گروه حوادث: ضرب و شتم دانشجوی ایرانی‌تبار از سوی پلیس کالیفرنیا و انتشار تصاویر آن بر روی اینترنت، واکنش شدید دانشجویان آمریکایی و گروههای حقوق بشر را برانگیخته است.

ساعت یازده و نیم سه‌شنبه‌شب (چهاردهم نوامبر) دو مأمور انتظامات دانشگاه معروف (یو سی ال ای)‌ کالیفرنیا به مصطفی طباطبایی نژاد دانشجوی ایرانی تبار 23 ساله که در کتابخانه دانشگاه در پشت رایانه نشسته بود، نزدیک شده و از وی خواستند کارت شناسایی‌اش را نشان دهد، اما او چون در حال درس خواندن بود، حاضر به نشان دادن کارت نشد و این سرآغاز یک رسوایی بزرگ برای پلیس کالیفرنیا بود.

پس از آن‌که مأموران انتظامات از کتابخانه بیرون رفتند، چند دقیقه بعد، مأموران پلیس وارد کتابخانه شدند و از جوان ایرانی خواستند کتابخانه را ترک کند. به گفته شاهدان، جوان دانشجو  کوله‌پشتی خود را برداشته و در حال حرکت به‌سوی در خروجی بود که یکی از مأموران پلیس بازوی او را گرفت.
طباطبایی‌نژاد از او ‌خواست بازویش را رها کند، اما در همین هنگام  یکی از مأموران پلیس، شوک برقی به وی وارد کرد که براثر آن نقش بر زمین شد و ناله‌کنان به مأموران پلیس گفت، مشکل جسمی دارد.

در تصویر ویدئویی این حادثه که روی پایگاه اینترنتی YouTube قرار داده شده، صدای مصطفی طباطبائی‌نژاد به گوش می‌رسد که خطاب به مأموران پلیس می‌گوید: این‌طوری به قانون اقدام میهن‌پرستانه عمل می‌کنید؟ این‌طوری از قدرت لعنتی‌تان سوءاستفاده می‌کنید؟
در این تصویر ویدئویی مأموران پلیس چند بار این دانشجو را با شوک برقی مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و سپس به او که بر زمین افتاده دستور می‌دهند برخیزد. مأموران پلیس همچنین به او می‌گویند مقاومت نکند و او فریاد می‌زند که من مقاومت نمی‌کنم. نکته مهم در این تصاویر آن است که هنگامی که تعدادی از دانشجویان حاضر در کتابخانه از مأموران پلیس می‌خواهند این کار را متوقف کنند، مأموران آنها را تهدید کرده و می‌گویند: هر کس را که نزدیک شود هدف شوک برقی قرار می‌دهند. یکی از دانشجویان حاضر در محل به نشریه داخلی دانشگاه کالیفرنیا گفته که هنگامی که او از یکی از مأموران پلیس خواست کارت شناسایی خود را نشان دهد و نامش را بگوید، مأمور پلیس او را تهدید به حمله با شوک برقی کرد.

تظاهرات دانشجویی
به گزارش آسوشیتدپرس در حالی که مأموران پلیس دانشگاه مدعی هستند دانشجوی ایرانی در برابر دستور آنان برای خروج از کتابخانه یا نشان دادن کارت شناسایی‌اش مقاومت کرده است، شاهدان مدعی هستند که وی در حال ترک کتابخانه بود که هدف حمله قرار گرفته است.
انتشار تصاویر مربوط به این حادثه، جنجالی گسترده را در آمریکا و خصوصاً کالیفرنیا سبب شده است. در تظاهراتی که روز جمعه در اعتراض به حمله به این جوان دانشجوی ایرانی‌تبار برگزار شد، دانشجویان دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای اعلام کردند ممکن است قربانی بعدی هریک از آنها باشند.
«صبیحه امین» رئیس انجمن دانشجویان مسلمان با اشاره به این حادثه گفت: «دانشجویان احساس می‌کنند که امنیت آنها در خطر است و ما نیز احساس امنیت نمی‌کنیم.»

ظاهر شرقی دلیل حمله
در حالی که دانشگاه مدعی است به‌خاطر ایرانی ‌بودن طباطبایی‌نژاد با وی برخورد نشده اما استیفن یاگمن وکیل مدافع جوان ایرانی معتقد است که به‌خاطر ظاهر شرقی موکلش این برخورد با وی صورت گرفته است. به گفته وی مصطفی که متولد آمریکا و دارای شناسنامه آمریکایی است به این دلیل کارت شناسایی خود را نشان نداد که تصور می‌کرد ماموران به‌خاطر ظاهر شرقی‌اش از او کارت خواسته بودند. سخنگوی وزارت خارجه ایران با محکومیت ضرب‌و شتم دانشجوی ایرانی  از سوی پلیس آمریکا خواستار مجازات عاملان حادثه شد.

کد خبر 8696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز