یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

جنگ صهیونیست‌ها در غزه به طور سیستماتیک و عامدانه بخش آموزش و پرورش را هدف قرار داده است.

غزه

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: رژیم صهیونیستی روند آموزشی در غزه را نابود کرده است، کل مؤسسات آموزشی را تخریب کرده و چند دهه پیشرفت علمی و تحصیلی را از بین برده است. نور نعیم محقق فلسطینی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته: امسال در غزه هیچ دانش‌آموز و دانشجویی فارع التحصیل نمی‌شود.

اندیشکده مرکز عربی واشنگتن دی‌سی در گزارشی با اشاره به جنگ صهیونیست‌ها علیه مراکز آموزشی در نوار غزه نوشته: نسل‎کشی اسرائیل در غزه هزینه‌های انسانی و زیربنایی گسترده‌ای بر جای گذاشته است. در طول این جنگ تقریبا مدارس، دانشگاه‎ها، و موسسات آموزشی نابود شده و تعداد زیادی از معلمان، دانش‌آموزان و دانشجویان قتل‌عام شدند.

واقعیت این است که جنگ در غزه به طور سیستماتیک و عامدانه بخش آموزش و پرورش را هدف قرار داده است به‌طوری که کارما نابلسی یکی از استاتید دانشگاه آکسفورد، برای نخستین بار از عبارت قتل‌عام آموزشی رای توصیف تخریب عمدی زیرساخت‎های آموزشی در این منطقه استفاده کرد. ابه اعتقاد تحلیلگران رویکرد فعلی صهونیست‌ها در تخرین مراکز آموزشی تکرار همان الگوی قدیمی و سیاست‌های استعمارگرایانه اشغالگران برای جلوگیری از مقاومت فلسطینی‌ها است.

رژیم صهیونیستی از ابتدای حملات هفتم اکتبر سال 2023 تاکنون سه نوع خسارت به بخش آموزش غزه وارد کرده است:

تخریب فیزیکی موسسات آموزشی

اشغالگران تاکنون تمام 12موسسه آموزش عالی غزه یا بخش‌هایی از آن‎ها را نابود کرده‌اند که تازه‌ترین مورد آن دانشگاه آل اسرا است. همچنین گفته شده که 386 ساختمان مدرسه (78 درصد از تمام مدارس در غزه) آسیب دیده است. به گفته منابع فلسطینی 25 مدرسه به‌طور کامل تخریب شده، 113 مدرسه به شدت آسیب دیده، 125 به‌طور متوسط آسیب دیده و 123 نیز به‌طور جزئی آسیب دیده است.

قتل‌عام دست‌اندرکاران آموزش

وزارت آموزش و پرورش فلسطین گزارش داده که از هفتم اکتبر 2023 تا 26 فوریه 2024 میلادی، بیش از 800 معلم زخمی شده‌اند و بیش از 239 نفر از کارکنان آموزشی کشته شده‎اند. همچنین تاکنون 3رییس دانشگاه و بیش از ۹۵ استاد و کمک استاد دانشگاه مورد حمله قرار گرفته اند. میزان واقعی این تلفات هنوز ناشناخته است، زیرا بسیاری از مرگ‌ها احتمالاً ثبت نشده اند. در آخرین بیانیه وزارت آموزش و پرورش آمده که از آغاز تجاوز نظامی به غزه در هفتم اکتبر 2023 تاکنون، 5213 دانش‎آموز کشته و 8691 نفر زخمی شده‌اند.

تخریب فرهنگ و میراث فرهنگی فلسطین

وزارت آموزش و پرورش در غزه سال تحصیلی 2023-2024 را به دلایل امنیتی و ایمنی متوقف کرد و از ششم نوامبر، دانش آموزان قادر نبودند تا سال تحصیل خود را ادامه دهند. در این میان حمله اشغالگران به موزه‎ها، کتابخانه‎ها و مراکز تاریخی باعث شد تا برخی از تحلیلگران از نسل کشی فرهنگی بگویند، فرایندی که در آن هدف صهیونیست‌ها هدف نابودی زیرساخت‌های آموزشی، فرهنگ و تاریخ فلسطین است.

دلایل نابودی زیرساخت‌های آموزشی در غزه

اندیشکده مرکز عربی واشنگتن دی‌سی در گزارش خود در پاسخ به اینکه چرا صهیونیست‌ها به‌دنبال نابودی زیرساخت‌های آموزشی فلسطینی‌ها هستند، آورده است:‌

  • متوقف کردن پیشرفت اجتماعی: تمام موسسات آموزشی، از جمله مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، هویت ملی فلسطین را حفظ می‌کنند و پیشرفت جهانی فلسطینیان را تسهیل می‎کنند.
  • تداوم وابستگی غزه: تخریب عمدی سرمایه انسانی و نیروی ماهر، همراه با هدف‎گیری بی‌وقفه زیرساخت‎های آموزشی و ترور دانشمندان به هدف شوم تداوم وابستگی غزه به رژیم صهیونیستی و تسهیل شرایط سرکوب این منطقه کمک می‌کند.
  • توقف رشد علمی فلسطینی‎ها: یکی از اهداف تخریب عمدی زیرساخت‎های آموزشی، جلوگیری از رشد علمی فلسطینی‎ها است. قتل‌عام هدفمند دانشگاهیان و نیروهای ماهر در بخش‌هایی چون پزشکی و مهندسی می‌تواند فرایند رشد علمی فلسطینیان را کند کرده یا حتی متوقف کند.
  • سرکوب روایت فلسطینی‎ها: آموزش در شکل دادن به روایت فلسطین نقش مهمی دارد. نظام آموزش و پرورش فلسطین نسل‌هایی را پرورش می‌دهد که قاطعانه اشغال را رد می‎کنند و جنایات اسرائیل را در سطح جهانی افشا می‎کنند.

اینجا دیگر کسی فارغ التحصیل نمی شود

کد خبر 855075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha