مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سامانه تشخیص خودکار پلاک خودرو را با روش پردازش تصویر طراحی کردند

به گزارش واحد مرکزی خبر، امیر صدیقی، پژوهشگر طرح تشخیص خودکار شماره خودرو را دارای کاربردهای متنوع در کنترل خودکار تردد اعلام کرد و گفت: در این روش که در برخی کشورها و در ایران هم در برخی مراکز استفاده می‌شود، تصویر به دست آمده از دوربین، پردازش و شماره پلاک استخراج می‌شود.

وی افزود: در این طرح با توجه به برخی مشکلات موجود در تشخیص از جمله موقعیت‌های مختلف دوربین در مقایسه با خودرو، رنگ‌های گوناگون زمینه شماره و نورپردازی‌های متفاوت و غیریکنواخت سطح پلاک، روشی پیشنهاد شود تا میزان خطای تشخیص را کاهش دهد.

صدیقی دقت کنونی نرم افزار را بیش از 90 درصد اعلام کرد و گفت: این میزان در 120 تصویر متنوع از نظر روشنایی، فاصله و پس زمینه به دست آمده است که البته با ثابت بودن هر یک از این متغیرها، دقت تشخیص بالاتر خواهد رفت.

از این سامانه در کاربردهای گوناگون از جمله در کنترل ورود و خروج در مناطق حفاظت شده، پارکینگ ها، شناسایی خودروهای مسروقه و محاسبه خودکار عوارض جاده ای استفاده می شود.

این طرح در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی و در گرایش بیوالکتریک به راهنمایی دکتر منصور وفادوست و در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرا شده است.

کد خبر 85929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز