مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

گرفتن مستمری بعد از فوت همسراقدامی قانونی است که بدون چون و چرا برای زن صورت می‎گیرد. اما این سوال پیش می‌آید که اگر زن بعد بخواهد باز هم ازدواج کند مستمری او قطع می‌شود یا خیر؟ و همچنین اگر همسر دوم نیز فوت کند، آیا مستمری همسر دوم نیز به مستمری قبلی اضافه خواهد شد؟

وکیل

همشهری آنلاین - فتانه احدی: گرفتن مستمری بعد از فوت همسراقدامی قانونی است که بدون چون و چرا برای زن صورت می‎گیرد. اما این سوال پیش می‌آید که اگر زن بعد بخواهد باز هم ازدواج کند مستمری او قطع می‌شود یا خیر؟ و همچنین اگر همسر دوم نیز فوت کند، آیا مستمری همسر دوم نیز به مستمری قبلی اضافه خواهد شد؟ این سوالی است که بسیار پیش ‌آمده و نگرانی‌ای برای زن ایجاد کرده است.حال می‌خواهیم ببینیم ماده قانونی این مسئله چیست؟

مستمری متوفی با ازدواج مجدد قطع می شود؟

حجت محمد حسینی حاجیور، وکیل پایه یک دادگستری دراین باره می‌گوید: مطابق قوانین تامین اجتماعی و استخدام کشوری، در جهت حمایت از اعضای خانواده این دو گروه از فراد (کارگران و کارمندان) پس از فوت این افراد، حقوق پرداختی آنها قطع نشده و از طریق سازمان های حمایت کننده آنها یعنی سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری ، به وراث آنها پرداخت می شود. یکی از این وراث، زن متوفی بوده که برای دریافت حقوق شوهر پس از مرگ وی دارای صلاحیت قانونی می باشد.

او می‌افزاید: از آنجا که شرایط برخورداری زوجه از دستمزد متوفی در قانون تامین اجتماعی و قانون استخدام کشوری با یکدیگر تفاوت داشته، در این مقاله، ابتدا به توضیح شرایط زن برای دریافت حقوق شوهر پس از مرگ وی در این دو قانون پرداخته و سپس، استثنائات زن برای دریافت حقوق شوهر پس از مرگ وی را بررسی خواهیم کرد.

وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید: با توجه به بند یک ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱، میزان حقوق وظیفه یا مستمری زوجه دائم متوفی، فرزندان و سایر وراث قانونی وی و نحوه تقسیم آن در تمام صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و سایر صندوق‌های خاص این است که زوجه دائم متوفی از حقوق وظیفه یا مستمری وی برخوردار می‌شود و ازدواج وی مانع دریافت حقوق مذکور نیست.درصورت فوت شوهر بعدی و تعلق حقوق به زوجه در اثر آن، بیشترین مستمری ملاک عمل است.

حاجیور ادامه می‌دهد: ازدواج مانع دریافت مستمری همسران بازمانده نیست، ازدواج همسران بازمانده بیمه‌شدگان یا مستمری‌بگیران متوفی، مانع دریافت مستمری نیست.
او اضافه می‌کند: از سال ۱۳۹۴ که سازمان ثبت احوال، وقایع مربوط به حیات و ممات را به صورت برخط در اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار داده است، عملا نیازی به مراجعه همسر بازمانده به واحدهای اجرایی این سازمان برای اطمینان از پایداری شرایط استمرار پرداخت مستمری نیست.

این وکیل تاکید می‌کند: اما تبصره ماده فرضی را نیز برای زوجی که داری چند زوجه بوده است، تعیین کرده است، اگر متوفی چند زوجه دائم داشته باشد حقوق وظیفه یا مستمری به تساوی بین آنان و سایر وراث قانونی تقسیم می‌شود.

کد خبر 854142
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha