همشهری آنلاین: کمیسیون صنایع مجلس در حالی با ادغام وزارتخانه‌های راه و ارتباطات موافقت کرده است که بسیاری از کارشناسان از تصمیم برای ادغام این دو وزارتخانه متحیرند.

علی مطهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه موضوع ادغام وزارتخانه‌ها و کاهش آنها به 17 وزارتخانه در کمیسیون‌های مجلس مطرح شده است، از رای مثبت اکثر کمیسیون‌ها به این طرح خبر داد.

ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارت راه از جمله این طرح‌هاست که در کمیسیون صنایع مورد موافقت قرار گرفته است: با تصویب نهایی این طرح در مجلس، یک وزارتخانه تحت عنوان «راه و ارتباطات» با شرح وظایف جدید تشکیل می‌شود.

رییس کمیته مخابرات مجلس درحالی از این وزارتخانه جدید سخن می‌گوید که برخی کارشناسان شرح وظایف این دو وزارتخانه را کاملا متفاوت ارزیابی می‌کنند.

حسین طالبی عضو شورای عالی انفورماتیک با بیان این که موضوع ادغام دو وزارتخانه ICT و راه و ترابری باعث بهت و تعجب کارشناسان شده است، گفت: این دو وزارتخانه از جنبه‌های مختلفی با هم متفاوت بوده و سنخیتی ندارند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این دو وزارتخانه از نظر عملیاتی، ماهیتی، مخاطب‌ها، سرویس‌هایی که ارائه می‌شود، تجهیزات و از نظر ساختاری به هم ارتباطی ندارند.
«وزارت راه ارتباط بین شهرها را از طریق جاده برقرار می‌کند اما ارتباط در وزارت ICT از طریق ارتباطات الکترونیکی برقرار می‌شود و از سویی مهندسان و متخصصان این وزارتخانه نیز از نظر تخصصی با یکدیگر کاملا متفاوت هستند و علوم و فنون، کاربران، متخصصان و مهندسان و تخصص آن‌ها با هم تفاوت دارد.»

عضو شورای عالی انفورماتیک افزود: ادغام وزارتخانه‌هایی که به لحاظ فعالیت مشابهت‌های بسیاری با هم دارند کار درستی است اما با توجه به این که وزارت ICT و مباحث فن‌آوری اطلاعات به عنوان موتور حرکت توسعه برای کلیه دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود با ادغام آن در وزارتخانه‌ای که تجهیزات و ماشین‌آلات غول پیکر و افراد آن با عملیات اجرایی فیزیکی در ارتباطند باعث می‌شود فعالیت‌های ICT کندتر شود و این موضوع لطمات و صدمات زیادی به کشور وارد می‌کند.

ضربه به ICT در اثر این ادغام موردی است که از سوی دیگر کارشناسان فن‌آوری اطلاعات نیز مورد تاکید قرار می‌گیرد: محمد غفاری یکی از این کارشناسان است: در طرز تفکر ملموس در جهان سوم کارهای فیزیکی که به چشم دیده می‌شود در اولویت قرارمی‌گیرد. با این تفکر بعد از ادغام دو وزارتخانه ICT و راه و ترابری، زیرساخت‌های نرم‌افزاری IT و CT بر سر راه ایجاد پل و احداث جاده قربانی می‌شوند.

وی با بیان این که اگر فکر کنیم زیرساخت جاده‌ای که به جابه‌جایی فیزیکی می‌انجامد با زیرساخت ارتباط مخاطبان به صورت مجازی و از طریق غیرحضوری تفاوت دارد و در یک فاز علمی نمی‌گنجد به اشتباه بودن این طرح اعتقاد پیدا می کنیم، می‌افزاید:«اگر قصد، کوچک کردن دولت است که می‌توان با تبدیل وزارتخانه‌ها به موسسات یا شرکت‌های زیرنظر نهادهای مرتبط، هزینه‌های ایجاد حتی یک وزارتخانه را نیز از مخارج کشور کسر کرد. در کشور ما شاید ده‌ها سازمان، مرکز و موسسه فرهنگی به موازات هم در داخل و خارج از کشور کار می‌کنند و آن‌ها را زیر نظر یک وزارتخانه نمی‌برند اما از طرفی قصد ادغام دو وزارتخانه با کار ارتباطات از دو جنس کاملا متضاد را مطرح می‌کنند.»

البته این تنها کارشناسان فناوری اطلاعات نیستند که با چنین طرحی مخالفند: باتوجه به اینکه دو وزارتخانه راه و ترابری و ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت‌ و تخصص کاملا مجزایی دارند ادغام این دو معقول و منطقی نیست و منجر به شکست خواهد شد.
این را محمود رستم‌افشار - کارشناس حمل و نقل- به ایسنا می‌گوید. وی ادامه می‌دهد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجموعه‌ای تخصصی و پیچیده است. وزارت راه و ترابری نیز برنامه‌های ساخت و توسعه و طرح‌های مختلف و گسترده‌ای دارد که هم‌اکنون عمده فعالیت‌ها و اجرای طرح‌ها با مشکلاتی مواجه است که اگر با وزارتخانه گسترده، تخصصی و غیرمرتبط دیگری همچون ارتباطات ادغام شود مشکلات آن چندین برابر خواهد شد و نهایتا منجر به شکست و افت عملکرد دو بخش می‌شود.

کوچک‌سازی دولت ایده‌ای است که در پشت این تصمیم وجود دارد و معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل راه‌آهن کشور با استناد به همین نظر از این طرح دفاع می‌کند، اما به صورت مشروط: به شرط برون‌سپاری امور به بخش خصوصی و کوچک‌سازی وزارتخانه‌ها با ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موافق هستم اما با شرایط فعلی و گستردگی دو وزارتخانه به نظر می‌رسد نمی‌توانند با یکدیگر ادغام شوند.

حسن زیاری با اشاره به اینکه بسیاری از بخش‌های وزارت‌ راه و ترابری و ارتباطات و فناوری اطلاعات قابل واگذاری به بخش خصوصی است، می‌گوید: اگر وزارت راه و ترابری و ارتباطات و فناوری اطلاعات با واگذاری امور قابل واگذاری به بخش خصوصی کوچک شوند و فقط امور حاکمیتی آنها در اختیار دولت باشد، ادغام این دو موفق و مثبت است.

کد خبر 86552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز