فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با اشاره به برگزاری مانورهای سراسری در کشور، از آمادگی برای پیشگیری و اطفای حریق در جنگل ها و مراتع خبرداد.

مانور مقابله با آتش سوزي مراتع - رزمايش اطفاء حريق

همشهری آنلاین - مجید جباری: فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از آمادگی نیروهای یگان حفاظت و همیاران طبیعت برای پیشگیری از حریق و مقابله با آتش سوزی در سراسر کشور خبرداد.

علی ملکی آهنگران در گفت و گو با همشهری آنلاین تصریح کرد: رزمایش های سراسری مقابله با حریق در شهرها و استان های کشور در حال برگزاری است تا علاوه بر سنجش آمادگی نیروها، تجهیزات یگان هم بررسی و ضعف های احصا شده را پیدا و برطرف کنیم.

آمادگی سراسری برای مقابله با حریق جنگل و مرتع | آتش زدن مزارع تخلف و قابل پیگرد است | موارد مهمی که مردم باید در طبیعت رعایت کنند
علی ملکی آهنگران - فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور

او افزود: در بحث پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع، نخستین موضوعی که در سال جدید در دستور کار قرار گرفته، ایجاد آمادگی در یگان های حفاظت منابع طبیعی سراسر کشور است. این موضوع از طریق انجام رزمایش ها در شهرستان ها و استان ها پیگیری می کنیم. رزمایش های متعددی را در سراسر کشور اجرا کردیم و من شخصا در یکی از این رزمایش ها در استان فارس حضور داشتم و از نزدیک درجریان کار قرار گرفتم. در همین زمینه حتی جلسات متعددی برای هماهنگی نیروها با استانداران و فرمانداران برگزار شده است.

سنجش آمادگی نیرو ها و تجهیزات

سرهنگ ملکی آهنگران گفت: در جریان این رزمایش ها به دنبال مشخص شدن میزان آمادگی نیروه او تجهیزات مقابله و اطفای حریق هستیم. همچنین سنجش ارتباط گیری بین نیروها در عرصه در زمان های بحرانی و به دست آوردن ضعف های احتمالی و رفع آن ها دیگر هدف ما از برگزاری مانورهای اطفای حریق است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور به ظرفیت های محدود یگان های حفاظت منابع طبیعی کشور اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه هایی که برای محافظت از طبیعت داریم، مردمی سازی اطفا و مقابله با حریق است. در همین زمینه با تشکل ها و سازمان های مردم نهاد ارتباط گرفتیم و آنها را پای کار آوردیم. باتوجه به تجربیات گذشته، در بحث اطفای حریق همکاری و مساعدت خوبی میان نیروهای یگان حفاظت و تشکل‌های مردمی شکل گرفته و مردمی سازی حفاظت از عرصه ها موفقیت آمیز بوده است.

قلب سبز ایران، هیزم آتش کباب و قلیان | ۸.۵ میلیون مترمکعب جنگل در سال ذغال می‌شود | روزانه ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور ازبین می‌رود + اینفوگرافیک

او ادامه داد: از مردم درخواست می کنم از روشن کردن آتش در طبیعت پرهیز و در صورتی که آتش روشن کردند، حتما در محیطی محصور و محدود باشد و قبل از ترک محل حتما از خاموش بودن آتش یقین حاصل کنند. همچنین طبیعت کردان و افرادی که برای تفرج، گردش و ... به طبیعت می روند، از انداختن اشیاء شفاف مثل فلزات صیقلی و بطری های شیشه ای که مانند ذره بین عمل می کنند و باعث وقوع حریق می شوند، جدا پرهیز کنند.

آتش زدن مزارع پیگرد قانونی دارد

سرهنگ ملکی آهنگران در پایان به یکی از عمده ترین دلایل آتش سوزی در عرصه ای طبیعی اشاره کرد و گفت: متاسفانه تعداد زیادی از حریق ها به دلیل سوزاندن کاهن و کلش برجا مانده از کشاورزی در اراضی زراعی است. این کار تخلف و قابل پیگرد قانونی است و می تواند به دیگر عرصه های مجاور سرایت کند و ضمن اتفاقات ناگوار هزینه های زیادی برای طبیعت در بر دارد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور گفت: آتش زدن بقایای کشاورزی در زمین ها به لحاظ علمی در دنیا مردود شده است. افرادی که زمین ها را برای از بین بردن کاه و کلش آتش می زنند زیان هایی را به اراضی کشاورزی وارد می کنند و غنای خاک و عناصر لازم در خاک را برای کشت های بعدی از بین می برند و موجب فرسایش خاک می شوند.

کد خبر 854869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha