در اقتصادجهان چه خبر است، مرد شماره یک ترکیه قول تورم تک رقمی را می‌دهد و تولید خودرو در هند رکورد زده است. کانادا هم ۲ شرکت فناوری را به دلایل امنیتی منحل کرده و قطع برق به صنایع آلمان ضربه زده است.

تورم ترکیه

به گزارش همشهری آنلاین، رجب طیب اردوغان قول داده که سیاست مالی ترکیه به فشار تورمی اضافه نخواهد کرد زیرا این کشور در نیمه دوم سال کاهش تورمی را تجربه خواهد کرد. او قول تورم تک رقمی را داده و الان تورم ترکیه ۷۰ درصد است.

او خطاب به هیئت روابط اقتصادی خارجی بیان کرد تورم سالانه باید در ماه مه قبل از نزول، به اوج خود برسد و پیش‌بینی‌های بانک مرکزی را تکرار ‌کند و آخرین تایید خود را از برنامه اقتصادی ارائه کرد. اردوغان افزود: برنامه اقتصادی عمدتا با هدف کاهش تورم به تک رقمی است و هدف ما کاهش مداوم تورم و نه کاهش موقت خواهد بود. تورم سالانه قیمت مصرف‌کننده در ماه آوریل نزدیک به ۷۰ درصد بود و انتظار می‌رود در این ماه به حدود ۷۵ درصد برسد. بانک مرکزی ترکیه از ماه ژوئن سال گذشته به شدت نرخ بهره را به ۵۰ درصد افزایش داده و سیاست چند ساله پول در دوران اردوغان را معکوس کرده است.

تولید خودرو در هند

مجموع تولید خودرو در هند در دوره ژانویه تا مارس بیش از ۲۱ درصد افزایش یافت که به نوبه خود به افزایش تقاضای قطعات خودرو نیز کمک کرد.

بوش، بازوی هندی تامین‌کننده خودرو آلمانی روبرت بوش، از افزایش ۴۱.۵ درصدی سود سه‌ماهه چهارم خبر داد که به دلیل تقاضای بهتر برای محصولات خودرو و کالاهای مصرفی‌اش کمک کرد. سود خالص این شرکت در سه ماهه منتهی به ۳۱ مارس از ۳.۹۹ میلیارد روپیه در سال گذشته به ۵.۶۵ میلیارد روپیه افزایش یافت. مجموع تولید خودرو در هند در دوره ژانویه تا مارس بیش از ۲۱ درصد افزایش یافت که به نوبه خود به افزایش تقاضای قطعات خودرو نیز کمک کرد.

انحلال ۲ شرکت در کانادا

کانادا با استناد به نگرانی‌های امنیت ملی، دستور انحلال فعالیت دو شرکت فناوری را صادر و اعلام کرد که ۲ شرکت بلووِک تکنولوژی و پگانی تکنولوژی باید تمامی فعالیت‌های خود در کانادا رامتوقف کنند.

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر نوآوری کانادا، در بیانیه‌ای گفت: این تصمیم پس از بررسی‌هایی اتخاذ شد که مستلزم بررسی دقیق جامعه اطلاعاتی و امنیت ملی کانادا بود. این مقام کانادایی گفت: در حالی که کانادا همچنان از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی همچنان استقبال می‌کند، هنگامی که سرمایه‌گذاری‌ها، امنیت ملی ما را تهدید کنند، قاطعانه رفتار خواهیم کرد.

تورم در پرو

واحد تحقیقات سیتی‌بانک پیش بینی کرده که نرخ تورم در کشور پرو در پایان سال جاری میلادی به ۲ تا ۲.۴ درصد برسد. به گفته بانک مرکزی پرو تورم ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس به ترتیب ۳.۲ درصد، ۳.۲۹ درصد و ۳.۰۵ درصد بوده است.

خسارت قطع برق به صنایع

روزنامه دی‌ولت چاپ آلمان گزارش داده که ۷۰ درصد از شرکت‌های آلمانی تحت تاثیر قطعی برق قرار گرفته‌اند و برای برخی از آنها خسارت و هزینه‌های صدها هزار یوروئی به بار آمده و دلایل واقعی کمبود برق در آلمان نیز برای بسیاری از شرکت‌ها و مردم هرگز روشن نمی‌شود.

اتاق صنعت و بازرگانی آلمان بیش از ۱۰۰۰ شرکت صنعتی در مناطق مختلف آلمان را مورد بررسی قرار داده و می‌گوید: ۲۸ درصد این شرکت‌ها از قطعی برق که بیش از سه دقیقه به طول انجامیده متأثر شده‌اند. ۴۲ درصد این شرکت‌ها قطعی برق به مدت زمان سه دقیقه را تایید کردند. البته آژانس شبکه برق فدرال آلمان قطعی برق که کمتر از سه دقیقه باشد را اعلام نمی‌کند و به اصطلاح مقدار SAIDI که یک معیار بین‌المللی شناخته شده برای کیفیت ولتاژ در شبکه برق است را لحاظ نمی‌نماید، ولی همین قطع برق در محدوده چند ثانیه، منجر به آسیب‌های فراوانی به ماشین‌های صنعتی آلمان شده است.

بازار غلات در دست روس

روسیه تلاش خود را برای کنترل بیشتر بر صنعت مهم غلات را افزایش داده؛ این درحالی است که نگرانی‌ها از عرضه جهانی افزایش پیدا کرده است.به گفته یک تحلیلگر، قصد روسیه برای کنترل دنیای کالاهای پایه واقعی است و نفوذ آنها بر غلات درحال افزایش است.

صنعت گاز طبیعی روسیه همواره تحت کنترل دولت بوده است و دولت و متحدان نزدیک پوتین از زمان روی کار آمدن او کنترل بخش‌های مهمی تولید نفت را در دست گرفته‌اند. حالا هم روسیه درحال سخت‌تر کردن کنترل خود بر غلات است. شرکت‌های کارگیل، ویترا و لوئی دریفوس تامین غلات از روسیه برای صادرات را سال گذشته متوقف کردند. این درحالی است که آنها قبلا در میان ۱۰ صادرکننده برتر بودند.

کد خبر 855117
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    0 0
    آفرین به خبرنگار این متن که کار جدید و کمتر دیده شده در صفحه همشهری است .