اقیانوس ابر اصلی‌ترین دلیل سفر مردم به روستای فیلبند است. کافی است راه رفتن در آغوش ابرها را تصور کنید در حالی که زیر پایتان، پوشیده از جنگل‌های سرسبز است تا شما نیز مشتاق شوید سریع‌تر به این روستای جادویی بروید. در این مطلب راهنمای سفر به بام مازندران فیلبند را می‌خوانید.

عکس روستای فیلبند

به گزارش همشهری آنلاین، فیلبند کجاست ؟ روستای فیلبند در مناطق شمال شرقی استان مازندران قرار گرفته است و از دیدنی‌های شهرستان بابل به شما می‌آید. فیلبند، آخرین روستای جنگل چلاو است. موقعیت مکانی روستا در ارتفاعات کوهپایه‌ای کوهستان‌های جنگل است.

ارتفاع این روستا از سطح دریا باعث شده که پدیده‌ای به نام اقیانوس ابر در روستا اتفاق بیفتد. با رفتن به این روستا به منطقه‌ای سرسبز وارد می‌شوید که در ابرهای فراوان غرق شده است و چشم‌اندازی مرموز و خیال‌انگیز دارد.

مردم محلی به فیلبند، بام مازندران هم می‌گویند؛ چراکه این روستا مرتفع‌ترین نقطه در استان است. روستای فیلبند از محبوب‌ترین روستاهای گردشگری استان مازندران است؛ چراکه فاصله کمی از استان تهران دارد و تنها با چند ساعت رانندگی، می‌توانید به مکانی شگفت‌انگیز و رؤیایی برسید.

فرقی نمی‌کند که اهل کوهنوردی باشید و بخواهید از ارتفاعات داخل روستا بالا بروید و یا صرفاً برای تماشا و پیاده‌روی آمده‌اید، همه جای روستا، دریای ابرها شما را احاطه کرده‌اند. گویی در این روستا، وارد یک سرزمین خیال‌انگیز می‌شوید که تنها در قصه‌ها وجود دارند.

مسافرت دو روزه کجا بریم ؟ | راهنمای سفر به بام مازندران ؛ جایی که اقیانوس ابر حیرت‌زده‌تان می‌کند

فاصله تهران تا فیلبند

فاصله تهران تا روستای فیلبند تنها ۱۷۰ کیلومتر است؛ اما به دلیل پرپیچ و خم بودن مسیر،‌ رسیدن به روستا،‌ حدود ۴ ساعت طول می‌کشد. با این حال مسیر فیلبند، مسیری دیدنی و پر از جاذبه طبیعی است که این ۴ ساعت را برایتان لذت‌بخش می‌کند.

نزدیک‌ترین شهر شمالی به این روستا، شهر آمل است. فیلبند در ۵۷ کیلومتری جنوب شهر آمل قرار گرفته است. موقعیت مکانی این روستا به‌گونه‌ای است که برای رسیدن به آن، باید از جاده هراز عبور کنید.

مسیر فیلبند از تهران، از خروجی‌های شمال شرق شهر و از بزرگراه پردیس تهران آغاز می‌شود. این بزرگراه تا جایی ادامه دهید که به خروجی جاده هراز برسید. بعد از اینکه وارد جاده هراز شدید، مسیر خود را تا رسیدن به جنگل الیمستان ادامه دهید. کمی بعد از جنگل الیمستان، فرعی روستای فیلبند را مشاهده خواهید کرد. این فرعی درست مقابل روستای پرن قرار گرفته است.

از اینجای مسیر به بعد، ممکن است کمی خطرناک و پر پیچ و خم باشد. شیب این مسیر و کوهستانی بودن آن، باعث شده که عبور و مرور در آن در فصل پاییز زمستان به علت بارندگی، ممنوع باشد. از جاده هراز و بعد از ورود به فرعی روستای فیلبند تا رسیدن به مقصد، فقط ۳۰ کیلومتر فاصله است؛ اما باید حواستان باشد که در این بخش از مسیر، اصلاً‌ نباید عجله کنید؛ چراکه مسیری خطرناک است و طی کردن آن با ماشین شخصی، حدود ۱ ساعت طول می‌کشد.

مسافرت دو روزه کجا بریم ؟ | راهنمای سفر به بام مازندران ؛ جایی که اقیانوس ابر حیرت‌زده‌تان می‌کند

بهترین زمان سفر به فیلبند

در روز هایی که هوای شهر بسیار گرم است، روستای فیلبند اما این گونه نیست به طوری که معمولا با نسیمی خنک همراه است و احساس بسیار خوشایدنی را به شما هدیه خواهد داد تا جایی که دوست دارید کدت زمان بسیار بیشتری را در این روستای زیبا سپری کنید. آب و هوای روستای فیلبند در فصول مختلف به شرح زیر است.

فیلبند در بهار: با وجود ویژگی های جذاب روستای فیلبند آب و هوای این ییلاق در فصل بهار آن را بسیار دوست داشتنی کرده است. چرا که در این فصل ، فیلبند دارای بارش باران و برف، تگرگ و تابش آفتاب، رنگین کمان و وزش باد است به گونه ای که از طبیعت بکر این منطقه در استان مازندران در شگفت می مانید.

فیلبند در تابستان: در تابستان، روستای فیلبند دارای هوای بسیار خوش و در برخی مواقع حتی سرد است. منظره ابرها و هوای تازه روستا، شما را از فکر گرمای هوای شهرتان در فصل تابستان خارج می کند.

فیلبند در پاییز: اما هوا در فصل بهار روستای فیلبند سرد است و تحمل این سرما برای مردم عادی و گردشگران کمی مشکل به نظر می رسد. روستا در این فصل آرام آرام خالی از سکنه می شود.

فیلبند در زمستان: زمستان های فیلبند هوا بسیار سرد و استخوان سوز است. به همین دلیل معمولا در فصل زمستان کسی مراجعه نمی کند و به ندرت می توان کسی را برای این منظور پیدا کرد.

اقامت در فیلبند

این روستا هتل یا مهمانپذیر ندارد و به‌دلیل زیبایی‌های طبیعی آن و تمایل گردشگران به اقامت در خود روستا، بهترین گزینه‌ها خانه‌های روستایی و محلی هستند.

برای اجاره کلبه در روستای فیلبند می‌توانید به‌صورت غیر حضوری اقدام کنید و رزرو کلبه در فیلبند را اینترنتی انجام دهید.

مسافرت دو روزه کجا بریم ؟ | راهنمای سفر به بام مازندران ؛ جایی که اقیانوس ابر حیرت‌زده‌تان می‌کند

جاهای دیدنی اطراف فیلبند

روستای سنگچال و جنگل‌های زیبای چلاو در نزدیکی روستای فیلبند، برای پیاده‌روی در طبیعت، گزینه‌های مناسبی هستند و می‌توانید ساعت‌هایی را به گشت‌وگذار در آن‌ها بپردازید. در اطراف سنگچال، به دام‌های در حال چرا بر می‌خورید و کلبه‌های چوبی زیبایی در این مسیر خودنمایی می‌کنند. بقعه «امامزاده یحیی» در این روستا قرار دارد و می‌توانید در گشت و گذارتان به این امامزاده هم سر بزنید. اما به خاطر داشته باشید حتما با راهنمای محلی به دیدن این روستا بروید، تا بتوانید راه رفت و برگشت را پیدا کنید. برای افراد ناآشنا به این منطقه احتمال گم شدن بسیار زیاد است، زیرا هیچ تابلوی راهنمایی در مسیر وجود ندارد.

اطراف روستای فیلبند رودخانه‌ای وجود ندارد، اما چشمه‌های آب معدنی در اطراف این روستا جوشیده‌اند. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان «چشمه لار» را نام برد که خواص آب آن برای بیماری‌های کلیوی و استخوان درد، بسیار عالی است.

«امامزاده قاسم» در نزدیکی قله «اندوار» و در کوه‌های جنوبی فیلبند قرار دارد. مسیر حرکت به‌سمت این امامزاده فرازونشیب زیادی دارد. برای طی کردن این مسیر حتما از راهنمایان محلی کمک بگیرید. طبیعت اطراف امامزاده قاسم بسیار چشم‌نواز است. داخل بقعه مکان مناسب برای استراحت و در نزدیکی آن اقامتگاه کوچکی وجود دارد. با کمی استراحت در این منطقه می‌توانید به پیاده‌روی در مسیر ادامه دهید و به روستای «رستم‌چال» برسید. در این روستا دو گودال بزرگ خواهید دید که گفته می‌شود از برخورد دو شهاب سنگ به جا مانده‌اند.

پس از روستا، مسیری پاکوب به‌سمت جنگل الیمستان به چشم می‌خورد. پیاده‌روی در این جنگل سرسبز و تماشای طبیعت بکر آن، خالی از لطف نیست.

کد خبر 854708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    1 5
    از اینکه در متن فوق قید شده که فیلبند مرتفع ترین نقطه ی استان مازندران میباشد ، کاملاً اشتباه است زیرا مرتفع ترین نقطه ی مازندران قله ی وسو ور ارتفاعات آلاشت میباشد و حتی با مشاهده ی کوههای البرز از داخل شهرهای استان هم براحتی میشه این ادعا را تائید کرد
  • محمد IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    4 1
    سلام من به اتفاق خانواده فیلبند رفتم جای خیلی خوبی هست برای یک شب البته ضمنا از سلامت ماشین حتما مطمن باشید چون مسیر طولانی و پر پیچ و خم هست.