یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات هلندی سر بریده یکی از پادشاهان غنایی را که در دهه 1830 توسط استعمارگران اعدام شده بود، به غنا بازگرداندند.

به گزارش بی بی سی، روسای قبایل غنا در مراسمی در شهر لاهه سر بادو بونسوی دوم را که طی 170 سال اخیر در محلول فرمالین در موزه‌ای در این شهر نگهداری می‌شده، از مقامات هلندی تحویل گرفتند.

گفته می‌شود، پادشاه وقت غنا که رئیس قبیله آهانتا بوده در سال 1837 در انتقام قتل دو هلندی در ابتدا به دار آویخته شده و سپس توسط استعمارگران هلندی سربریده شده است. سرزمین محل سکونت قبیله آهانتا در آن هنگام ساحل طلا نام داشت و بعدها به غنا تغییر نام داد.

روسای قبایل غنا که در ساختمان وزارت امورخارجه هلند حضور یافته بودند با اجرای مراسم خاص مذهبی سر بریده پادشاه سابق خود را تحویل گرفتند.

نانا کوئکه دارکوی سوم که اجرای این مراسم را به عهده داشت گفت که پادشاه سابق غنا که برای آزادسازی مردم کشورش (از استعمار هلند) مبارزه می‌کرد، به قتل رسیده است و این یک بی عدالتی است که در حق مردم غنا راو داشته شده است.

در مقابل، وزارت امورخارجه هلند با صدور بیانیه‌ای ادعا کرده است که پادشاه بونسو که دو هلندی را در سال 1838 به قتل رسانده بود توسط هموطنان خود به هلندی‌ها تحویل داده شده بود.

ارتور ژاپین یکی از نویسندگان هلندی که درباره زندگی بونسو و سرنوشت سر بریده وی تحقیقاتی را به انجام رسانده گفت: مدت کوتاهی پس از کشته شدن پادشاه سر وی به احتمال زیاد به اشتباه به هلند آورده شد.

بر مبنای گفته‌های این نویسنده، یک جمجمه شناس، از یک ژنرال هلندی مستقر در غنا خواسته بود برای انجام تحقیقات بر جمجمه‌ها تعدادی سر برای وی به هلند ارسال کند. این جمجمه شناس معتقد بود که می‌توان از شکل جمجمه انسان‌ها به شخصیت آن‌ها پی برد.

ژاپین در مصاحبه خود با بی بی سی افزود: به احتمال زیاد این جمجمه شناس طرح‌های نقاشی شده‌ای از چهره و سر مردم مختلف غنا درخواست کرده بود. اما ژنرال هلندی بدون توجه به مفهوم گفته‌های این جمجمه شناس، سر پادشاه سابق غنا را در محلول فرمالین قرار داده و آن را به هلند ارسال کرده است.

در مسیر بازگرداندن سر پادشاه سابق غنا، ژنرال هلندی نیز درگذشت و جنازه وی نیز تا به امروز تحت حفاظت قرار گرفته است.

در بازگشت به هلند، سر پادشاه به مرکز پزشکی دانشگاه لیدن تحویل داده شده بود و تا به امروز نیز سر پادشاه سابق در موزه این مرکز پزشکی نگهداری شده است.

در سال 2008 پس از مشخص شدن محل نگهداری سر بریده شده، دولت غنا درخواستی را مبنی بر تحویل سر پادشاه سابق این کشور به دولت هلند ارائه داد. در بخشی از این درخواست، مقامات غنایی به این نکته اشاره کرده‌اند که اگر این سر دفن نشود پادشاه در تاریکی‌ها عذاب خواهد کشید یا روح وی در مرحله پس از مرگ شکار خواهد شد.

کد خبر 86241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز