همشهری آنلاین: طرح جایگزینی خودروهای مالکینی که مدل اتومبیل آنها سال 52 به قبل است یا در طرح تسجیل شرکت کرده‌اند از سه‌شنبه 20 مرداد آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، رئیس طرح نوسازی حمل و نقل کشور با اشاره به آغاز طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سال 88 گفت: مالکان خودروهای فرسوده مدل 52 به قبل که هم‌اکنون پلاک ایران داشته و یا در طرح تسجیل شرکت کرده‌اند، از روز 20 مردادماه سال جاری برای تعویض خودروی خود می‌توانند به مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در سراسر کشور مراجعه کنند.

مهندس نصیری افزود: بر اساس مذاکرات انجام شده با شرکت‌های ایران خودرو و سایپا هر کدام از این شرکت‌ها 50 هزار خودروی فرسوده را برای جایگزینی تعهد کرده‌اند از سوی دیگر تسهیلات بانکی نیز مراحل نهایی خود را طی می‌کند که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از روز 20 مردادماه سال جاری مالکان خودروهای فرسوده بتوانند در این طرح شرکت کنند.

نصیری با اشاره به این که جدول زمان‌بندی مراجعه مالکان سایر خودروهای فرسوده در سال 88 بزودی اعلام می‌شود، افزود: هم‌اکنون یک میلیون و 800 هزار خودروی سبک، سنگین و تاکسی بالای سن فرسودگی در کشور وجود دارد که بر اساس قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت باید این خودروها تا پایان سال 1390 از رده خارج شوند که بر این اساس از سال جاری هر سال 600 هزار خودرو فرسوده از رده خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 175 هزار خودروی فرسوده در سال گذشته از رده خارج شد افزود: از 600 هزار خودرو فرسوده که قرار است در سال جاری از رده خارج شود، 300 هزار دستگاه در طرح جایگزینی شرکت کرده و مابقی به صورت نقدی از رده خارج می‌شوند.

رئیس طرح نوسازی حمل و نقل کشور درباره طرح جایگزینی سال 88 گفت: اجرای این طرح از 20 مرداد ماه سال جاری در سراسر کشور آغاز می‌شود و در آن خودروهای سبک فرسوده 50 میلیون ریال وام با سود 12 درصد (بدون یارانه) دریافت کرده و 10 میلیون ریال نیز در ازای اسقاط خودرو فرسوده خود تخفیف می‌گیرند.

وی تصریح کرد: 300 هزار خودرو فرسوده نیز امسال به صورت نقدی از رده خارج خواهد شد که بر این اساس مالکان خودروهای فرسوده با اسقاط خودروی خود می‌توانند تا سقف 15 میلیون ریال به صورت نقدی دریافت کنند که اجرای این طرح نیز به طور هم‌زمان از 20 مردادماه در سراسر کشور آغاز می‌شود.

رئیس طرح نوسازی حمل و نقل کشور گفت: مالکان خودروهای فرسوده در طرح جایگزینی سال 88 به 108 مرکز اسقاط و بازیافت خودرو در سراسر کشور که 19 مرکز آن در استان تهران واقع است مراجعه کرده و نسبت به انتخاب شیوه از رده خارج کردن خودرو فرسوده خود اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به مصوبه اخیر ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت: بر این اساس خودروهای بالای 35 سال سن تنها در سال جاری می‌توانند برای جایگزینی مراجعه کرده و از سال آینده هیچ گونه تسهیلاتی به این خودروها داده نمی‌شود علاوه بر آن از تردد آن‌ها نیز جلوگیری خواهد شد.

رئیس طرح نوسازی حمل و نقل کشور درباره اولویت مراجعه خودروهای فرسوده گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده خودروهای مدل 52 به قبل در مرحله اول باید به مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده مراجعه کنند. همچنین تمامی اشخاصی که خودروهای آنها تا پایان سال 1390 به سن فرسودگی می‌رسد، می‌توانند از امسال از مزایای طرح جایگزینی برخوردار شوند.

وی در خصوص خودرو جایگزین تصریح کرد: محدودیتی برای خودرو جایگزین وجود ندارد و مالکان خودروهای فرسوده می‌توانند ما به التفاوت قیمت خودرو خود را نقدا پرداخت کنند.

رئیس طرح نوسازی حمل و نقل کشور در عین حال گفت: افرادی که پیشتر از طرح جایگزینی خودروهای فرسوده استفاده کرده‌اند، مجددا می‌توانند امسال نیز از این طرح بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دو هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیاز باشد، گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی و ابلاغیه این بانک، ارایه تسهیلات برای خرید خودرو توسط بانکها در سال جاری بجز جهت جایگزینی خودروهای فرسوده ممنوع است.

رئیس طرح نوسازی حمل و نقل کشور تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیات نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری، خودروسازان موظفند پس از معرفی این ستاد نسبت به تحویل خودرو جایگزین ظرف 30 روز اقدام کنند و در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد.

نصیری با تاکید بر این که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال قرعه‌کشی برای جایگزینی خودروهای فرسوده انجام نمی‌شود گفت: بر اساس مصوبه اخیر ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت، خودروسازان داخلی موظفند به ازای تولید هر سه دستگاه خودرو جدید، یک دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کنند که بدین ترتیب با توجه به تیراژ تولید سالانه حدود یک میلیون دستگاه خودرو در کشور، امسال 300 هزار خودرو فرسوده توسط خود خودروسازان از رده خارج خواهد شد.

وی درباره جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین نیز گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده یکهزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری، پنج هزار دستگاه کامیون و کشنده و پنج هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده با تسهیلات دولتی امسال از رده خارج می‌شوند.

به گفته رئیس طرح نوسازی حمل و نقل کشور، خودروهای سنگین بالای 40 سال عمر در طرح سال 88 در اولویت قرار دارند.

وی درباره تسهیلات بانکی خودروهای سنگین گفت:‌ بر این اساس برای اتوبوس‌های برون‌شهری کمک بلاعوض تا سقف 100 میلیون ریال، تسهیلات بانکی معادل 80 درصد قیمت خودرو تا سقف 1200 میلیون ریال و دوره بازپرداخت 84 ماهه، کامیون‌های بالای 17 تن و کشنده کمک بلاعوض تا سقف 50 میلیون ریال، تسهیلات بانکی معادل 80 درصد قیمت خودرو تا سقف 600 میلیون ریال و دوره بازپرداخت 84 ماهه و مینی‌بوس‌ها کمک بلاعوض تا سقف 30 میلیون ریال، تسهیلات بانکی معادل 80 درصد قیمت خودرو تا سقف 200 میلیون ریال و دوره بازپرداخت 72 ماهه در نظر گرفته شده است.

نصیری افزود: بر اساس قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت از رده خارج کردن خودروهای سنگین فرسوده بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است که امسال این سازمان نسبت به شناسایی و ثبت‌نام واجدین شرایط اقدام کنند.

وی درباره تاکسی‌های فرسوده نیز گفت: 20 هزار تاکسی فرسوده بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده امسال از رده خارج می‌شوند که بر این اساس برای تاکسی‌ها کمک بلاعوض تا سقف 30 میلیون ریال، تسهیلات بانکی معادل 80 درصد قیمت خودرو تا سقف 70 میلیون ریال و دوره بازپرداخت 60 ماهه در نظر گرفته شده است.

رئیس طرح نوسازی حمل و نقل کشور درباره مشارکت بخش خصوصی گفت: هم اکنون در حال مذاکره با بخش خصوصی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هستیم تا با نرخ لیزینگ، این بخش نیز وارد عرصه شود.

وی در خصوص خودروهای وارداتی نیز گفت: در سال جاری به ازای واردات هر دستگاه خودرو تا شش لیتر مصرف سوخت در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی باید یک دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج، بین شش تا 10 لیتر، دو دستگاه و 10 لیتر به بالا سه دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شود.

کد خبر 87312

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز