دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

با تایید مشخصات فنی ۴ نوع خودرو برقی، وزارت کشور مجوز اعطای پلاک تاکسی به این خودروها را صادر کرد تا پس از طی فرایندهای اداری جایگزین تاکسی‌های فرسوده پایتخت شوند

تاکسی

همشهری آنلاین: فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران باعث شد طی سه سال گذشته نوسازی این ناوگان در صدر اولویت‌های کاری مدیریت شهری قرار گیرد. بر اساس آمار تایید شده قریب به نیمی از ۷۸ هزار دستگاه تاکسی در حال تردد در پایتخت در رده خودروهای فرسوده قرار می گیرند و نوسازی این تاکسی‌ها چه در راستای تامین امنیت و آسایش شهروندان و چه با توجه به نقش آنها در آلودگی هوا، از مهم‌ترین وظایف شهرداری تلقی می‌شود.

مدیریت شهری تهران ظرف سی و سه ماه فعالیت خود اقدامات بسیار مهمی در راستای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی تهران از طریق اورهال تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و ناوگان مترو انجام داده اما با توجه به عمق کمبودهای موجود، گزینه خرید نیز به طور جدی روی میز دولت و مدیران شهری قرار گرفته و قرار است در قالب قراردادهای خریدی که بخشی از آنها توسط وزارت صمت و بخشی مستقیما توسط علیرضا زاکانی، شهردار تهران با کشور چین به امضا رسیده، ۵۴۵۰۰ تاکسی برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه یا جایگزین تاکسی‌های فرسوده شود.

استقبال از خرید خودرو برقی

در نوبت اول، ثبت نام برای واگذاری ۱۰۰۰ دستگاه از این تاکسی‌ها یک‌ماه پیش (از ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) آغاز شد و بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران، تا پایان اردیبهشت ۷۰۰ راننده تاکسی ‌فرسوده برای دریافت تاکسی ‌برقی ثبت نام کردند، اما با توجه به این‌که خودروهای وارداتی به‌ویژه برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی باید استانداردهای خاصی را پاس کنند، اعطای پلاک تاکسی به این خودروها منوط به پاس شدن استانداردها و دریافت تاییدیه‌های لازم بود که حالا با دریافت تاییدیه فنی، وزارت کشور نیز مجوز اعطای پلاک «ت» به این خودروها را صادر کرده تا روند جایگزینی آنها با تاکسی های فرسوده شتاب گیرد.

۴ خودرو تایید فنی شد

روابط عمومی سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در این زمینه اعلام کرد: در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و شهرداری تهران در جهت کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور به ویژه شهر تهران و به‌روزرسانی سیستم حمل و نقل درون شهری و ارتقای ایمنی خدمات به شهروندان تهران وزارت کشور روز پنجم خرداد ماه ضمن تأیید مشخصات فنی ۴ مدل خودروی برقی طی مکاتبه‌ای مجوز اعطای پلاک تاکسی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی را صادر کرد.

بر اساس این گزارش، این نخستین گام برای تأیید مشخصات فنی خودروهای برقی است و دیگر خودروهای برقی وارداتی هم در حال طی مراحل فنی برای دریافت این مجوز از سوی وزارت کشور هستند.

تعیین مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی

شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در جلسه روز هشتم اردیبهشت ماه امسال خود، ضوابطی را برای خودروهای برقی مورد استفاده در ناوگان تاکسیرانی کشور تعیین کرد. در این جلسه با توجه به نبود تجربه عملی قبلی از عملکرد خودروهای برقی و لزوم احتیاط در بهره‌برداری از آنها، اتحادیه حمل و نقل مسافری کشور با کمک پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران ضمن بررسی مشخصات مصوب، پیشنهاداتی اصلاحی مطرح کرد که مورد موافقت شورای عالی ترافیک کشور قرار گرفت.

در این جلسه ضمن تعیین مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی، مقرر شد سقف تعداد ناوگان تاکسی برقی در هر شهر و تعداد پروانه صادره برای این نوع از ناوگان از سوی شهرداری‌ها به شورای عالی ترافیک اعلام شود.مفاد مصوبه شورای عالی ترافیک درباره مشخصات خوروهای برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی از این قرار است:

۱- خودروهای برقی معرفی شده باید شرایط اخذ شماره انتظامی برای خودروی شخصی را داشته باشند.
۲- خودروهای برقی معرفی شده باید سایر الزامات مربوط به خودروهای مناسب احتراقی را مطابق مصوبات شورا در خصوص ناوگان تاکسی شهری احراز کنند.
۳- احراز انطباق شرایط خودرو با ضوابط مصوب در بحث پیشران خودرو از طریق دبیرخانه شورای عالی ترافیک مطابق جدول ارائه شده صورت خواهد پذیرفت.
۴- سقف تعداد ناوگان تاکسی برقی در هر شهر و تعداد پروانه صادره برای این نوع از ناوگان، توسط شورای عالی ترافیک و متناسب با زیرساخت‌های ایجاد شده خصوصاً تعداد ایستگاه و رابط شارژ که از سوی شهرداری به دبیرخانه شورا عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اعلام شده تعیین می‌شود.
۵- ارائه همه خدمات پشتیبانی ناوگان تاکسی‌های برقی خصوصاً باتری‌های بکار رفته، توسط خودروسازان ذی‌ربط حداقل به مدت ۱۰سال از تاریخ واگذاری، ضروری است.

خودروهای برقی وارداتی در صف دریافت مجوز

کد خبر 855167
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha