شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

گروه ورزشی: تیم استقلال در آخرین بازی تدارکاتی‌اش پیش از دیدار با سپاهان برابر مهر کرج با حساب 7 بر یک به پیروزی رسید.

در این بازی که عصر پنجشنبه در ورزشگاه شهید دستگردی برگزار شد، سیاوش اکبرپور در دقایق 12 و 35، رضا عنایتی در دقایق 15 و 51، فرهاد مجیدی در دقیقه 17، سیدمهدی سیدصالحی در دقیقه 60 و مدافع حریف در دقیقه 37 گلزنی کردند. در این دیدار در دقیقه 8 استقلال صاحب یک ضربه پنالتی شد که این فرصت با ضربه بی‌دقت فرهاد مجیدی به گل تبدیل نشد.

برنامه‌های استقلال برای شکست سپاهان

استقلال پس از جدایی امیر قلعه‌نویی با سیستم 2-5-3 خداحافظی خواهد کرد. بازی با دفاع چهارنفره مهم‌ترین ویژگی تاکتیک استقلال در فصل نهم لیگ برتر خواهد بود و صمد مرفاوی با کمک اریش روته‌مولر روش‌هایی را به کارخواهد گرفت که گویا تفاوت‌های زیادی با سیستم سنتی قلعه‌نویی دارد.

استقلال در فصل جدید لیگ برتر از آرایش 3-3-4 به عنوان سیستم پایه خود استفاده خواهد کرد که این روش البته در طول بازی و با توجه به شرایط تیمی استقلال و حریفان دچار تغییراتی خواهد شد. روند تمرینات استقلال نشان می‌دهد که این سیستم بیشتر در بازی‌های خانگی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به احتمال فراوان در بازی‌های بیرون از خانه به 2-4-4، 2-2-2-4 و 1-3-2-4 تبدیل خواهد شد. نکته قابل‌توجه اما تردیدهای صمد مرفاوی برای انتخاب ترکیب اصلی تیمش است و زمانی که استقلال با سیستم 3-3-4 بازی می‌کند چند هافبک خلاق این تیم برخلاف میل باطنی کادر فنی باید بیرون از ترکیب باشند.

در خط دروازه محمد محمدی شرایط بهتری نسبت به وحید طالب‌لو دارد و آبی‌ها به احتمال فراوان لیگ‌ را در شرایطی آغاز خواهند کرد که شاید طالب‌لو پس از سال‌ها نیمکت‌نشین شود. در آرایش چهارنفره خط دفاعی، هادی شکوری و امیرحسین صادقی به عنوان دو مدافع میانی بازی خواهند کرد و هاشم بیک‌زاده و پژمان منتظری مدافعان چپ و راست استقلال خواهند بود.

البته بازی کردن منتظری در سمت راست ایده‌آل مرفاوی نیست ولی او پژمان را به مهدی امیرآبادی ترجیح می‌دهد و از طرفی دوست ندارد که از خصوصیات تهاجمی خسرو حیدری گذشته و توانایی‌های او را با قرار دادنش در پست دفاع راست، محدود کند. در پست هافبک دفاعی، حسین کاظمی گزینه اول مرفاوی است هرچند که کیانوش رحمتی در بازی‌های اخیر بسیار آماده نشان داده و ضریب اشتباهات او در ارسال پاس بسیار کم است.

خسرو حیدری در سیستم 3-3-4 به عنوان هافبک راست بازی خواهد کرد ولی در سمت چپ مجتبی جباری، امید روانخواه و فابیو جان‌واریو سه گزینه موردنظر مرفاوی هستند که هنوز مشخص نیست کدام یک از آنها به عنوان هافبک چپ بازی خواهند کرد. البته این سه بازیکن هنوز از آمادگی کامل به دور هستند و اگر به شرایط ایده‌آل برسند شاید خسرو حیدری در نهایت به دفاع راست منتقل شود تا مرفاوی در استفاده از هافبک‌های خلاق تیمش محدودیت نداشته باشد.

در خط حمله اما رضا عنایتی به عنوان سانتر فوروارد بازی خواهد کرد و دو مهاجم هم در کنار او قرار می‌گیرند. اریش روته مولر علاقه خاصی به سبک بازی فرهاد مجیدی دارد و به احتمال فراوان کاپیتان استقلال به عنوان مهاجم راست بازی می‌کند ولی در سمت چپ مرفاوی هنوز تصمیم خود را در استفاده از سیاوش اکبرپور و یا آرش برهانی نگرفته است.

 مهم‌ترین موضوع در آستانه بازی استقلال و سپاهان به برتری آبی‌پوشان در میانه میدان مربوط می‌شود. آنها از هافبک‌های توانمندی سود می‌برند که قدرت بازیسازی و شوت‌زنی دارند ولی در طرف مقابل سپاهان هافبک‌های خلاقی مثل جان‌واریو یا مجتبی جباری ندارد چراکه محرم نویدکیا مصدوم است و حتی اگر به این بازی هم برسد نمی‌توان انتظار داشت که مثل روزهای اوجش فوتبال بازی کند. مرفاوی با تمرکز روی خط میانی سپاهان می‌تواند تمامی برنامه‌های تاکتیکی‌اش را به شکست دادن خط هافبک تیم حریف خلاصه کند تا در نهایت 3 امتیاز را بگیرد.

مرفاوی به دنبال 3 امتیاز

صمد مرفاوی در خصوص دیدار هفته اول تیمش مقابل سپاهان اظهار داشت: «برای 3 امتیاز این مسابقه به میدان می‌رویم و از ابتدا هم هدف مان همین بوده است.من نظری در مورد تفکرات قلعه‌نویی ندارم ولی مطمئن هستم کسب هر 3 امتیاز برای دو تیم مهم است.»
سرمربی استقلال افزود: «کسب پیروزی در نخستین دیدار لیگ بسیار مهم است و می‌تواند زمینه‌ساز پیروزی‌های بعدی شود.»

کد خبر 86733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز