دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: انفجار 4 بمب در موصل و بغداد ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت

گزارش پلیس عراق حاکی است که بر اثر انفجارهای دیروز 50 نفر کشته و بیش از 200نفر هم زخمی شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی سی، انفجار 2 بمب که در کامیونی در یک روستای شیعه‌نشین در نزدیکی شهر موصل کار گذاشته شده بود، باعث کشته شدن حداقل 23 نفر و مصدوم شدن بیش از 100 نفر شد.

در بغداد هم، انفجار 2 بمب دیگر که در اتومبیل و در نزدیکی کارگاه‌های ساختمانی کارگذاشته شده بود به کشته و مجروح شدن ده‌ها نفر انجامید.

روز جمعه هم نزدیک به 40 نفر در اثر یک رشته بمب‌گذاری در مناطق شیعه‌نشین جان خود را از دست دادند.

2 انفجار خارج از بغداد، در ساعت 4 صبح به وقت محلی تقریبا همزمان در روستای خزنه در 20 کیلومتری شرق موصل رخ داد. این روستا محل سکونت اقلیت کوچک و شیعه است.

شدت انفجارها به اندازه‌ای بود که حداقل 30خانه کاملا ویران شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش داد از آنجا که 2 کامیون حامل بمب در کوچه‌ای در یک محل مسکونی قرار داشتند، همه کشته‌ها غیرنظامی هستند.

شهر موصل که دومین شهر بزرگ عراق محسوب می‌شود و اقوام و مذاهب مختلف در آن سکونت دارند، یکی از آخرین نقاطی است که القاعده از آن به‌عنوان محل استقرار استفاده می‌کند و با وجود کاسته شدن از میزان خشونت‌ها در نقاط مختلف عراق، موصل کماکان صحنه بروز حملات و درگیری است.

2انفجار بغداد در نقاط مختلف این شهر رخ داد. با در نظر گرفتن نزدیکی محل انفجار به کارگاه‌های ساختمانی، به‌نظر می‌رسد هدف اصلی عاملان حمله، کشتن کارگرانی بوده که ابتدای صبح با هدف پیدا کردن کار در این نقاط تجمع می‌کردند. اعتقاد بر آن است که این‌دو حمله به کشته شدن حداقل 16 نفر و مجروح شدن نزدیک به 83 نفر دیگر منجر شده باشد. 

روز جمعه هفتم اوت انفجار بمب در 5 مسجد شیعه در نقاط مختلف بغداد در جریان نماز جمعه، باعث کشته شدن تقریبا 40 نفر و مجروح شدن 130 نفر دیگر شد.

واکنش طالبانی

رئیس‌جمهوری عراق انفجارهای اخیر در این کشور را تلاشی شکست خورده برای بازگرداندن عراق به درگیری‌های طایفه‌ای دانست.

جلال طالبانی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی در این کشور تاکید کرد: اهداف سیاسی و تروریستی این جنایات کاملا آشکار است و آنها سعی دارند از این طریق کشور را به فتنه و آشوب طایفه‌ای بازگردانند که مردم ما با هوشیاری آن را پشت سر گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: اقدام این جنایتکاران مبنی بر هدف قرار دادن غیرنظامیان و مساجد، نشان از شکست و ناتوانی آنها در تلاش‌های بیهوده‌شان برای مانع تراشی در روند ساخت عراق دمکرات، آزاد و مستقل دارد.

طالبانی گفت: این مسئله نیاز هر چه بیشتر به هوشیاری و جدیت سازمان‌های امنیتی، ارتش، پلیس و اقشار عراقی را آشکار می‌سازد.عادل عبدالمهدی، معاون رئیس‌جمهوری عراق نیز به‌شدت حملات تروریستی موصل را محکوم کرد و هدف از این جنایات را بازگرداندن کشور به جنگ طایفه‌ای دانست.

وی گفت: صدور بیانیه‌های محکومیت در قبال این جنایات کافی نیست و باید با جدیت و احساس مسئولیت ملی و بین‌المللی هر چه بیشتر با پدیده تروریسم برخورد کرد.

طارق الهاشمی، دیگر معاون رئیس‌جمهور عراق نیز تاکید کرد: شورای ریاست‌جمهوری عراق طی روزهای آینده نشستی را برای بررسی اوضاع امنیتی، سیاسی و پرونده‌های مورد بحث که نیازمند تصمیم‌گیری‌های فوری است برگزار خواهد کرد.

کد خبر 87538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز