مدیرکل محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری از رؤیت دو کرکس مصری در محدوده شهرستان بروجن خبر داد و آن را اتفاق خوبی دانست.

کرکس مصری

به گزارش همشهری آنلاین، سعید یوسف‌پور مدیرکل محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: ۲ فرد گونه کرکس مصری پس از سال‌ها در شهرستان بروجن مشاهده شد. کرکس مصری جزو ‌پرندگان مهاجر و نسل آن در حال انقراض است. این پرنده بیشتر در آفریقا دیده می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه پس از سال‌ها ۲ کرکس‌ مصری در تالاب چغاخور مشاهده شد، گفت: حضور این گونه در حال انقراض بسیار برای محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری باارزش است زیرا نشان از وجود طعمه و آب و هوای مناسب در این استان دارد.

حضور این کرکس‌ها را در منطقه بروجن در ویدئوی زیر ببینید:

کرکس مصری یا کرکس کوچک با نام علمی «Neophron percnopteru» پرنده‌ای گوشتخوار و از راسته عقابیان است که خطر انقراض آن جامعه کرکس‌ها را تهدید می‌کند. زیستگاه اصلی این پرنده از جنوب غربی اروپا تا شمال آفریقا و هند گسترده شده است و البته در کشورمان نیز تعدادی از این پرندگان گوشتخوار وجود دارد که بیشتر در باغ وحش‌ها یافت می‌شود.

کرکس مصری، بر لاف سایر گونه‌های خود، سری پوشیده از پَر دارد که بیشتر شبیه کُرک است ولی کوتاه و فشرده و به رنگ زرد و گردنش نیز از پرهای سفید پوشیده شده است که به کثیفی می‌زند.

طول بدن این نوع از کرکس بین ۵۳ تا ۶۵ سانتیمتر است و در واقع جثه کوچک‌تری نسبت به بقیه کرکس‌ها دارد و رنگ بال و پرش سیاه و سفید است. این لاشخور کوچک وقتی بال‌های بلندش را باز می‌کند، شکل پروازش مستقیم و حالت بال‌هایش نوک‌تیز دیده می‌شود.

این گونه از سال ۲۰۰۷ تاکنون جزو پرندگان در معرض خطر انقراض (EN) قرار گرفته است که البته در ایران نیز در فهرست پرندگان حمایت‌شده قرار داشته و دارای ارزش حفاظتی است.

کد خبر 855322
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پليس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha