ویدئوی دست به دست شده روز یکشنبه(۶ خرداد) در شبکه مجازی حسابی خبر ساز شده است که نشان می‌دهد در شهرستان بنت در جنوب سیستان و بلوچستان، بیمار با تخت بیمارستانی که پشت وانت گذاشته شده جابه‌جا می‌شود.

بیمارستان های ناایمن

به گزارش همشهری ‌آنلاین کمپین فعالان بلوچ نیز مدعی شده که کمبود آمبولانس باعث انتقال بیمار با تخت بیمارستان در پشت وانت است. پیشتر نیز تصاویری از کمبود امکانات، وضعیت نامناسب، غیر بهداشتی و فقدان سیستم تهویه در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان منتشر شده بود که فعالان بلوچ می‌گویند با وجود اعتراض‌های متعدد بیماران و همراهانشان نسبت به بهبود این وضعیت اقدامی نشده است.

ماجرا چه بود؟

اما اصل ماجرای انتقال بیمار با چنین وضعیتی نابه‌سامانی چیست؟ موضوع را بخشدار بنت در میان می‌گذاریم.
مختار محسن مبارکی به همشهری می‌گوید که این تصاویر انتقال بیمار با تخت بیمارستانی را نشان می‌دهد، اما موضوع چیز دیگری است. مبارکی ادامه می‌دهد: «در گفت و گو با کادر درمان درمانگاه و مردم حاضر در درمانگاه بنت متوجه اصل ماجرا شدیم. شخص بیمار به دلیل مسمومیت دارویی (اور دوز) از سوی خانواده به درمانگاه منتقل شده‌است. در نخستین دقایقی که به درمانگاه می‌رسد به دلیل مسمومیت دچار حالت تهوع می‌شود و تمام لباس خود را کثیف می‌کند. بیمار هم برای رسیدگی بیشتر باید با آمبولانس به بیمارستانی در شهرستان نیک‌شهر منتقل می‌شد. خانواده بیمار با اصرار فراوان از کادر درمان می‌خواهند که بیمار را به خانه ببرند و لباس و سر و صورتش را بشویند و بعد به بیمارستان برود. به گفته کادر درمان خانواده بیمار نگذاشتند تا بیمار با سر و وضع کثیف سوار آمبولانس شود و به بیمارستان برود.»
این‌طور که مبارکی توضیح می‌دهد فاصله بین درمانگاه بنت تا خانه بیمار را طبق خواسته خانواده بیمار با وانت طی می‌کنند در حالی که آمبولانس در مسیر بوده است تا بلافاصله بیمار را به بیمارستان نیک‌شهر برساند. مبارکی می‌افزاید: «درست این بود که کادر درمان با خواسته بیمار موافقت نمی‌کردند. هر چند خانواده بیمار به حساب خودشان لطفی را در حق بیمار رقم می‌زدند و همین‌طور نمی‌خواستند که آمبولانس کثیف شود. اما از آنجا که شرایط بیمار این امکان را به آنان می‌داده که زمانی را برای رفتن به خانه طی کنند، آمبولانس به در خانه بیمار رفته و از آنجا راهی بیمارستان نیک‌شهر شده‌است.»

کمبود همیشگی آمبولانس

با این حال موضوع کمبود آمبولانس در جنوب سیستان و بلوچستان بارها و بارها تکرار شده ‌است. مبارکی در توضیح وضعیت تعداد آمبولانس‌های شهرستان بنت می‌گوید: «مرکز بهداشت و درمان بنت، مرکز درمانی چاهان و مرکز درمانی ملوران یک آمبولانس دارند. کمبود اینجاست که باید ۳ آمبولانس داشته باشیم، اما مراکز درمانی ما در چند ماه اخیر به همین یک آمبولانس تجهیز شده‌است. خوشبختانه اگر بیمار اورژانسی داشته باشیم، امکان انتقال به بیمارستان را داریم. مرکز درمانی مهبان در حال تجهیز و راه‌اندازی و مرکز مهمدان نیز به دلیل اتمام طرح پزشک مرکز فعلا تعطیل است.»

بخش بنت یکی از بخش‌های شهرستان نیک‌شهر در جنوب سیستان و بلوچستان است که ۴ دهستان شامل بنت، دستگرد، توتان و مهمدان را در خود جای داده.

فیلم این ماجرا را اینجا تماشا کنید:

کد خبر 855112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ال 8 IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    0 0
    مهم کمک کردن یاری رساندن است شکلش زیاد مهم نیست کاری نکنید زمان طلایی به علت کمبود امکانات از دست برود