دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

اسفیدان یا ایسبیان از مناطق نمونه گردشگری و جاهای دیدنی استان خراسان شمالی است که در میان دره‌ قرار دارد و پیرامون آن را کوه‌های مرتفعی پوشانده‌اند.

روستای اسفیدان

به گزارش همشهری آنلاین، روستای اسفیدان یکی از جاذبه‌های گردشگری بجنورد در استان خراسان شمالی است که در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان زیباترین روستای کشور انتخاب شد و با معماری پلکانی خود شباهت زیادی به ماسوله دارد. علاوه بر بافت تاریخی، اسفیدان جاذبه‌هایی همچون دره‌ها و آبشارها، قلعه‌، چشمه‌های خروشان، غارها و غیره را در خود جای داده است. درخت صندل سمبل این روستا به شمار می‌رود که تنها دو اصله از آن‌ها باقی مانده است.

روستای اسفیدان کجاست؟

آدرس: استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بجنورد (نمایش روی نقشه)

اسفیدان در جنوب شرقی بجنورد در استان خراسان شمالی واقع شده است و حدفاصل قوچان و شیروان قرار دارد. فاصله بجنورد تا روستای اسفیدان ۴۵ کیلومتری است.

این روستا زیباترین روستای کشور است! |‌ تصاویر

دسترسی به روستای اسفیدان

برای سفر به روستای اسفیدان بجنورد کافی است خود را به مرکز استان خراسان شمالی برسانید. دو مسیر روستای اسفیدان شامل موارد زیر می‌شود:

مسیر اول: از بجنورد وارد آزادراه بجنورد-شیروان شوید و پس از حدود هفت کیلومتر، از خروجی در نظر گرفته شده به‌سمت جاده‌ اسفیدان در سمت راست بروید. این جاده‌ ۱۵ کیلومتری تماما آسفالت است و از روستای چناران عبور می‌کند. در انتها به یک چهارراه می‌رسید که برای دسترسی به روستای اسفیدان باید به راست حرکت کنید. از روستای نوده رد شوید تا در انتهای این مسیر کوهستانی زیبا و پیچ‌درپیچ به اسفیدان برسید.

مسیر دوم: از بجنورد وارد آزادراه بجنورد-شیروان شوید و حدود ۱۵ کیلومتر به مسیر خود ادامه دهید تا به یکی دیگر از خروجی‌های جاده‌ اسفیدان برسید. با ادامه این جاده و عبور از بخش سیساب، به همان چهارراه می‌رسید که این بار باید مسیر خود را مستقیم بروید تا در نهایت وارد روستای اسفیدان شوید.

معرفی روستای اسفیدان

اسفیدان یا ایسبیان از مناطق نمونه گردشگری و جاهای دیدنی استان خراسان شمالی است که در میان دره‌ قرار دارد و پیرامون آن را کوه‌های مرتفعی پوشانده‌اند. به‌ همین دلیل در نگاه اول برای هر بیننده‌ای این تصور پیش می‌آید که با کمترین لرزش زمین احتمال سقوط صخره‌ها و تخته‌سنگ‌های عظیم روی آبادی وجود دارد؛ اما مردم اسفیدان بر این باور هستند که وجود امامزاده در طی قرن‌ها باعث شده است که آسیبی از جانب کوه به آن‌ها نرسد.

روستای اسفیدان بجنورد به‌واسطه جاذبه‌های گردشگری فراوانی نظیر آبشارهای زیبا، چشمه‌های خروشان، غارها و برج‌های شگفت‌انگیز، چندین امامزاده، انواع درختان میوه، رودخانه‌ای پرآب، ارتفاعات جنگلی و غیره مقصد بسیاری از گردشگران است. ضمن اینکه این روستا به‌دلیل ساختار پلکانی خود به روستای ماسوله شباهت دارد که جذابیت آن را دوچندان می‌کند. در گذشته برنامه‌هایی از جمله ساخت تله‌کابین و رستورانی بزرگ برای تبدیل اسفیدان به یک منطقه مهم گردشگری در دست اجرا بود؛ اما بعدها به فراموشی سپرده شد.

اهالی روستا به زبان ترکی خراسانی صحبت می‌کنند و شغل اصلی آن‌ها بیشتر باغداری و زراعت و همچنین پرورش دام است. مهم‌ترین محصولات کشاورزی روستای اسفیدان خراسان شمالی شامل گردو، سیب، انگور، گیلاس، سیب‌زمینی و غیره می‌شود که گردوی آن صادراتی بوده و با کیفیت‌ترین گردوی موجود در بازار استان است. زنبورداری و پرورش ماهی نیز در اسفیدان انجام می‌شود و از همین رو، ماهی قزل‌آلای اسفیدان از بهترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌های سردآبی پرورشی خراسان شمالی به شمار می‌رود. فرش‌های دستباف گل ابریشم طرح نائین و چادرشب‌، گردو و کشمش از جمله سوغات این ناحیه است که با خرید آن‌ها از اهالی نه‌تنها به اقتصاد روستا کمک شایانی می‌کنید بلکه خودتان نیز از صنایع دستی درجه یک و محصولات طبیعی فوق‌العاده بهره‌مند خواهید شد.

این روستا زیباترین روستای کشور است! |‌ تصاویر

بهترین زمان سفر به روستای اسفیدان

اسفیدان یکی از خوش‌آب‌وهواترین روستاهای خراسان شمالی است. این روستای ییلاقی آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی دارد و از آنجا که در تابستان‌ها هوایی دل‌پذیر و خنک بر منطقه حاکم است، گردشگران زیادی در این بازه زمانی به اسفیدان سفر می‌کنند. در فصل بهار زیبایی‌های روستا جلوه بیشتری پیدا می‌کند و چشمه‌های زلال و جاری و طبیعت چشم‌نواز آن بسیار دلنشین خواهد بود. در اوایل تابستان می‌توانید طعم دل‌انگیز میوه‌ها را بچشید و عطر آن‌ها را در فضای روستا استشمام کنید. این دو فصل بهترین زمان برای سفر به اسفیدان محسوب می‌شوند. پاییز هزاررنگ و زمستان برفی با سرمای شدیدی همراه هستند؛ در نتیجه گردشگران کمتری در این دو فصل راهی اسفیدان می‌شوند.

جاهای دیدنی روستای اسفیدان

دره و چشمه هینورد

در ضلع شمال غرب روستای اسفیدان، دره‌ای عمیق و طولانی به نام هینورد (هین نبرد) وجود دارد که به فاصله تقریبی نیم ساعتی از روستا قرار دارد. در دامنه صخره‌ای کوه، چشمه‌ای زلال به نام هینورد جریان دارد که اهالی روستا برای آبیاری باغ‌های خود از آن استفاده می‌کنند.

آب چشمه از داخل یک حفره غارمانند از دل کوه جاری می‌شود و داخل حوضچه کوچکی می‌ریزد و سپس در دامنه کوه جریان دارد تا به رودخانه می‌رسد. آب چشمه بسیار گوارا است و مثل سایر چشمه‌های آب شیرین، آب سرد و خنکی دارد.

این روستا زیباترین روستای کشور است! |‌ تصاویر

دره و آبشار بهارگاه

در جنوب غرب روستای اسفیدان دره‌ای دیگر با نام «بهارگاه» با چشمه‌های متعدد و آبشار دیدنی و سرسبزی خاصی وجود دارد که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. در ابتدای دره در سمت چپ، زمینی تپه ماهوری به نام «موسو» با حدود ۴۰ هکتار وسعت قرار دارد که چند سال پیش به‌علت رانش شدید، تمام باغات و خانه‌ها و درختان کهنسال آن در دل خاک فرو رفت.

قلعه‌ اسفیدان

دیواری صخره‌ای در غرب روستای اسفیدان وجود دارد که به آن «تاش قلعه» به‌معنای قلعه سنگی گفته می‌شود. روی این قلعه، دیوارهای سنگی، سفال‌های ساده نخودی و قرمز و سفال‌های منقش به رنگ‌های مختلف به چشم می‌خورد.

برج‌ های اسفیدان

بر فراز کوه‌های اطراف روستای اسفیدان، آثار برج‌های سنگی قدیمی مشاهده می‌شود که مصالح‌شان سنگ و ساروج است. معروف‌ترین آن‌ها برج «قاری مالاق» و برج «قارقه» (کلاغ) در شمال غرب روستا هستند که پایه‌های آن هنوز باقی مانده‌اند.

غارهای اسفیدان

در ضلع شمال غربی روستا و بالای چشمه «هینور»، کوهی به نام «خزانه» وجود دارد که غار «خزانه راهه» را در خود جای داده است. به گفته مردم بومی، در انتهای این غار دست‌ساز، چاهی قرار دارد که در گذشته به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌شد. از نکات جالب درباره این غار، وجود صخره‌ای شبیه صورتک در آنجا است.

غار دیگری به نام «ییجت» یا «معصوم» نیز در اطراف روستای اسفیدان وجود دارد که دارای استلاگتیت و استلاگمیت است.

این روستا زیباترین روستای کشور است! |‌ تصاویر

امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر

امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر، بنایی قدیمی با گنبدی کوتاه است که از جاذبه‌های اسفیدان به شمار می‌رود. قدمت این امامزاده به دوران صفوی یا قاجار می‌رسد و شامل چهار گلدسته و گنبد می‌شود. این آرامگاه پلانی مستطیلی دارد که گنبدی با ساقه بلند، سقف آن را می‌آراید. بنای فوق دارای دو ایوان است که ایوان شرقی پوشش قوسی با مقرنس‌کاری، گچ‌بری و آینه‌کاری دارد و ایوان جنوبی مزین به پوشش مسطح است. در بالای سردر ورودی این حرم خطاطی نستعلیق زیبایی به‌شکل گچ‌بری نقش بسته که اثر مرحوم ملامحمدتقی اسفیدانی است. این بنا در تاریخ هشت مرداد ۱۳۸۱ با شماره ۵۹۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. از دیگر مقبره‌های مورد احترام اهالی روستا می‌توان به مقبره شیخ محمدرضا ربانی معروف به حاج آخوند اشاره کرد.

گورستان قدیمی اسفیدان

از دیگر آثار تاریخی روستا که در نوع خود جالب و اعجاب‌انگیز است، می‌توان به گورستانی قدیمی اشاره داشت. در این گورستان جهت گورها رو به مشرق است و بعضی از مرده‌ها به‌صورت عمودی دفن شده‌اند.

درخت صندل

«درخت صندل» سمبل روستای اسفیدان است. بنا به گفته ریش‌سفیدان روستا از این نوع درخت حدود ۱۷ اصله در روستا وجود داشت که به‌علت قرارگیری در مسیر کوچه و آگاهی کم از اهمیت آن، بیشتر آن‌ها قطع شده و فقط دو اصله درخت باقی مانده است. قطر تنه هر یک از این درختان ۲٫۶۵ متر و عمر آن‌ها حدود ۱۲۰۰ سال است.

چشمه آب معدنی و آبشار هنرور

چشمه آب معدنی و آبشار هنرور در فاصله سه کیلومتری روستای اسفیدان قرار گرفته است و اغلب گردشگران بازدید از آن را در برنامه گردش خود می‌گنجانند.

این روستا زیباترین روستای کشور است! |‌ تصاویر

باغ‌های اسفیدان

باغ‌های اسفیدان به حدی زیبا هستند که شما را به یاد جنگل‌های شمال کشور می‌اندازند. برخلاف هوای شرجی جنگل‌های شمال که در طول تابستان قدری آزاردهنده می‌شوند، باغ‌های این منطقه با هوای خنک و دل‌انگیز خود روحتان را جلا می‌دهند. البته باید ضمن حفظ پاکیزگی، به حریم شخصی باغ‌ها وارد نشوید.

نکات بازدید از روستای اسفیدان

پیش از سفر باک ماشین خود را پر کنید تا در صورت نبود پمپ بنزین به مشکل برنخورید.روستای اسفیدان محلی مناسب برای اقامت یک تا دو روزه با خانواده و همین طور همراه با گروه‌های طبیعت‌گردی و کوهنوردی است.

از آنجایی که ممکن است مسیرهایی طولانی را پیاده بروید، برای پیاده‌روی حتما کفش مناسب به پا داشته باشید. همچنین وسایل ضروری نظیر آب، خوراکی، زیرانداز و... همراهتان باشد.کیسه زباله را فراموش نکنید و زباله‌های خود را در محیط روستا و طبیعت آن نریزید.

کد خبر 855378
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    0 0
    ماسوله و ماسال در شمال و ابیانه در اصفهان خیلی از اینجا قشنگ تر هستند
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    0 0
    جوک نگویید