شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه حوادث: سرعت بیش از حد هواپیمای ایلوشن هنگام فرود در باند یکی از دلایل مهم سانحه هوایی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد بوده است

رضا جعفر‌زاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی با بیان این خبر گفت: در این سانحه که عصر جمعه اتفاق افتاد 16 نفر از سرنشینان هواپیما که 13 نفر آنان گروه پروازی بودند جان باختند.

وی افزود: بررسی‌های اولیه تیم کارشناسی بیانگر این است که سرعت بیش از حد هواپیما هنگام فرود یکی از علل مهم وقوع این حادثه بوده است و در حال حاضر جعبه‌های سیاه این هواپیما برای بازخوانی اطلاعات آن به تهران منتقل شده و سازمان هواپیمایی کشوری  مجوز فعالیت شرکت هواپیمایی آریا را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آورده است.

براساس این گزارش عصر جمعه گذشته، یک فروند هواپیمای مسافربری ایلوشن متعلق به شرکت هواپیمایی آریا که از فرودگاه مهرآباد عازم مشهد بود، هنگام فرود در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد این شهر دچار سانحه شد و به‌شدت آسیب دید.

به‌دنبال این ماجرا، تیم‌های امدادی به سرعت عازم محل حادثه شدند و قبل از اینکه آتش‌‌‌سوزی ایجاد شده در اطراف محل سانحه به هواپیما سرایت کند، آتش‌‌ را خاموش و از بروز فاجعه‌ای مرگبار جلوگیری کردند.  به گفته شاهدان حادثه، هواپیما بعد از فرود،   از باند خارج شد و بعد از برخورد با دیوار بتونی فرودگاه در منطقه‌ای بیابانی متوقف شد.

فرار از مرگ

یکی از مسافران هواپیما که به‌دنبال این حادثه به‌شدت مجروح و در بیمارستان کامیاب مشهد بستری شده است، در گفت‌‌وگو با همشهری درخصوص حادثه گفت: برای دیدن اقوامم به تهران رفته بودم و بعد از ظهر جمعه به فرودگاه مهرآباد رفتم تا با هواپیما به مشهد برگردم.

حدود ساعت 5 بعد از ظهر بود که هواپیما فرودگاه مهرآباد را ترک کرد و وقتی به بالای فرودگاه مشهد رسیدیم مهماندار اعلام کرد کمربندهایتان را محکم ببندید. لحظاتی بعد هواپیما روی باند نشست اما به جای اینکه از سرعت هواپیما کم شود، متوجه شدیم سرعت در حال افزایش است.

هواپیما همین طور طول باند را طی می‌کرد تا اینکه با دیوار بتونی حاشیه فرودگاه برخورد کرد. همه وحشت کرده بودند. شدت برخورد به حدی بود که دماغه هواپیما کاملا له شده بود و تکه‌های سیمانی که از دیوار کنده شده بود به سر و صورت ما برخورد می‌کرد. چند لحظه بعد، هواپیما در یک منطقه بیابانی توقف کرد و درهای اضطراری باز شد.

صدای جیغ و فریاد فضای هواپیما را پر کرده بود و در همین لحظه عده‌ای گفتند که هواپیما به‌زودی منفجر می‌شود. با شنیدن این حرف‌ها غوغایی به پا شده بود و مسافران سعی می‌کردند خودشان را به درهای اضطراری برسانند. عده‌ای بدون اینکه منتظر بمانند از روی بال و از همان ارتفاع 4 یا 5 متری خودشان را به پایین پرت کردند که بعضی از آنها به خاطر برخورد شدید با زمین دچار شکستگی دست و پا شدند.

من هم همراه فرزندانم خودمان را روی سرسره بادی هواپیما انداختیم و وقتی به زمین رسیدیم متوجه شدیم مقداری بنزین از باک به روی علف‌ها ریخته و آتش شروع شده اما قبل از اینکه آتش به هواپیما برسد، ماموران آتش‌نشانی آن را خاموش کردند. بعد از حادثه من که به‌شدت مجروح شده بودم به بیمارستان منتقل شدم و فرزندانم نیز در همین بیمارستان بستری هستند.

بیشتر قربانیان؛ گروه پروازی

در حادثه عصر جمعه فرودگاه مشهد، 16 نفر از سرنشینان هواپیمای ایلوشن جان باختند که 13 نفر از آنها از اعضای گروه پروازی بودند. از میان گروه پروازی نیز 4 نفر ایرانی و 9 نفر آنها تبعه کشورهای روسیه، قزاقستان  و ازبکستان بودند که به‌عنوان کمک‌خلبان و خدمه پروازی در هواپیما حضور داشتند. مدیرکل فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد گفت: اجساد جان‌باختگان غیرایرانی از طریق سفارتخانه‌ به کشورشان منتقل خواهد شد.

پرداخت دیه و هزینه پزشکی

در همین حال مدیرعامل بیمه ایران از آمادگی این شرکت برای رسیدگی به سانحه هواپیمای ایلوشن 62 در مشهد خبر داد و اعلام کرد که تمامی سرنشینان این هواپیما تحت پوشش دیه کامل فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی هستند.

سهامیان مقدم گفت که بیمه ایران آمادگی پرداخت دیه و هزینه پزشکی مجروحان حادثه را دارد و اقدامات لازم در این خصوص را انجام می‌دهد.

اسامی کشته شد‌گان ایرانی

اسامی کشته‌شدگان ایرانی سانحه هوایی مشهد در حالی اعلام شد که در بین آنها، نام مهدی دادپی مدیر عامل شرکت هواپیمایی آریاتور نیز به چشم می‌خورد.

اسامی قربانیان دیگر نیز به این شرح است.  داوود دهاقی، محمدجواد گرجی پور، ناظر فنی هواپیما، مژگان کاج پور، سرمهماندار، مهدی فرزانگان بیدگلی، مسافر،  سیدمهدی وزیری پور گزینی، مسافر و محمدرضا مهدی زاده نائینی، مسافر .

در حالی که گفته می‌شود در حادثه جمعه گذشته بیش از 31 نفر از مسافران مصدوم شدند، جانشین ستاد حوادث غیر مترقبه استان خراسان رضوی اظهار داشت که حال هیچ‌کدام از مصدومان وخیم نیست. سعید حسین پور به خبرگزاری مهر گفت: بعد از حادثه بیش از 31 مصدوم در 3 بیمارستان مشهد بستری شدند که برخی از آنها بعد از درمان از بیمارستان مرخص شدند.

کد خبر 86210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز