یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: یک هفته پس از آن که شرکت مایکروسافت یک قرارداد بسیار وسیع لینوکس را با شرکت ناول منعقد کرد، مقامات اجرایی مایکروسافت اعلام کردند که در حال بررسی عقد قراردادهای مشابه با سازندگان لینوکس یعنی ردهت و سایر شرکت‌های منبع باز هستند.

اما یکی از شرایط این قرارداد با ناول به آن معنا است که مایکروسافت نمی‌تواند امتیازات مشابه آنچه به ناول داده است را به شرکت‌های دیگر بدهد.

در این بند آمده است که پشتیبانی‌های فروش که شامل توزیع 70000 کوپن برای نگهداری و پشتیبانی از لینوکس است و به مشتریانی که بخواهند هم ویندوز و هم لینوکس را در محیط‌های خود اجرا کنند منحصر به قرارداد با ناول است.

مایکروسافت از طریق روابط عمومی خود اعلام کرده است که اینگونه تمهیدات محدود و مبتنی بر زمان در بسیاری از قراردادهای همکاری گسترده امری مشترک است.

البته، مایکروسافت گفته است که در برخی از اقدامات و همکاری‌های مایکروسافت با شرکت ناول در زمینه مدیریت خدمات وب و Connectors میان Open format و فرمت فایل برای مایکروسافت آفیس و نیز در زمینه توافق‌های Patent میان این دو شرکت هیچگونه حالت انحصاری وجود ندارد.

از طریق این قرارداد مایکروسافت اعلام کرده است که حقوق مربوط به انواع Patent را به هیچ تکنولوژی نرم‌افزاری که ممکن است با SuSE Linux ادغام شود تسلیم نخواهد کرد.

افراد و سازندگان منبع باز غیرتجاری که کد می‌سازند و آن را به توزیع SuSE Linux عرضه می‌کنند و نیز برنامه‌نویسانی که برای نوشتن کدهایی که به داخل این توزیع وارد می‌شود پول دریافت می‌کنند همگی تحت این شرایط مایکروسافت مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

به علاوه مایکروسافت با سایر سازندگان لینوکس همکاری می‌کند تا تکنولوژی مجازی‌سازی را تهیه کند تا به لینوکس و ویندوز امکان اجرای مشترک دهند. این شرکت می‌تواند در گروه‌های ائتلاف مهندسی، آزمایش و پشتیبانی با سایر شرکت‌ها نیز وارد شود.

مایکروسافت می‌گوید، اگر چه بر اساس برخی حوزه‌های معدود و منحصر به فرد، مایکروسافت نمی‌تواند با سایر سازندگان لینوکس توافقنامه‌های مشابه امضا کند، این شرکت می‌تواند و تمایل دارد قراردادهای مشابهی داشته باشد که شامل عناصر مشابه زیادی با موارد اصلی توافقنامه میان مایکروسافت و ناول باشد.

یکی از تحلیلگران در این زمینه می‌گوید، هر چند به نظر این مسئله بسیار خوب و پسندیده به نظر می‌رسد، حمایت از قانونگذاری Patent مایکروسافت احتمالا چندان به نفع یا مورد علاقه ردهت و سایر شرکت‌های منبع باز نخواهد بود.

مایکل گارتنبری، از تحلیلگران شرکت تحقیقاتی ژوپیتر می‌گوید، فعالان عرصه Open-Source در شروع چندان به موضوعات مربوط به patent فکر نمی‌کنند.

او می‌گوید، من بعید می‌دانم آنها چندان به این مسئله توجه کرده باشند. او می‌گوید، شاید چند شرکت منبع باز کوچک احتمالا دوست داشته باشند از سوی مایکروسافت به آنها پیشنهاد محافظت علیه قوانین Patent داده شود.

به علاوه مرکز قانونی Software Freedom Law Center اخیرا در حال ارزیابی این مسئله است که آیا در قرارداد مایکروسافت و ناول بخش Patent که با پرداخت بیش از 40 میلیون دلار از سوی ناول به مایکروسافت همراه بوده است، تخلفی با لیسانس GNU public License دارد یا نه که لیسانس نرم‌افزاری برای لینوکس است. قرار است اوایل هفته آینده یا جمعه این گروه نتایج بررسی‌های خود را منتشر کنند.

در عرضه برنامه‌نویسی و تولید مشترک، مایکروسافت قرار داد مشابهی هم با شرکت سان مایکروسیستمز دارد تا به صورت مشترک تکنولوژی‌های Linking دو زبان برنامه Net. و جاوا را در سال 2009 بسازند.

در حالیکه مایکروسافت می‌گوید کارهای مهندسی را در پس پرده با سان انجام داده است تا شرایط قرار داد را فراهم سازد درباره فواید این همکاری برای مشتریان هنوز به صورت علنی مطلبی مطرح نگشته است.

کد خبر 8773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز