قدیری ابیانه گفت: مرحوم شهید امیرعبداللهیان، مانند ریاست‌جمهوری و مقام معظم رهبری راه عبور از مشکلات را غرب نمی‌دانستند. او فردی مستقلی بود که به مردم و وعده‌های الهی ایمان داشت. 

محمدحسن قدیری ابیانه

به گزارش همشهری آنلاین، سیاست خارجه ایران در طول دهه‌های اخیر فراز و فرودهای مختلفی داشته و رویکردهای گوناگونی از سوی وزرا و سیاسیون در قبال این بخش اخذ شده است. شهید حسین امیرعبداللهیان در دولت سیزدهم سعی کرد تا روش و منش دیگری را در وزارت امورخارجه طراح‌ریزی کند و مهندسی سیاست خارجه کشورمان ایران را به سمت و سوی دیگری بکشاند؛ مسیری که با اصول انقلاب اسلامی ایران قرابت و سنخیت بیشتری داشته و در راستای آرمان‌ها و اهداف متعالی این انقلاب است. برای بررسی بهتر این موضوع با محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در ایتالیا گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

با غرب‌محوری مشکلات حل نمی‌شود

قدیری ابیانه در ابتدا گفت: در دولت قبل، چه ریاست‌جمهوری و چه مقام وزارت خارجه؛ راه و چاره حل مشکلات را توافق با غرب و آمریکا می‌دانستند؛ به طوری که رئیس‌جمهوری سابق تصریح کرده بود که آب خوردن ما هم وابسته به توافق و حل اختلاف با آمریکاست. حقیقت آن است که با توجه به شناختی که بنده دارم، این نوعی مجذوب غرب شدن است و کسی که این بینش را داشته باشد نمی‌تواند منافع ملی ما را تأمین کرده و مشکلات ایران را به سامان رساند.

شهید امیرعبداللهیان به مردم و وعده الهی اعتماد داشت

وی افزود: امید آن بود که با مذاکرات مشکلات و تحریم‌ها رفع شود، اما پس از گذشت توافقات و بعد از دادن امتیازهای بسیار به طرف‌های غربی نه تنها مشکلات و تحریم‌ها برداشته نشد؛ بلکه بیشتر هم شد. اما مرحوم شهید امیرعبداللهیان، مانند ریاست‌جمهوری و مقام معظم رهبری راه عبور از مشکلات را غرب نمی‌دانستند. او فردی مستقلی بود که به مردم و وعده‌های الهی ایمان داشت.

ثمره نگاه دیپلماتیک شهید امیرعبداللهیان

او ادامه داد: موضوع مهم این است که شهید امیرعبداللهیان دقیقا با این رویکرد برخلاف دولت‌هایی که تنها چشم به غرب داشتند و از جدایی میدان و دیپلماسی سخن می‌گفتند؛ هم به شرق توجه کرد و روابط ما با کشورهای مهم شرقی مثل چین و روسیه را بهبود بخشید؛ هم میدان و دیپلماسی را مکمل یکدیگر می‌دانست که به هم یاری می‌رسانند. از همین منظر بود که رابطه ایران با برخی از کشورهای همسایه به سمت بهبود چشمگیر رفت، روابط با کشورهای آمریکای لاتین تقویت شد و سعی شد که اگر امکانش هست همراهی و همسویی با برخی کشورهای غربی صورت بگیرد.

قدیری ابیانه در انتها گفت: با توجه به وضعیت مثبت و رو به جلوی دیپلماسی و سیاست خارجه ما تلاش باید کرد که در چنین وضعیتی برای بار دیگر انتخاب درستی را 50 روز دیگر رقم بزنیم که بتوانیم همین مسیر رو به جلو را پیگیری کنیم.

کد خبر 854217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha