بالگرد بل ۲۱۲ حامل سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و همراهان که برای افتتاح سد قیز قلعه‌سی به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در جنگل دیزمار در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت حدود ۲ عصر در محدوده عمومی میان ورزقان و جلفا، دچار «فرود سخت» و سانحه شد. و سرنشینان آن به شهادت رسیدند.

معدن مس سونگون، مکان نزدیک به حادثه

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، سید محمدعلی آل‌هاشم امام‌جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در بالگرد بل ۲۱۲ (تصویر بالا هلیکوپتر در حال ترک خداآفرین پیش از حادثه) بودند.

آشنایی با سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران ۱۴۰۳
ارتفاعات منطقه نزدیک به معدن سونگون در ورزقان. جایی که احتمال حادثه بالگرد در آن قوت گرفت

این بالگرد جزء کاروانی متشکل از سه بالگرد بود. بر اساس گزارش‌ها، دو فروند از این بالگردها حامل وزرا و مقامات بودند که به سلامت به مقصد رسیدند؛ اما بالگرد سوم که حامل رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان آذربایجان شرقی و همچنین مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی بوده است، دچار سانحه فرود سخت شده است. ۴۰ تیم واکنش سریع و پهپادهایی به محل حدودی سقوط اعزام شده‌اند اما عملیات امداد و نجات به‌دلیل شرایط نامساعد جوی با مشکلات مواجه شده است.

سخنگوی دولت علی بهادری جهرمی حدود ساعت ۲۰ اعلام کرد هنوز «هیچ خبر جدیدی» نیست. تا آن زمان، ۴۰ تیم امداد و جست‌وجوی تخصصی هلال احمر به همراه ۱۵ تیم از آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار در حال جست‌وجو بودند. راضیه عالیشوندی، رئیس اتاق عملیات هلال احمر نیز گفت: «چهار تیم به مختصاتی که سازمان هوا و فضا از محل وقوع حادثه داده است، نزدیک شده‌اند اما به‌دلیل وضعیت آب و هوا و مسیر به سختی کارشان پیش می‌رود.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.

پس از ۱۵ ساعت عملیات جستجو و باکشف لاشه بالگرد در منطقه شهادت تمام سرنشینان بالگرد در صبح روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تایید شد.

آخرین بروزرسانی May ۲۰, ۲۰۲۴ -دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۰۸:۰۰

کد خبر 853399
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    سوال اصلی این است که چه کسی سانحه فرود سخت را گزارش داده؟ آیا خلبان یا کمک خلبان قبل از قطع ارتباط گفته اند در حال فرود سخت هستیم؟ شاید بالگرد و سرنشینان زنده و سلامت اند ولی ناپدید شده اند!
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      0 0
      اصلا مگه میشه ، بالگرد رئیس جمهور ها ، وسایل ارتباطی خاصی حتما دارد ، نمیشه کاملا ارتباط قطع باشد ، مگه میشه ؟