متر نیست و در مدلهای آینده نیز این ارتفاع کمتر خواهد شد.

ارتفاع کم این توربین می‌تواند به هوا شتاب دهد و در محیط پیرامون خود یک اثر گردبادی ایجاد کند. اثر گردبادی برای حرکت توربین و تولید انرژی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تولید انرژی این توربین بیش از توربین‌های بادی عادی است و در عین حال هزینه تولید انرژی آن 30 درصد کمتر از توربین‌های بادی فعلی است.

این توربین شبیه به یک قیف بوده و به این ترتیب هوا می‌تواند در ستون قیف نفوذ کند و داخل دستگاه این جریان هوا به یک گردباد بسیار قوی تبدیل شود و انرژی الکتریکی تولید کند.

براساس گزارش پرس وب، آزمایشات اولیه این توربین بادی بدون ملخ ظرف چند ماه آینده در فلورانس آغاز خواهد شد و اولین دستگاه‌های تورنادو لایک برای راه اندازی یک نیروگاه بادی در نیمه اول سال 2010 ساخته می‌شوند.

کد خبر 87771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز