سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به قطعنامه غیرسازنده انگلیس، فرانسه و آلمان در شورای حکام هشدار داد.

وزارت امور خارجه پرچم ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا محسن نذیری اصل روز چهارشنبه با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: این قطعنامه نه می‌تواند توجه جامعه بین‌المللی را از قصد واقعی تروئیکا برای فرصت کافی دادن به رژیم اسرائیل برای ادامه نسل‌کشی در غزه با مصونیت کامل، منحرف کند و نه بر ایران فشار آورد تا از حقوق خود و پیگیری برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشور، صرف نظر کند.

وی هشدار داد: بدون شک این قطعنامه به‌شدت بر فضای مثبت مورد نیاز برای کار در زمینه اقدامات بیشتری که باید میان ایران و آژانس بصورت متقابل توافق شود، تأثیر می گذارد.

سفیر کشورمان خاطر نشان کرد: اکنون تروئیکا باید مسئولیت هرگونه عواقبی را برعهده بگیرد، زیرا ممکن است ایران بر این اساس و در انطباق کامل با حقوق و تعهدات خود اقدام کند.

نذیری افزود: در حالی که جمهوری اسلامی ایران، در گفتار و عمل، تمایل و ترجیح خود را برای تعامل سازنده نشان داده است، ما آماده ایم تا نسبت به هر موضع و اقدام غیرسازنده‌ای واکنش نشان دهیم.

قطعنامه پیشنهادی سه کشور انگلیس و فرانسه و آلمان درباره برنامه هسته‌ای کشورمان، ساعاتی پیش با ۲۰ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع در شورای حکام تصویب شد. این قطعنامه بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته شده تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

قطعنامه یادشده همچنین از ایران می خواهد بیانیه موسوم به ۴ مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را «بدون تاخیر» اجرا کند و مجوز بازرسان آژانس را که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا کند.

در این سند با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی و ریشه‌دار در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی از تهران خواسته شده که در خصوص «ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در دو مکان اعلام نشده در ایران، توضیحات معتبر ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع کند»

کد خبر 857654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    10 12
    ایران به قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ نداده است ایران باید بازرسان آژانس را از تهران اخراج کند. ایران نباید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    54 7
    ایران دیگر از غرب دستور نمی‌گیرد
    • GB ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
      1 0
      شرق جایگزین غرب شده است.
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    10 4
    مذاکره از سال 1392 تاکنون ثابت کرد و نشان داد که به نفع مردم ایران و کشور ایران نبوده است. برجام از سال 1394 تاکنون ثابت کرد و نشان داد که به نفع مردم ایران و کشور ایران نبوده است. و این در حالی است که آمریکا جنایتکار مقصر اصلی مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین و... بوده است. نماینده بی ادب اتحادیه اروپا جنایتکار در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی که متأسفانه هنوز هم درک نمی کند، نمی داند و نمی فهمد ترامپ بی ادب رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 1397 به صورت غیر قانونی از توافق هسته ای و برجام خارج شده است و با خروج از توافق هسته ای و برجام منشور سازمان ملل را نقض کرده است. بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام درباره ایران/ و این در حالی است که آمریکا جنایتکار از سال 1397 تاکنون عضور برجام نیست و تاکنون هم نبوده است پس دیگر هیچ گونه حق صلاحیت دخالت و مداخله در باره توافق هسته ای، برجام وغیره را ندارد. کشورهای اروپایی جنایتکار هم از سال 1394 تاکنون به تعهدات خود در برجام عمل نکردند چرا؟ ایران هم متأسفانه تاکنون در مورد آمریکا و کشورهای اروپایی در مذاکره کوتاهی کرده است چرا؟
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    6 4
    اتهام پراکنی اروپا جنایتکار علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، 100 درصد فقط باز هم به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت ایران بوده است. اروپا جنایتکار در باره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، متهم است و نه مدعی / اروپا جنایتکار از سال 1394 تاکنون به تعهدات خود در توافق هسته ای و برجام عمل نکرده است و هنوز هم عمل نمی کند چرا؟
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    5 4
    بازرسان آژانس را از کشور اخراج کنید/ چرا باید کماکان رژیم صهیونیستی یکی از اعضای این سازمان باشد؟!/ جمهوری اسلامی ایران باید اجرای تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را متوقف کرد جمهوری اسلامی ایران به عنوان کمترین اقدام ضروری باید اجرای تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، از جمله قطعنامه‌های این سازمان درباره پرونده هسته‌ای کشورمان را متوقف کرده و در اولین گام، بازرسان آژانس را از کشور اخراج کند.
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    3 3
    این قطعنامه کمک فقط به جنایتکاران است
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    7 4
    سوال اینجاست که پس چرا سفارت انگلیس در تهران تعطیل نمی‌شود
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    0 0
    قطعنامه شورای حکام، همکاری ایران و آژانس را پیچیده‌ می‌کند. ایران مقابل فشارهای سیاسی از حقوق مسلم خود کوتاه نمی‌آید.
  • علی IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    0 1
    اول اسراییل،بعدامریکامسبب وحامی این قطعنامه برصدایران بوده اند،چگونه وچرا وازچه راهی!؟ مسئولان مربوطه بایدهمه شان باهم این مسئله رابررسی کنند.
  • علی IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    0 1
    به نظر میرسه هر وقت اینها زیاده خواهی کردند باید برای ادب کردن آنها مقداری غنی سازی را بالا برد تا حساب کار دستشان بیاید وترسی هم نباید داشت چرا که تهدید نظامی محاله ، تنها ابزارشان تحریم ، که آنهم همه چیز و همه کس را تحریم کردند دیگه چیزی نمانده که تحریم کنند
  • GB ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    1 0
    چکار به سفارت انگلیس داری تو این چه داستانی هر چه میشه یکسری تعطيلی و حمله به سفارت پیشنهاد می‌کنند ميگن بزارید بازرسان برگردند یکسری مسائل حل نشده گفتگو کنيم چیز بدی نگفته اگه واقعا ایران دنبال بمب اتمی نیست پاینده آدمها فهميده و ایران