یک شیء ناشناخته که توسط هواپیمای فضایی چین به مدار راه یافته، می‌تواند یک زیرماهواره یا سخت‌افزار ناخواسته باشد که پیش از خروج هواپیما از مدار و بازگشت آن به زمین رها شده است.

شي فضايي

به گزارش همشهری آنلاین، به نظر می‌رسد هواپیمای فضایی چین که نامش فاش نشده، یک شیء دیگر را به فضا پرتاب کرده است.

به نقل از آی‌ای، گزارش نیروی فضایی آمریکا ماهیت این شی را ناشناخته دانسته اما نام «59884» با مشخصه بین‌المللی «2023-195G» به آن داده شده است.

هواپیمای فضایی چین بیش از ۱۶۵ روز در مدار بوده و شیء جدید در ۲۴ مه رصد شده است. این هواپیما برای اولین بار در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ به مدار زمین وارد شد.

از آن زمان، این هواپیمای فضایی به دور زمین می‌چرخد، اشیای عجیبی را مستقر می‌کند یا سیگنال‌های عجیبی را انتشار می‌دهد. اگرچه ماهیت شیء جدید نامشخص است اما برخی از افراد مانند «جاناتان مکداول»(Jonathan McDowell) اخترفیزیک‌دان «مرکز اخترفیزیک هاروارد اسمیتسونین»(CFA) ایده‌هایی دارند.

مکداول در حساب ایکس خود نوشت که معتقد است این شیء می‌تواند یک زیرماهواره یا یک قطعه سخت افزاری باشد و پیش از پایان ماموریت از مدار خارج شده است. همچنین، این شیء ممکن است برای مانورهای نزدیکی و گرفتن مورد استفاده قرار بگیرد.

این هواپیمای فضایی از یک شیء رها شده برای انجام مانورهای متعدد بازپس‌گیری به عنوان بخشی از آزمایش مداری در دومین پرواز خود استفاده کرد.

مکداول در ایکس نوشت: یک شیء جدید مرتبط با هواپیمای فضایی «CSSHQ» چین در مدار فهرست‌بندی شده است که به نظر می‌رسد حدود تاریخ ۲۴ مه پرتاب شده باشد.

مکداول اندکی بعد پست کرد: این شیء می‌تواند یک زیرماهواره یا یک قطعه سخت افزاری باشد که پیش از پایان ماموریت از مدار خارج شده است. هواپیمای فضایی در اولین پرواز خود نیز یک کار مشابه انجام داد. جالب است که ببینیم آیا هواپیما به زودی مانور می‌دهد یا فرود می‌آید.

قابل درک است که چین همه چیز را درباره ماموریت هواپیمای فضایی خود کاملا محرمانه نگه دارد. قابل ذکر است که مقامات فضایی چین هیچ تصویر یا توضیحی را درباره این هواپیمای فضایی منتشر نکرده‌اند.

تنها گزارش رسمی چین، یک گزارش مختصر از پرتاب است که ساعاتی پس از این رویداد منتشر شد. در این گزارش آمده است: در این مدت، آزمایش‌های علمی فضایی و تأیید فناوری قابل استفاده مجدد برای ارائه پشتیبانی فنی به منظور استفاده صلح‌آمیز از فضا انجام خواهند شد.

به هر حال، هواپیمای فضایی چین در حال حاضر سومین ماموریت خود را انجام می‌دهد و بسیاری معتقدند توانایی‌های آن تا حدودی شبیه به «ایکس-۳۷بی»(X-37B) آمریکاست. هر دو به عنوان فضاپیماهای قابل استفاده مجدد در نظر گرفته شده‌اند و نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در فناوری فضایی هستند.

آنها ممکن است بتوانند هزینه‌ها را کاهش دهند و تعداد ماموریت‌ها را بالا ببرند. اولین پرواز فضایی این هواپیما در سال ۲۰۲۰ دو روز به طول انجامید؛ در حالی که دومین پرواز آن که در سال ۲۰۲۲ انجام شد، ۲۷۶ روز طول کشید. هر دو سفر به مدار شامل رهاسازی یک شیء در فضا بود.

هواپیمای فضایی در طول پرواز اخیر، مانورهایی را برای تغییر مدار خود انجام داد. در ابتدا به یک مدار ۳۳۳ کیلومتری در ارتفاع ۳۴۸ کیلومتر و شیب ۵۰ درجه وارد شد. داده‌های نیروی فضایی آمریکا نشان می‌دهند که هواپیمای فضایی بعدا از طریق یک مجموعه مانور، مدار خود را به ۶۰۲ کیلومتر رساند.

کد خبر 855427
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha