دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۶
۲ نفر

سعید ارشادی شکار را تا لحظه قبل از اصابت گلوله به هدف دوست داشت .با خودش در جنگ بود و بالاخره بعد از 9 سال تفنگش را فروخت و پیگیری هایش « کمر سرخ » را در زمره مناطق حفاظت شده قرار داد .

سعید ارشادی.محیط بان

همشهری آنلاین- الهام مصدقی راد: گلوله اش قوچ را از پای درآورد. وقتی جلوتر رفت تا شکار را ببیند نتوانست تحمل کند. چشمان شکار ،‌تر بود . اشک دور چشمان قوچ حلقه زده بود. رویش را برگرداند ، دوستش شکار را سر برید. با کمک هم قوچ را به پایین کوه می آوردند اما حال بدی داشت. نزدیک بود به پایین پرت شود. تمام مسیر سکوت بود و سکوت . به شکارش فکر می‌کرد ، به مخالفت مادر و همسرش با شکار ، به تنها گذاشتن خانواده و پسر کوچکش که یا برای کار از آنها دور بود یا برای شکار. قصه شکارچیانی را شنیده بود که جایی در زندگی بد آورده بودند . جایی انگار آه شکار، گریبانشان را گرفته باشد...چشمان قوچ خیس اشک بود ... « نکند اتفاق بدی برای همسر و پسرم افتاده باشد ... من اینجا چه میکنم ...» پایین کوهستان که رسیدند ، نه لب به گوشت کباب شده شکار زد نه حرفی به زبان آورد. سهمش را گرفت و بخشید. همان دی ماه سال 89 برای همیشه با شکار خداحافظی کرد و تفنگ برنو را فروخت.

سعید ارشادی متولد 1354 در شهر سَرایان خراسان جنوبی است ، عاشق کوه و طبیعت . در کوه نوردی‌هایش به شکار علاقه مند می‌شود و در 26 سالگی با خرید تفنگ گلوله زن برنو ، شکارچی قوچ می‌شود. در اداره دامپزشکی مشغول کار بوده و گاهی هم به صورت آزاد مداوای دام و طیور انجام می‌داده است . هنوز هم گاهی شعر می‌گوید ، برای خودش ،‌ برای طبیعت ، برای آهوهایی که هیچ وقت راضی نشد شکارشان کند و برای همکاران شهیدش. 9 سال شکار را یکباره کنار می‌گذارد و محیط بان می‌شود. خودش می‌گوید « تصمیم آنی و لحظه ای نبوده است ، مدتها با خودم در جنگ بودم تا آن اتفاق افتاد .. » و حالا دوسال است عملکرد قابل قبولش او را به سمت فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی رسانده است . بعد از ورود به اداره محیط زیست و فعالیتش به عنوان محیط بان ، تلاش همکارانش را برای انتخاب منطقه حفاظت شده ادامه می دهد . پیگیری هایش به نتیجه می‌رسد و منطقه کوهستانی « کمرسرخ » به عنوان منطقه حفاظت شده خراسان جنوبی انتخاب می‌شود. ارشادی روزهای غریبی را گذرانده است. از جدال با خودش تا انتخابی سخت و مواجهه با دوستان شکارچی اش .

فرمانده یگان قوچ شکار می‌کرد

چرا عاشق شکار شدید ؟

اول عاشق کوه نوردی بودم . بیشتر شکارچیان کوهستان همین‌گونه اند. شکار کردن به قدرت بدنی و تمرکز بالا نیاز دارد.شکارچی برای نزدیک شدن به شکار ،‌باید حواسش بیشتر و قوی تر از شکارش باشد اینکه شکارچی بتواند بر قدرت و حواس شکاری مثل قوچ غلبه کند ، این چالش ، لذت بخش است. به همین دلیل گاهی در کوه نوردی اسلحه همراهم بود و قوچ می‌زدم.

چطور یک دامپزشک ِ شاعر ،‌عاشق شکار می‌شود ؟! این تضادها چگونه در شما جمع شدند ؟

همین تضادها موجب شده بود با خودم در جنگ باشم. شکارچی ای نبودم که وقتی تیرش به هدف خورد خوشحال باشد ! تا قبل از این لحظه را، دوست داشتم . دیدن لاشه شکار اذیتم می‌کرد . هیچ نیازی هم به گوشتش نداشتم و خوردن گوشت شکار برای خودم وخانواده لذتی نداشت .این درگیری های درونی و مخالفت خانواده ادامه داشت تا آن اتفاق افتاد و برای همیشه شکار را کنار گذاشتم.

زمانی که شکارچی بودید با محیط بانان هم برخورد داشتید ؟

نه . بیشتر برای کوه نوردی می‌رفتم تا شکار اما اگر سلاح هم همراهم بود چون مجوز داشت و تخلفی انجام نمی‌دادم ، مشکلی پیش نمی آمد. بیشتر محیط بان ها هم به واسطه شغلم مرا می‌شناختند.

چه شد که به فکر رفتن به اداره محیط زیست افتادید؟

اصلا به این موضوع فکر هم نمیکردم. فقط شکار را کنار گذاشتم. من رابطه خوبی با بچه های محیط زیست داشتم ،هم به واسطه شغلم مرا می‌شناختند و هم به عنوان یک شکارچی قانونمند. رییس اداره محیط زیست سرایان از دوستانم بود . همیشه می‌ گفت تو روحیاتت برای محیط زیست و محیط بانی ساخته شده است. مدتی بعد از ترک شکار تصمیم گرفتم محیط بان شوم.

و با کار قبلی تان خداحافظی کردید..

بله، اما یک سال زمان برد تا اداره دامپزشکی با رفتنم موافقت کند . چند سال در دامپزشکی مدیر اداره بودم و از کارم رضایت داشتند و در نهایت با موافقت دکتردستور ،‌رییس دامپزشکی وقت کشور،‌این اجازه صادر شد . مدیرانم هم می‌گفتند محیط بانی شغل بسیار سختی است. در نهایت سال 1390 به عنوان محیط بان وارد اداره محیط زیست شدم و 1401 فرمانده یگان حفاظت استان.

نظر خانواده و همسرتان چه بود ؟

خوشحال بودند . هنوز هم از تاثیر این تصمیم در تغییر خلق و خویم حرف می‌زنند. هرچند از نظر اقتصادی گاهی به مشکل برمی خوریم اما حقوق من و همسر فرهنگی ام برکت دارد.

بعد از اینکه محیط بان شدید با چه واکنشی از طرف دوستان و دیگر شکارچیان روبرو شدید ؟

همه شان تعجب کرده بودند . نمی‌توانستند متوجه تصمیم من بشوند. می‌گفتند تو در شکار سنگ دل نبودی که روحیه ات اذیت شده باشد. هنوز هم باورشان نشده است. برخی از دوستانم هم به احترام من شکار نمی‌روند یا آن را کم کردند . اوایل گاهی اوقات به گوشم می رسیدکه بعضی ها می‌گفتند گوشت را داده اند دست گربه ! محیط بان شده تا هر کاری دوست دارد انجام بدهد!

و شما چه پاسخی می دادید؟

می‌گفتم خیری از شکار ندیدم،‌ من عاشق کوه و طبیعت هستم و بدون شکار و تفنگ هم می‌توان از طبیعت لذت برد.

الان بعد از گذشت حدود 13 سال، از انتخابتان راضی هستید ؟ مرتبه شغلی بالاتر ، درآمد بیشتر و کار راحت تری داشتید اما رفتید سراغ محیط بانی سخت و کم درآمد !

اگر زمان به عقب برگردد باز هم همین راه را انتخاب می‌کنم. همیشه شرایط اقتصادی و مالی جلوی دید است اما من با کنار گذاشتن شکار و ادامه فعالیت به عنوان محیط بان ، چیزهای با ارزشی در زندگی ام به دست آوردم.آرامش به خانه ما برگشته. همسرم دیگر ناراضی نیست،‌ بگو مگو های ما در مورد شکار و نبودن من تمام شده است . دو فرزند بسیار خوب دارم . پسرم عرفان دانشجوی پزشکی دانشگاه بیرجند است و دخترم ارشین دانش آموز کلاس نهم .. بابت تمام اینها خدا رو شکر میکنم.

بعد از محیط بانی و مسوولیت فرمانده یگان حفاظت ، با تخلفات دوستان شکارچی تان هم مواجه شده اید؟

بله و دقیقا طبق قانون رفتار کرده ام. هرچند که دلخوری هایی هم پیش آمده است .همیشه به همکارانم هم می‌گویم طبق قانون عمل کنید اما با فرهنگ سازی پیش بروید. از سرگذشت خودم برای شکارچی ها می‌گویم . می‌گویم که من هم انگیزه شکار را درک می‌کنم . به برخی شان می‌گویم به جای اسلحه ،‌دوربین دست بگیرید و به جای شکار ، حیات وحش را در تصویر ثبت و جاودانه کنید .هرچند شکار قانونی را نفی نمی کنم اما باید شرایط درست و استانداردی هم برایش تعریف شود تا عاشقان شکار ، تخلف نکنند.

چقدر از شکارچیان برای معیشت شکار می‌کنند ؟

بیشتر شکارچیان برای تفریح شکار می‌کنند و تجهیزات گران قیمت دارند. تعداد کسانی که برای نیاز مالی و به دست آوردن گوشت شکار این کار را انجام می‌دهند بسیار کم است. حتی افراد کم توان مالی در مناطق حفاظت شده هم شکار برایشان ناپسند است و از نظر فرهنگی آن را نمی‌پسندند ، پایان نامه من روی همین موضوع بوده است .در این 12 سالی که خدمت کرده ام فقط یکی دو مورد تخلف دیدم که به گوشت شکار نیاز داشتند.

در دوره فعالیت تان در منطقه ،‌ همکار محیط بانی هم داشتید که توسط شکارچیان متخلف به شهادت برسد ؟

در خراسان جنوبی ،‌ شهید نداشتیم اما جراحت شدید داشته ایم. عبدالله اسدی برون ، همان دوستی که مرا تشویق کرد محیط بان شوم. خودش محیط بان بود ، شکارچیان متخلف به او تیراندازی کردند . 25 ساچمه وارد بدنش شد. یک شلیک هم به سمت قلبش شده بود اما به تلفن همراهش اصابت کرد که داخل جیب پیراهن و درست روی قلبش قرار داشت. الان هنوز 2 ، 3 ساچمه در بدنش باقی است ؛کنار گوش و چشمش که نمی توانند آنها را خارج کنند.

شباهتی بین محیط بانی و شکار وجود دارد؟

هردو کوه و طبیعت را دوست دارند اما یکی دنبال شکار است ،‌دیگری بدون شکار از طبیعت لذت می‌برد.

151 محیط بان تاکنون در محیط زیست به شهادت رسیده اند

386 محیط بان تاکنون در کشور جانباز شده اند

630 پاسگاه از عرصه های محیط زیست ایران حفاظت می‌کنند

1000 هکتار ، استاندارد جهانی برای فعالیت یک محیط بان است

16000 هکتار عرصه فعالیت یک محیط بان در ایران است

3500 نفر ،‌تعداد محیط بانان ایران است

20 میلیون هکتار وسعت مناطق چهارگانه محیط زیست ایران است

بیشتر بدانید :

روزی که کاک احمد تفنگش را شکست

کد خبر 854957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 91
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 49
  • US ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    70 7
    آفرین
  • محمد IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    54 6
    دمت گرم منم روحیه خودتو دارم با اینکه شکارچی نیستم ای کاش هیچ تیری به هدف نمی‌خورد چشمان معصوم شکار گریه آور است حالا بگذر از بعضی که نیاز مالی باعث شکر کردنشان سوده یا میشود برای تفریح که اصلا کار خوبی نیست داستانهای زیادی شنیده ام وبا چشم شکارچیان قدیمی دیده ام که اتفاقات بدی برایشان افتاده خدا کمک همون بکنه
  • خودم IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    82 17
    تفنگ فروخته شده هنوزهم شکارمی کند فرقی نکرده فقط شکارچی جابجاشده
  • رضا IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    75 45
    غذای محیط بانها همیشه گوشتیه که از شکارچی ها مصادره میکنن پس این داستان سازی ها چیه که لب به کباب نزد
    • محمود IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      83 16
      سلام برادر اصلا این طور نیست مگرکارمندبانک همیشه پول برمیداره من خودم همیارمحیط بان هستم اکثرا تخم مرغ و پنیر باحلوا ارده غذا ماهست
    • محمد IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      0 0
      دقیقا کاش تفنگ شکنجه بود یا اینکه بایگانی کرده بود تا فروختن تفنگ خوش دستی بوده فروخته به رفیقش
  • حامد IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    75 11
    زنده باشی فرزند ایران
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      34 2
      دمت گرم واقعاهمینطوره
  • مریم IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    43 2
    چطور یک طبیعت دوست وکوهنورد دلش میاد حیوانهای زبان بسته بی دفاع مظلوممم رو شکارکنه ؟؟؟!!! بازم خوبه اینکارو کنارگذاشتن خداروشکر به دلشون انداخته که حیوانهای حیات وحش ومنقرض نکنه وبعد از این خودشون فرمانده حیات وحش شدن
  • مهدی IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    48 2
    این قانون طبیعته ؛اگربه موجودات زنده آسیب برسونی ضربه شو خداوند بهت میزنه ؛چوب خدا صداندارد بازم خداروشکراین بنده خدااز راه اشتباهش برگشت وراه درست روانتخاب کرد؛براشون آرزوی موفقیت میکنم وهمینطور برای همه محیط بانان عزیزکشورم که باجان ودل به طبیعت خدمت میکنند؛خداوندحافظ ونگهدارشون باشه
    • مهدی IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      11 0
      بله مکافات داره شکار
  • علی IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    33 51
    بله شکار برای فرمانده حلال است برای ما حرام است
    • ایرانی IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      49 12
      علی آقا حداقل تمام پتن رو میخوندی، از همون نوشته اولش قضاوت کردی؟
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    36 9
    خیلی تخلف ها دیده ام از محیط بانان متخلف !!!!!!
    • علیرضا خراسان شمالی NL ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      1 0
      ان شاءالله خداوند همه محیط بانان را درسلامت کامل حفظ کن و شکارچیان عزیز را هدایت کنه الهی امین
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    42 27
    ننه من غریبم درآورده حرفاش باورنکنید
  • علی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    33 16
    سلام درود بر شما انسان نیک اندیش
  • محمد IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    33 8
    انهایی که پول دارندجوازمیگیرندوازهمه طرف ازادهستندوبرای تفریح میروندشکاروهرکسی که نداردبایدباهزارتخلف وخطربرودشکارچون به همه قسمت شکاراحتیاج داردتابفروشدوخرج زندگی کنداگرمدریتها درست بودحدقل نصف کارهادرست میشد
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      9 1
      اون نیازمند که به شکار احتیاج داره و نیازمنده انقدر بدنش سالم هست که بره شکار ولی نمیتونه بره کارگر شرکت بشه مثل بیست میلیون کارگر ایرانی؟
  • مهدی سلطانی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    29 9
    آقا سعید یکی از افراد با اخلاق و هنرمند و بزرگ است که واقعا افتخاری برای مردم منطقه سرایان و همچنین محیط زیست این دیار هست
  • علی IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    25 4
    عرض سلام و ارادت آقای ازشادی واقعا دست مریزاد با اخلاق پهلوانی من خودم یه شکارچی قانونمند هستم و پارسال با شما آشنا شدم و به عنوان بک انسان با شرافت قبولتون دارم واقعا لیاقت این سمت رو دارین درود بر شما
  • ناشناس IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    31 14
    نرک عادت سخته .مواظبش باشین .من که اونقدر به همه چیز بدبین شده ام به هیچی اطمینان نمی کتم .
  • اسماعیل IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    33 7
    بابا دمت گرم واقعا دستت درد نکنه چون خیلی زود به اشتباهت پی بردی گل کاشتی
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      9 3
      شماخودتو به۱روانپزشک نشون بده چون بدبینی افراطی خطرناکه
  • RU ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    21 3
    خدارو شکر برای همیشه کنار گذاشته شکار کردن را
  • عمو حیدر IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    12 12
    از قدیم گفتند توبه گرگ مرگ است اسلحه برنو را کنار گذاشتی دمت گرم کاش در همان شغلت باقی میماندی نه اینکه کلاشینکف برداری و کارت قرمز داشته باشی
  • ایران زیبا IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    32 6
    مردم عزیز ایران نگذاریم محیط زیست ویران شود کمک کنید
  • ااااااااااا DE ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    27 0
    سلام من هم ۱۵ساله شکار و گذاشتم کنار یه شب رفتم شکار کبوتر شب گه که خواب بودم درعالم خواب همان کبوتر با من صحبت کرد از پریشانی بیدار شدم وباترس و وحشت شب را به صبح رساندم واز این کارم پشیمان شدم
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    6 15
    من که باور نمی کنم شما هم باور نکنید
  • ایران وطنم IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    31 2
    خدا قوت انشاالله که همیشه سربلند و پیروز باشید از اینکه موقع شکار دلتون برای آن حیوان زبان بسته سوخت و ناراحت شدید و الان مراقبت و حفاظت از این حیوان‌ها را به عهده گرفتید معلوم است که خدا خیلی شما را دوست دارد و قلب رئوف و مهربانی دارید که خدا نخواست که بیشتر باعث گناه شوید و با عهده گرفتن این مسئولیت هم بار گناهان خود را سبک میکنید و هم مواظب جان این حیوانات هستید من تا به الان چندین شکارچی را دیده‌ام که سرانجام خوبی نداشتن و با سلاح‌های خودشان کشته شدن یا سر مسائل مسخره فوت کردن یکی موقع پر کردن اسلحه یکی گیر کردن اسلحه یا ترکیدن لوله اسلحه یا پرت شدن از کوه . من خودم تا بحال هیچ حیوانی را نکشتم و خدا را شاکرم انشاالله که دیگر شکارچیان هم دلشان بلرزد و این کار پر از گناه و معصیت را کنار بگذارند همینطور که ما جانمان و بچه‌هایمان را دوست داریم آنها هم وقت مرگ خود و بچه‌هایشان ناراحت می‌شوند و زجر میکشن
  • فرامرز IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    14 2
    آفرین به شما که بالاخره تصمیم درست گرفتید اکثر شکارچیان بعد از شکار پشیمان و ناراحت میشن ولی ترک این کار خیلی سخته
  • سید شاهرخ IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    20 2
    دوستان خدایی در بهار چون زاد وبلد می کنند شکار نکنید هرچه باشه آینده همه منقرض می شوند بزارید آینده این موجودات خدا را ببینند رحم کن تا خدا رحمت کند
  • یک شهروند IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    13 0
    سوالی دارم اگر کسی بخواهد تفنگ ساچمه ای که دارد را هدیه بدهد به کجا تحویل بدهد که باعث ازار انسان و حیوان و پرنده نشود
  • ، DE ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    7 2
    سلام،می توانی بفرمایی اشک چشم حیوان،چه معنی می توانید می کنید،
    • علی IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      1 1
      بیار بده به من خیالت راحت باشه
    • مجید IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      1 0
      من عاشق اسلحه هستم و متنفر از شکار درسته هیچ وقت توان خریدشو نداشتم ولی جای شما بودم رو دیوار بهترین دکور هر بار ببینی حالت جا بیاد
  • محمد IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    10 4
    اگر فرهنگ سازی بشه ،. حداقل از همین شکارچیان،برای محیط بانی استفاده بشه ،. سالانه در فصل خاص مجوز یک یا دو شکار داده بشه ،حداقل در حفظ محیط زیست تاثیر فراوان دارد
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    10 0
    همیشه برام سوال بوده این همه نیروی غلاف و بیکار تو سیستم اداری و دولتی ما دارن پول مفت میگیرن اونوقت خیلی سخته ۲۰۰۰ نفر محیط بان استخدام کنند ؟ ۱۶۰۰۰هکتار برای هر محیط بان؟ طرف بت من هم باشه هیچ کاری ازش بر نمیاد.
  • فرهاد زارعی پور IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    16 3
    یقین دارم شکارچی وقضاب باسخت ترین مرگ میمیرند.تکرار میکنم ،دراین کاریقین دارم
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    11 1
    درود بر شرفت،، انشاالله زندگیت پر برکت باشه🙏
  • حسینی US ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    10 2
    خدا می‌دونه من هم شکار چی بودم وجوان آخرین شکاری که زدم یک قوچ بود.شب هنگام آمدیم خانه آن زمان مثل الان موبایل ووو.... نبود . دیدم خانه مان شلوغه به مادرم گفتم چی شده گفت عمویت رحمت خدا رفته با اینکه جوان بودم ومغرور خود خوری افتاد جانم که گناه این شکار بوده .واز همان موقع دیگه نرفتم که نرفتم اما همیشه همان اتفاق ومرگ عمویم تو ذهن ام مانده
  • علی IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    10 1
    سلام من چند سالی رفتم شکار الآنم توبه کردم خیلی کار کثیفی هست آخرو عاقبت خوبی ندارن خودم دیدم که شکارچی تو صحرا فوت شده بعد از سه روز جنازشو پیدا کردن با چه وضعی.....
  • عاقل IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    11 2
    این مسخرست شکاره قانونی!به محیط بان اجازه شلیک نمیدن و شکارچی راحت میتونه بهش شلیک کنه!مجوز تفنگ!قانونه بی قانونی تو شهر بی کلانتر بهتر از این نمیشه..
  • علی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    5 7
    این جور که معلومه وضع مالی خوبی داشتی که میرفتی کوه نوردی ،،گاهی اوقات هم برای تفریح شکار میکردی ،،پارتی هم که داشتی راحت برای اسلحه اونم برنو مجوز گرفتی،،،برای تنوع شغلت رو هم عوض کردی ،،،حالا ما باید از صبح تا شب سگ دو بزنیم برای یه لقمه نون ،،،با این گرونی مزه گوشت گوسفند هم یادمون رفته ،،ایشون گوشت قوچ میل میکردن!!!!!
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    16 6
    تبریک .که شکار را کنار گذاشتید طبیعت باید همانطور بکر باشد .تا زیبایی اش را ببینیم لذت ببریذ امیدوارم در کار خوبتان موفق باشید ....قهرمان ...
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    5 3
    خدا سلامتی ش بدهد
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    15 0
    یکی از نزدیکانمون و شکارچی بود ..دختر باردارش ناگهان فوت کرد ..روزی که دختر باردارش و میگذاشت قبر میگفت بارها حیوانی رو شکار کردم که باردار بود حالا میفهمم چی کار میکردم....
  • ناشناس IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    12 0
    احسنت به تو کسی که شکارچی حیوانات است به مرگ بد میمرن موفق باشی مرد مومن اهل طبیعت
  • حمید رضا شفیعی IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    8 0
    افراط و تفریط در هر کاری زشته شکار در موقع و زمان مناسب کمک به محیط زیسته مثلا حذف قوچ سن بالا کمکی است به بقای گله ولی متاسفانه در ایران کمترین توجه به حیاتی ترین موضوع بشر یعنی محیط زیست میشه
  • علی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    8 1
    شکار تمامی حیوانات و پرندگان بایستی ممنوع و حرام اعلام شود و مراجع تقلید باید برمبنای احکام ثانویه، شکار را تحت هر شرایطی حرام اعلام کنند،واقعا چرا انسان، دست شکار میزند، حیف نیست که حیوانات و پرندگان زیبا رو شکار میکنید!؟ همانجوریکه ماانسانها جان خود را دوست داریم،آن حیوانات و پرندگان، هم جان خود و فرزندان خود رو دوست دارند،بیایید انسان واقعی باشیم و از شکار پرندگان و حیوانات خودداری کنیم.
  • بلوچ IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    12 1
    دورد بر انسانیت
    • سیدکنتی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      4 1
      سلام کشتن حیوانات توهین ونافرمانی خداهست وحیوانات شکارچی رو نفرین می کنن چون می فهمن البته به زبان خودشون صحبت می کنن ولی همه این زبان رو نمی فهمن. کسانی که باحیوانات سروکاردارن خوب درک می کنن خصوصاشکارچی ها امابعضی خیلی بیرحم هستن اگرازامام رضاع الگوبگیریم می فهمیم حیوانات کاملا می فهمن وصحبت می کنن
  • یارمحمد IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    3 0
    بله شکار برای یک عده آزاد و راحت چرا کوهنورد باخودش تفنگ برنو می برد دروغ سر هم نکنید الآن هم کارش را می‌کند به روش دیگر نکنید حیوان مثل انسان بچه دارد خوانواده دارد خدا لعنت کند هر کس شکار آهو......و می‌کند.
  • رضا IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    6 1
    زباله و پلاستیک از هر شکارچی برای محیط زیست خطرناکتره..تو رو خدا پلاستیک را از چرخه فروش حذف کنید
  • بنده خدا IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    11 0
    بدابه حال شکارچیان ومطمئن باشندسرانجام مرگ سختی رابایدمتحمل شوند
  • احسان IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    6 0
    همکار سابق عزیز خوب یادمه جوان 23 یا 24 ساله ای بودم اولین روزهای خدمت هردونفرمان بود ایام کنار شما بودن کم بود ولی شریف بودی رفیق بودی انسان بودی پایدار باشی مرد بزرگ
  • رضا IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    5 0
    واقعاً کشتن حیوانات از سر تفریح خیانت است به جانداران انسان باید خودش را جای شکار بگذارد ببیند چه حالتی بهش دست میده
    • صدیقی IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      3 0
      اقای ارشادی امیدوارم همیشه موفق باشید روزهای خوب شهر سرایان هیچ وقت یادمون نمیره شما در دامپزشکی هم آدم موفقی بودید
  • کیان IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    4 1
    با اینکه 9سال شکار کرد، آهوان زیادی احتمالا کشت، اما بازگشت ایشان از این کار، وفعالیت در زمینه های حیات وحش وحفظ جانوران وحشی را به غایت میستایم، از خدای متعال سلامتی و موفقیت ایشان را خواهانم
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 3
    شما می‌دونید تمام محیط بانا غذاشون هی کباب و آبگوشت علامت سوال
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 2
    درود به وجدان پاکش
  • پهلوانان نمیمیرند IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    1 2
    قصه شما همان قصه سیب گاز زده هست.... تفنگ فروخته شده رسیده به شکارچی بعدی فقط طرفش جابجا شده همین
  • محمد IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    4 0
    این یک حکایت رویایی است حیات وحش ایران روبه انقراض است چیزهایی که بیست سال پیش بود الان نیست حالا تو خاطره تعریف کن جمعیتی که در نزدیک حیات وحش زندگی میکنن خوب گرفتن حرف منو
  • هوشنگ IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    5 0
    خیلی از آشنایان ما شکارچی بودن بلاهای بزرگی براشون می‌رسید شاید ربطی به شکار نداشته باشد ولی من میگم کشتن حیوان به هر علت گناه بزرگی اس خدا ازشون نگذره
  • محمد رضا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    4 0
    احسنت به شما من در طول زندگانی ۵۸ ساله شکارچیان زیادی را دیده ام که عاقبت به شر شدند یکی را دیدم که خانزاده بود ثروت بسیار زیاد داشت جیب کوهستان مخصوص شکار اسلحه های متعدد برای شکار ودر نهایت تمام مال وثروت توسط خانواده اش با اغفال کردنش برده شد وخودش در پایین ترین جای شهرستان بعد از اینکه از دو چشم کور شد رحم کردند اتاقی به ایشان دادند ودر همان اتاق بدون اینکه کسی از او اطلاع داشته باشد فوت کرد
  • مجتبی ط IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    5 1
    سلام وقت همگی بخیر این اتفاق برای خیلی از شکارچیان میفته اول بخاطر نداشتن اطلاعات کافی هیجان پات کشیده میشه به شکار بار اول به هیچ چیز جز شکار فکر نمیکنی ولی یه وقت به خودت میای و پشیمون میشی و دیگه برای گنجشک سنگ هم پرت نمیکنی و بعد از چند وقت از دیدنشون لذت میبری و میری برای شکار دیدن حیوانات و آرزو میکنی همهی شکارچیان دست از شکار بردارن تا نسل های اینده هم از دیدنشون محروم
  • فلامرز IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    1 1
    سلام اصل خود شکار کردن چه حکمی دارد
  • اصفهانی IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    0 0
    هر ماه حقوق بازنشستگان را پنج برابر ماه قبل کنید تا جمعیت افزایش بیابد.
  • مجید IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    3 0
    بچه حیوان با بچه انسان فرقی ندارد .هردو جانداران
  • حسین IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    3 0
    دست مریزاد فرمانده، چقدر عالی واقعیت و خاطرات خود را بیان کردی
  • رضا IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 0
    شک نکن ،عواقب آن کار دامن خودت و خانواده بیگناهت را میگیره،و آنها باید تاوان کار تو رو پس بدن،پشیمانی فایده نداره،دیدم که اینو میگم
  • G.negarestan777@ IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    1 0
    باور نکنید شکارچی روزی شکارچیان و محیط بان بشود، توبه گرگ فقط مرگ است، همسایه ما محیط بان است، گوشت خانه‌اش فقط گوشت شکار است، و همیشه بوی کباب از خانه خودش و بستگانش بلند است،
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      0 0
      توی‌روستای‌ما‌افغانیا‌میان‌پرنده‌میگیرن‌هیچ‌کس‌کاریشون‌نداره‌
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    1 0
    درود برانسانهای نیک اَجرت باخدا
  • ناشناس IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 0
    دوست عزیزی که هنوز توصیه شکار می کنی به چشم خود دیدیم که شکارچی قرقاول در ایام تخم گذاری جوجه کشی قرقاول شکار می کرد بالاخره یک صبح در حین تمییز کردن تفنگ تیر از تفنگ خارج شده و در مغز دختر خوابیده شکارچی فرود آمد و او را کشت. بس است هیچ شکارچی عاقبت بخیر نشده
  • عبدالا IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 0
    افرین .درود بر شرف محیط بانها.بله ما خیلی عاقبت شکارچیان را شنیدیم و چندتایی هم دیدیم.هر کس رحم نکنه طبعت یا حکمتهای خدا بهش رحم نمیکنه.بی زبانها اه دارند و کسی که انها افریده پشتیبانشون هست.انتقامشون دیر و زود داره سوخت و سوز نداره.اهشون دامنگیر شکارچی و نسل شکارچی میشود باور ندارید پیگیری عاقبت سکارچیها باشید
  • حسنی IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 0
    من خیلی دیدم شکارچیان بیشترشان جوان مرگ میشوندویاازفرزندان اواتفاقی میافتد
  • سیدعلی.مشهد (پرسنل آجا) IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 0
    من هم زمانی جایزه بگیر بودم و به قول محلی های خراسان کله گرگی میگرفتم.بیشتر کارم شکار گرازهای خربکار (خوکهای بزرگ زمینهای زراعی) بود .که زمین را بهتر از تراکتور شخم میزدن. پول میدادن چون نظامی بودم و سهمیه فشنگ و اسلحه داشتم راضی بود.ولی بعد یک اتفاق توبه کردم و دیگر هرگز هیچ جانداری نکشتم.الحمدلله
  • مهدی IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 0
    بد ترین کار ممکنه شکار حیوانات هست حیف از این همه زیبایی که در طبیعت وجود دارد قدر این زیبایی رو بدانیم با شکار این حیوانات نفرین طبیعت رو نخریم
  • داتلی IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 0
    شکارچیان دیدم دراین عمرم که نه تنها لذت زندگی نبردن داغ فرزندوناتوانی زود هنگام حتی درسن ۵۵سالگی با بیماری سخت و اموالش صفر شد وبه دیار خدا رفت کاریزما یا چوب خدا صدا ندارد گوشت جانداری برای شکارچی لذت دارد که دارد که بچه شیر میده یا سرپرست بچه اش هست....
  • علی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    1 2
    سلام مرد خودتی بقیه اداتودرمیارن ولی چرا تفنگ رافروختی ؟؟؟؟؟ تومنطقه ما که محیط بانها شکارمکنن بدون ترس اگه قرارنیست شکارکنیدچراتفنگ دارید
  • امیر IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    1 0
    بهتر است یع سر به منطقه شکار ممنوع کمر سرخ ولشکرگاه بزنید تا ببینید شکارجیان چه جولانی میدهند
  • ارش IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    0 0
    از من ۵تا کپک گرفتن توی بیابون همونجا کباب کردن خوردن کلی وسایل کباب بازی داشتن داخل ماشین نشون به منم تعارف نکردن هم نکردن
  • DE ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    1 0
    واقعا شکار زدن تو بهار یا فصل جفت گیر خیلی گناه داره
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 0
    درود برمحیط بانان ایران زمین چ خوب که شکار را کنار گذاشتی والا گریه قوچ برای مردنش نبوده برای بلایی که بعدن می خواست به سرت بیاید را با اشک چشم به تو اشاره کرد شکارچیانی رادیدم که درهنگام کوبیدن باروت دستان یا چشمان یا اعضای دیگر بدنشان را از دست دادند قوچ بااشک چشمش به تو هشدار داد که شکار اخرت باشد امیدوارم کسانی که از حوس این کار را می‌کنند توبه کندو دست از شکار بردارند
  • محمد IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    1 2
    شکار چیز خوبیه ما پشت در پشت شکارچی بودیم نمیشه این سنت زیر پا گذاشت
  • محمد IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    1 2
    چی بگم ببینم آخرش 🦌
  • ادیب IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    2 0
    سلام خداوند او را و همه حافظان محیط زیست خوب صادق و زحمت کش ایران را حفظ فرماید و توفیق عطا نماید اینها نه تنها حافط محیط زیست هستند بلکه حافط جان و حیات همه انسانها هستند اگر خوب فکر کنیم
  • محمدرضا گودرزی IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    1 0
    متولد ۵۴کارمند دامپزشکی بعد دوساله استخدام محیط زیست شده؟...
  • مسعود IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
    0 0
    شکار قانونی هم باید از قانون حذف بشه و خدا کنه هیچ تیر شکارچی به هدف نخوره
  • معصومه یعقوبی IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
    0 0
    ای کاش همه‌ی شکارچیان مثل شما فکر کنند و از کشتن این بی زبونا دست بردارند