یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

مصطفوی با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر نیاز آبی این استان را پوشش چندانی نداد، گفت: سمنان نخستین استان خشک کشور از لحاظ تامین بارندگی است.

خشکسالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان مصطفوی گفت: بارندگی‌های اخیر در نقاط مختلف استان سمنان غیرعادی نبود، اما همین میزان بارش‌ها در شرایط کم‌آبی و خشکسالی غنیمت است.

وی ادامه داد: انتظار میزان تامین آب از محل نزولات آسمانی در استان سمنان ۸۸ درصد بود که با ۳۵ درصد کاهش در انتظار تامین آب، ۵۳ درصد نیاز آبی استان تامین شد.

این مسوول با یادآوری اینکه سمنان جز استان‌های خشک و کم‌بارش کشور است، اضافه کرد: شاخص بارش، تبخیر و تعرق استانداردشده موسوم به SPEI در دوره ۱۰ ساله نشان می‌دهد که مساحت زیادی از استان های کشور درجه‌های مختلفی از خشکسالی دارند و در این بین ‍ سمنان جزو استان‌های دارای بیشترین پهنه خشکسالی است.

مدیرکل هواشناسی سمنان گفت: آمارها نشان‌دهنده ضرورت توجه به موضوع کم‌آبی و مدیریت منابع آبی و بهینه‌سازی مصرف در این استان است.

میانگین بارندگی‌های استان سمنان در ۲ فصل از سال آبی (۱۴۰۲- ۱۴۰۳) ۳۶ درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشت.

میانگین میزان بارندگی سال آبی استان سمنان از پاییز ۱۴۰۲ تا فروردین ۳۶ میلیمتر است و ۲۰ میلیمتر میزان بارندگی سال آبی استان از پاییز ۱۴۰۲ تا کنون نسبت به بلندمدت کاهش داشته است.

کد خبر 855155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha