شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

مهدی ربوشه: آشفتگی در نحوه اجرای منشور اخلاقی بالاخره رئیس فدراسیون فوتبال را وادار به واکنش کرد.

پس از آنکه سازمان لیگ برتر نتوانست به شکلی مطلوب و شفاف در خصوص بازیکنان و مربیان متخلف تصمیم‌گیری کند، علی کفاشیان روز گذشته از کمیته انضباطی  به عنوان مرجع اصلی رسیدگی به تخلفات نام برد و تاکید کرد: «از این پس مسائل اخلاقی را کمیته انضباطی بررسی می‌کند.»

گویا روز پنجشنبه مسئولان فدراسیون فوتبال در جلسه‌ای پیرامون بررسی ابهامات منشور اخلاقی بالاخره به این نتیجه رسیده‌اند که اقدامات سازمان لیگ برتر اگر چه ظاهرا به صدور حکم منجر نشده است اما نتیجه‌اش نوعی اعلام حکم محسوب می‌شود.

به همین دلیل علی کفاشیان که از ابتدا نیز با اعمال منشور اخلاقی سلیقه‌ای به طور جدی مخالفت کرده بود تصمیم گرفت وظیفه رسیدگی به تخلفات را به کمیته انضباطی بسپارد.

این در حالی است که در طول یک ماه اخیر مسئولان فدراسیون فوتبال با اجرایی کردن منشور اخلاقی عملا از عهده چالش‌ها و نقاط ابهام این طرح برنیامدند. انتقادها تا جایی پیش رفت که برخی مدیران عامل باشگاه‌ها از جمله واعظ آشتیانی اقدامات سازمان لیگ را نوعی ورود و تجسس در زندگی خصوصی بازیکنان و مربیان دانستند و نسبت به آن واکنش منفی از خود نشان دادند.

کفاشیان: محرومیت‌ها به قوت خود باقی است

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص منشور اخلاقی گفت: «از این پس مسائل اخلاقی و رفتاری بازیکنان و مربیان به طور کامل در کمیته انضباطی فدراسیون با آیین‌نامه جدید بررسی خواهد شد.» علی کفاشیان درباره آخرین تصمیمات پیرامون بحث منشور اخلاقی در فوتبال، با بیان اینکه از این پس سازمان لیگ در زمینه محرومیت بازیکنان، مربیان و عوامل دست‌اندرکار فوتبال تصمیم نمی‌گیرد، اظهار داشت: «پس از جلساتی که با افراد مختلف در این زمینه داشتیم، سرانجام تصمیم گرفته شد تا از این پس تمامی مسائل اخلاقی و رفتاری بازیکنان در کمیته انضباطی فدراسیون بررسی شود. در این راستا قوانین جدیدی در آیین‌نامه این کمیته در نظر گرفته خواهد شد و آیین‌نامه جدید را برای بررسی و اصلاح احتمالی به باشگاه‌ها می‌فرستیم تا در نهایت در جلسه 27مرداد ماه مجمع فدراسیون، به تصویب برسد.» 

وی افزود: «در نحوه اجرا، چگونگی برخورد با آن و مرجع رسیدگی‌کننده، اختلاف نظری وجود داشت که سرانجام تصمیم گرفتیم تا جایگاه پرداختن به این مسئله به طور کامل در کمیته انضباطی فدراسیون باشد.» رئیس فدراسیون فوتبال درباره حد و حدود قوانین آیین‌نامه جدید کمیته انضباطی نیز گفت: «بدون‌شک اگر یک‌سری مسائل اخلاقی و اتفاقات مربوط به زندگی شخصی افراد مورد نظر باشد، دلیلی برای ورود و تفتیش کمیته در این زمینه وجود ندارد.» کفاشیان درباره تکلیف بازیکنان محروم از جمله علیرضا ‌نیکبخت واحدی و حنیف عمران‌زاده گفت: «با توجه به اینکه احکام صادر شده درباره این افراد مربوط به گذشته است، بنابراین این محرومیت‌ها به قوت خود باقی می‌ماند و قوانین و موارد لحاظ شده در آیین‌نامه جدید کمیته انضباطی، از این پس قابل اجرا خواهد بود.»

محمدی: کمیته انضباطی نمی‌تواند بازیکنان محروم را ببخشد

رئیس سازمان لیگ برتر فدراسیون فوتبال گفت: «برای دو بازیکن محروم، کارت بازی صادر نخواهد شد.»

عزیزمحمدی در مورد اینکه گفته می‌شود محرومیت علیرضا نیکبخت واحدی و حنیف عمران‌زاده بخشیده می‌شود، اظهار داشت: «تا این لحظه چنین تصمیمی گرفته نشده است و تصمیم ما همان تصمیم قبلی است.»

وی افزود: «ما نگفتیم منشور اخلاقی می‌تواند بازیکنان را محروم کند و فقط عنوان کرده‌ایم در صورتی که بازیکن از منشور اخلاقی تبعیت نکرده باشد، منشور می‌تواند عدم صلاحیت بازی در لیگ برتر را برای یک بازیکن صادر کند.» رئیس سازمان لیگ در مورد اینکه کمیته انضباطی می‌تواند محرومیت این بازیکنان را ببخشد یا نه، عنوان کرد: «کمیته انضباطی نمی‌تواند
هیچ یک از این بازیکنان را ببخشد. این عدم صلاحیت از سوی منشور اخلاقی به معنای محرومیت در لیگ است و ما برای این دو بازیکن کارت بازی صادر نخواهیم کرد.»

واکنش رئیس کمیته انضباطی به اظهارات عزیز محمدی

عزیزمحمدی،  رئیس سازمان لیگ‌برتر فدراسیون فوتبال حوزه اختیارات کمیته انضباطی را در حدی نمی‌داند که بتواند محرومیت نیکبخت‌واحدی و عمران‌زاده را مورد عفو قرار دهد. استدلال رئیس سازمان لیگ برتر اما در نوع خود جالب توجه است. عزیزمحمدی می‌گوید: «حکم محرومیت صادر نکرده‌ایم.» این در حالی است که صادر نشدن گواهی صلاحیت بازیکن برای حضور در لیگ برتر در حکم صدور رای است. در واقع نتیجه کار نوعی حکم است.

اما مجتبی شریفی، رئیس کمیته انضباطی در خصوص زوایای گنگ منشور اخلاقی به همشهری گفت: «سئوالی که برای خیلی‌ها مطرح شده این است که منشور اخلاقی در کدام حوزه قرار می‌گیرد. آیا اخلاق عمومی است؟ آیا اخلاق حرفه‌ای است یا اینکه در حالت سوم منشور اخلاقی تلفیقی از اخلاق عمومی و اخلاق حرفه‌ای است. اگر پاسخ این سئوال را پیدا کنیم، بسیاری از زوایای گنگ منشور اخلاقی را دریافته‌ایم هرچند که معتقدم نحوه تدوین منشور اخلاقی موضوع موردنظر ما نیست. اما بهتر است با توجه به نگاهی که پیش از این به منشور اخلاقی بوده است در خصوص سئوالات و ابهامات توضیحاتی ارائه دهم.»

مجتبی شریفی تصریح کرد: «آیین‌نامه انضباطی جدید  به تصویب نرسیده است. من بارها راجع به این قضیه صحبت کرده‌ام و در مورد حساسیت‌ها و ابهامات آن توضیحات مفصلی ارائه کرده‌ام. اما در واکنش به اظهارات آقای محمدی باید بگویم موضع کمیته انضباطی، سکوت است. حالا اگر می‌خواهید بدانید که چرا کمیته انضباطی در خصوص مسئله محرومیت بازیکنان می‌بایست سکوت کند باید بگویم که اساسا برای ورود کمیته انضباطی در خصوص مسئله نیکبخت و عمران‌زاده راهی پیش روی ما نیست. ما باید به استناد آیین‌نامه انضباطی حکم را صادر کنیم. حالت دومی هم وجود دارد؛ اینکه سازمان لیگ ماجرای نیکبخت و عمران‌زاده را در هیات منصفه مطرح کند تا کمیته انضباطی کار را از آنجا پیگیری کند. حال آنکه هیچ یک از این دو راه پیش روی ما قرار ندارد.»

رئیس کمیته انضباطی در پاسخ به این سئوال که آیا کمیته انضباطی نمی‌تواند محرومیت  نیکبخت و عمران‌زاده را ببخشد، تصریح کرد: «همانطور که گفتم این مسئله شکل یک حکم،  را به خود نگرفته است. از طرفی از مجرای هیات منصفه نیز مطرح نشده که ما بخواهیم برای آن فرجه‌ اعتراض قائل شویم و در قبال افراد معترض به حکم تصمیم‌گیری کنیم. اگر بدون استناد به آیین‌نامه و همچنین بدون اینکه هیات‌منصفه در جریان رای نقش داشته باشد بخواهیم وارد عمل شویم در واقع خلاف قانون فیفا عمل کرده‌ایم. تا زمانی که این مسئله از طریق هیات‌منصفه مطرح نشده است ما نمی‌توانیم به این مسئله ورود کنیم و موضع کمیته انضباطی سکوت است.»

فسخ قرارداد نیکبخت با تراکتورسازی

علیرضا واحدی نیکبخت، مهاجم فصل گذشته پرسپولیس که به تراکتورسازی تبریز پیوسته بود، قراردادش را با این تیم فسخ کرد. چند روز پس از امضای قرارداد رسمی نیکبخت با تراکتورسازی، سازمان لیگ این بازیکن را به دلیل رعایت‌نکردن منشور اخلاقی محروم کرد و همین موضوع باعث شد تا تراکتورسازی دیگر روی نیکبخت حساب نکند.

او پس از به وجود آمدن این مسائل روز گذشته قراردادش را با تراکتورسازی فسخ کرد تا در انتظار مشخص شدن وضعیتش باشد. نیکبخت همچنان امیدوار است تا محرومیتش بخشیده شود و اگر این اتفاق بیفتد او به احتمال فراوان راهی تراکتورسازی خواهد شد. در غیر این صورت این بازیکن باید در لیگ دسته اول بازی کند.

کد خبر 86730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز