دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: حکم حبس طارق عزیز معاون نخست وزیر عراق در زمان صدام، پس از محکومیت وی در دادگاه به اتهام جابه جایی اجباری کردها از شمال غربی این کشور، به مدت 7 سال دیگر افزایش یافت.

به گزارش الجزیره، محمود صالح قاضی مسئول رسیدگی به جرایم طارق عزیز به هنگام صدور حکم وی اعلام کرد: به دلیل آنکه شما مرتکب جرم کوچ اجباری علیه مردم کرد شده‌اید، این دادگاه تصمیم گرفته است شما را به 7 سال زندان محکوم کند.

در زمان حملات صدام حسین به مناطق کردنشین عراق در اوخر دهه 1980 صدها روستا در این منطقه نفت خیز که در شمال شرقی این کشور واقع است ویران  و هزاران نفر از مردم آواره و کودکان از خانواده‌هایشان جدا شدند.

این حکم که روز یکشنبه 2 اوت علیه طارق عزیر صادر شد. دومین حکم محکومیت وی محسوب می‌شود. طارق عزیز که در زمان صدام در مقام وزیر امورخارجه عراق نیز انجام وظیفه می‌کرده است، در ماه آوریل سال جاری به دلیل نقش خود در اعدام بازرگانان عراقی در سال 1992 به 15 سال زندان محکوم شده بود. این بازرگانان پیشتر به اتهام زیر پا گذاشتن قوانین نظارت بر قیمت کالاها محکوم به اعدام شده بودند.[طارق عزیز به اتهام اعدام بازرگانان عراقی محاکمه می‌شود]

با احتساب این دو حکم محکومیت علیه طارق عزیز او اکنون باید در مجموع 22 سال را پشت میله‌های زندان بگذراند.

باز هم حکم اعدام برای علی شیمیایی

دادگاه عالی عراق در جلسه رسیدگی به اتهامات سران حزب بعث در نسل‌کشی کردهای عراق علی حسن المجید  معروف به علی شیمیایی  پسر عموی صدام را بار دیگر به اعدام محکوم کرد.

این دادگاه همچنین ایاد فتیح الراوی  فرمانده نیروهای گارد ملی و محمد زمام عبدالرزاق و محمد فیزی الهزاع از دیگر سران حزب بعث عراق را به 6سال زندان محکوم کرد.

دادگاه نسل کشی کردها برخی دیگر از اعضای حزب بعث نظیر لطیف نصیف جاسم ، از سران حزب بعث، محمد مهدی صالح وزیر تجارت سابق عراق، احمد حسین خضیر رئیس دیوان ریاست‌جمهوری، هاشم حسن المجید  فرماندار بابل و  فرحان مطلک الجبوری  فرمانده یگان اطلاعات نظامی در منطقه شمال را بی‌گناه اعلام کرد.

کد خبر 86913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز