مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: گروهی از محققین کشورمان روشی برای کوتینگ اسکناس و سایر اوراق بهادار در کشور ثبت کرده‌اند.

به گزارش همشهری، امروزه با توجه به پیشرفت صنعت کامپیوتر و همه‌گیرشدن آن و با در اختیار داشتن یک پرینتر لیزری رنگی هر نوجوانی به راحتی می‌تواند با یک کامپیوتر و اسکنر در خانه و مدرسه و یا محل کار پدر و مادر اسکناس جعل کند.

برای همین همگام با پیشرفت تکنولوژی چاپ، صنعت حفظ و حراست از تقلب اسناد نیز باید رشد داشته باشد. البته برای جایگزینی وجه نقد روی کارت‌های اعتباری فعالیت گسترده‌ای صورت گرفته و با ایجاد فروشگاه‌هایی که تمام نیازهای جامعه را تامین می‌کنند به 3 علت پول نقد همیشه در دسترس افراد خواهد بود.

نخست آنکه از نظر اجتماعی در همه موارد نمی‌توانیم از کارت اعتباری استفاده کنیم. به عنوان مثال پرداخت هزینه تاکسی. اکثر مردم که درآمد محدودتری دارند اسکناس را به کارت اعتباری ترجیح می‌دهند و برخی هم به عدد و رقم اعتماد ندارند و برخی دیگر نیز از قبل درآمد خود را هزینه کرده‌اند.

کارت اعتباری زمانی کاملا موفق است که در نظام پرداختی و داد و ستد یک اجتماع فقط یک کارت بتواند هوشمند و پرداخت‌کننده در همه مواردی که به پول نیاز است وارد عمل شود که شاید برای رسیدن به آن مدت‌ها زمان لازم باشد. از طرفی جمع‌آوری و چاپ اسکناسی نظیر دلار که در سراسر دنیا پراکنده است هزینه هنگفتی دارد.

پاسخ این معضل در ساخت دستگاه کوچکی است که بتواند اسکناس‌های رایج و برش‌خورده را تبدیل کند که البته این فرآورده کوتینگ خود باعث عمر طولانی اسکناس نیز خواهد شد.برای همین گروهی از محققین ایرانی در داخل کشور دستگاهی ساخته‌اند که این عملیات را روی اسکناس انجام می‌دهد.

ازجمله مزایای این مواد ضدآب‌شدن اسکناس و صرفه‌جویی در خرید کاغذ اسکناس مصرفی است که سالانه مبلغ قابل‌توجهی را شامل می‌شود. در موارد ناپیدا و همراه این فرمول مولکول‌هایی نهفته که با محض‌گرفتن کپی و اسکن تصویر را مخدوش نموده و از گرفتن تصویری واضح جلوگیری می‌کند.

به گفته مهندس برهمند، طراح این روش، مواد کوتینگ ضد تقلب اسکناس و تراول‌چک باعث طولانی‌شدن عمر کاغذ اسکناس شده و علاوه بر آن اسکناس رفلکس ماوراءبنفش از خود ساطع می‌کند به نحوی که اصلی بودن اسکناس بدون نیاز به دستگاه خاصی، با چشم قابل تشخیص است.

مواد کوتینگ جدید ساخته شده هیچ هزینه اضافی در زمان کاربرد ندارد و به راحتی توسط دستگاه‌های فعلی چاپ اسکناس قابل استفاده و سازگار است.

کد خبر 8676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز