گروه ادب و هنر: جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، امسال با انجام تغییرات کوچکی و بدون تغییر داوران برگزار خواهد شد

به گفته دبیر این جایزه که سرانجام بعد از انتقادهای فراوان، سال گذشته داوران خود را معرفی کرد، امسال هم بدنه اصلی داوران، همان تیم‌های داوری سال‌های قبل است و فقط در برخی موارد بازنگری‌هایی صورت گرفته است.

محمدعلی رمضانی فرانی‌ به فارس می‌گوید: بخشی از آنها داورانی هستند که سالیان سال است با مجموعه کتاب سال همکاری دارند و اینطور نیست که هر سال ملزم باشیم داوران را عوض کنیم.

داورانی که مایل به همکاری باشند و ما هم نیازی به بازنگری در آن بخش‌ها نبینیم، تغییر نمی‌کنند و همان داوران قبل خواهند بود.

به گفته رمضانی، حالا دبیرخانه کتاب سال مشغول جمع‌آوری کتاب‌ها و کارهای مقدماتی از این دست است و از مهر، داوری را آغاز خواهد کرد. امسال بیست‌وششمین دوره جایزه برگزار خواهد شد که طبق روال هر سال، مراسم نهایی آن در دهه فجر خواهد بود.

کتاب سال، فصل، جلال، پروین...

اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علاوه بر جایزه کتاب سال که حالا به جایزه‌ای کم و بیش قدیمی تبدیل شده است، جوایز دیگری نیز در حوزه کتاب برگزار می‌کند. این جوایز که هر سال بر تعدادشان افزوده شده است، همگی تقریبا یک کار می‌کنند؛ بررسی کتاب‌های منتشرشده در یکسال.

بنابراین به‌ویژه بعد از برگزار شدن نخستین دوره جایزه جلال، این پرسش مطرح شد که اساسا فرق جایزه جلال و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران چیست؟ محمدعلی رمضانی فرانی‌ که مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد نیز هست درباره رابطه جایزه کتاب سال و جوایز دیگر به ایسنا می‌گوید: از سال گذشته، پیشنهادهای متفاوتی از طرف داوران جوایز و استادان دانشگاه‌ها به جایزه کتاب سال داده شده تا این جایزه با جوایزی مثل جایزه فصل، پروین اعتصامی و جلال آل احمد همسویی داشته باشد.

جالب‌تر اینکه به گفته رمضانی قرار است امسال «اگر جایزه جلال در بخش داستان برگزیده‌ای داشت، به این دلیل که این جایزه در سطح بالایی است، همان اثر به منزله‌ برگزیده‌ جایزه‌ کتاب سال نیز معرفی شود.»

البته رمضانی توضیح نداده است که معرفی همان اثر به‌عنوان برگزیده، صرفا یک عنوان برای کتاب به همراه خواهد آورد یا جایزه 50 سکه‌ای جذاب آن را نیز به جایزه 110 سکه‌ای جلال اضافه خواهد کرد، اما اگر توضیحات سال گذشته معاون فرهنگی ارشاد و رئیس رمضانی را به آن اضافه کنیم به‌نظر می‌رسد قرار نیست یک کتاب 2 جایزه بگیرد.

محسن پرویز گفته بود: در حوزه‌هایی که جایزه‌ جلال آل احمد قرار است برگزیده داشته باشد، جایزه‌ کتاب سال را نخواهیم داشت. بخش‌های مربوط به جایزه‌ جلال را به منزله‌ منتخب کتاب سال تلقی می‌کنیم و برگزیدگان جایزه‌ جلال در جایزه‌ کتاب سال داوری نخواهند شد.

به جز این موضوع، ظاهرا مسئولان برگزارکننده جوایز ارشاد، برای جایزه کتاب سال تغییراتی در نظر گرفته‌اند که آن با جوایزی که خود در 4 سال گذشته بنیان گذاشته‌اند هماهنگ‌تر شود.

رمضانی با تأکید بر اینکه تغییرات این جایزه برای ارتقای محتوایی و کیفی آثار و هماهنگی آن با بقیه‌ جوایز صورت می‌گیرد، گفته است: امسال برای جایزه‌ کتاب سال هیأت ‌امنا و هیأت‌ علمی در نظر گرفته شده است که پیش از این، کتاب سال هیأت ‌امنا نداشت. این موضوعات اینک در حال بررسی است که بعد از تصمیم نهایی، در بازبینی آیین‌نامه‌ کتاب سال گنجانده و جزئیات آن اعلام خواهد شد.

کد خبر 85359

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز