دولت بعد از چند سال، برخی احکام روی زمین مانده قانون هوای پاک که ۷ سال پیش برای کنترل منابع آلاینده شهرها به تصویب رسیده بود را به جریان انداخت.

آلودگی هوا در تهران

همشهری آنلاین:در سال‌های گذشته بسیاری از عوامل ازجمله کم‌توجهی مسئولان به حل مشکلات محیط زیستی، چالش‌های محیط‌زیستی و تدوین طرح‌های شکست خورده، کشور را دچار مشکلات متعدد محیط‌زیستی کرد. دولت سیزدهم اما با اجرای برخی برنامه‌های عملیاتی و اجرایی برای برون‌رفت از این معضلات تلاش‌هایی را آغاز کرد که یکی از مهمترین آن ها تلاش برای به ثمر نشاندن قانون هوای پاک است. قانونی که ۷ سال پیش با هدف کاهش آلودگی هوای شهرها به تصویب رسید تا منابع آلاینده شهرها را کنترل کند. در دولت سیزدهم گام های خوبی در این زمینه برداشته شد و برخی تکالیف واحکامی که در قانون هوای پاک، ‌معطل مانده بود به اجرا درآمد.

اسقاط ۷۰ هزار خودروی فرسوده

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در این باره گفت: «یکی از وعده‌های دولت سیزدهم بهبود کیفیت هوا و تعداد روزهای سالم بود. در حوزه اجرای قانون هوای پاک با هدف کاهش آلودگی هوای شهرهای درگیر به آلودگی هوا، در دولت سیزدهم اقدامات خوبی انجام شد.»

داریوش گل علیزاده اضافه کرد: «یکی از مهمترین موضوعات بحث الزام خودروسازان داخلی به ارائه گواهی اسقاط در راستای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است که در ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو به تصویب مجلس رسید و آیین نامه اجرایی آن هم در دولت تصویب شد. به رغم اهمیت و اثربخشی حمل و نقل عمومی در بهبود کیفیت هوا اما سالهاست که در حوزه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ویژه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کار چندانی انجام نشده که اجرای ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو کار خوبی است که کم و زیاد در حال انجام است اما باید تلاش کنیم تا نوسازی با سرعت بیشتری صورت گیرد.»

گام های مهم دولت برای کاهش آلاینده شهرها | کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و کیفی سازی سوخت پالایشگاه‌ها
داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست

او ادامه داد: برنامه ریزی ها در راستای اجرای ماده ۱۰ آغاز شده و جلسات متعددی در حال برگزاری است. این ماده کم و بیش در حال اجراست به طوری که سال گذشته حدود ۷۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد این در حالی است که سال قبل آن ( ۱۴۰۱) حدود ۲۰ هزار و ۸۰۰ خودروی فرسوده از رده خارج شده بود، این نشان می دهد که اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

تولید انرژی‌های نو

گل علیزاده کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی از طریق توسعه انرژی های تجدید پذیر برای تولید انرژی نیروگاه‌ها را برنامه دیگری عنوان کرد که دولت سیزدهم بر اجرای آن تاکید دارد : «در این زمینه برنامه های خوبی از طریق وزارت نیرو ارائه شده که بخشی از آنها اجرا شده و برخی نیز در دست اجراست. بر اساس این برنامه ها تا پایان سال ۱۴۰۴ قرار است ۱۰ هزار مگاوات انرژی های تجدید پذیر به ظرفیت انرژی های کشور اضافه شود. با توجه به اینکه سیاست توسعه حمل و نقل عمومی بر استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی است قطعا باید نیاز برقی خود را از نیروگاه های تجدید پذیر تامین کنیم.»

برخی از گام های مهم دولت برای هوای پاک به شرح زیر است:

  • الزام خودروسازان به ارائه گواهی اسقاط برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده
  • کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی
  • ارتقای استانداردهای سوخت و خودروها
  • اجرای طرح کیفی سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • درج ردیف اعتباری برای اجرای قانون هوای پاک در بودجه
  • تدوین برنامه مدیریت تغییر اقلیمی کشور برای نخستین بار
  • تعیین حدود مجاز بو
  • تعیین تراز صدا برای خودرو و موتورسیکلت
کد خبر 854531
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha