دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

منطقه حفاظت شده دیمه خوزستان یکی از امن‌ترین مناطق برای حفاظت و تکثیر گونه آهو است. محیطبانان این منطقه توانسته‌اند ظرف مدت ۱۶ سال تعداد زیادی از آهوهای تکثیر شده در اسارت را در دشت دیمه آزاد کنند.

آهوی ایرانی دیمه

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: به گفته محلی‌ها، روزگاری آهوهای دیمه تا رامشیر خوزستان به قدری تعدادشان زیاد بود که خودروها برای عبور گله‌های آهو ناچار به ترمز و توقف می‌شدند. اما حالا نسل آهو در آنجا منقرض شده و برای بازگرداندن این گونه به طبیعت سایت تکثیر در اسارت دیمه سالهاست فعالیت می‌کند و این فعالیت اگرچه کند ولی موثر بوده است.

دیمه برای آهوها امن است

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست: تعداد قابل توجهی آهو در محیط‌های طبیعی منطقه رهاسازی شده‌اند و این سایت موفق شده است این گونه را به خوبی در زیستگاه خود احیا و تکثیر کند. به منظور جلوگیری از درون‌آمیزی آهوان این منطقه باید تعدادی از آن‌ها به زیستگاه‌های دیگر منتقل شوند و تعدادی آهو از زیستگاه‌های دیگر جایگزین آن‌ها شود. تلاش محیط‌بانان باعث شده زیستگاه دیمه، محلی امن برای آهوان این منطقه باشد.

۳۰ راس ۲۰۰ راس شد

سیدعادل مولا، معاون محیط طبیعی استان خوزستان: منطقه حفاظت شده دیمه سالها درگیر کاهش بارندگی و خشک شدن چشمه های طبیعی است. خشکسالی منجر به حداقل رسیدن پوشش گیاهی منطقه شده است. یکی دیگر از مشکلات منطقه حفاظت شده دیمه استقرار عشایر بدون مجوز و چرای بی رویه دام هاست. طرح تکثیر آهو در خوزستان یکی از موفق‌ترین طرح‌های کشور است. این طرح در سایت‌های دیمه و میشداغ اجرا شده است. هدف اصلی ایجاد سایت‌های تکثیر آهو و همچنین گوزن زرد در استان حفاظت گونه‌ها از آسیب های طبیعی است. جمعیت آهو از ۳۰ راس به ۲۰۰ راس رسیده است و در این سالها تعداد زیادی آهو در طبیعت آزاد شده‌ است و نسل جدید آهوهای آزاد زادآوری داشته اند.

آهوهای دیمه از کجا آمدند

مطالعات نشان داد که میان آهوی دیمه و آهوی منطقه حفاظت شده مُند بوشهر به دلیل اتصال نوار زیستگاهی، نزدیکی بسیاری وجود دارد در سال ۱۳۸۸، ۳۰ رأس آهو از بوشهر به منطقه دیمه منتقل شد و از آن زمان تا کنون، از برای حفظ تنوع ژنتیکی از زیستگاه‌های دیگر آهو به این منطقه منتقل شده است. در آخرین سرشماری، ‌بیش از ۱۵۰۰ راس آهو در منطقه حفاظت شده مند استان بوشهر شمارش شده است. و در منطقه دیمه خوزستان نیز ۲۰۰ راس آهو سرشماری شده است. نخستین نسل آهو در خارج از سایت احیاء و تکثیر آهوی منطقه حفاظت شده دیمه در سال ۱۳۹۵ متولد شد.

۱۲۰ هکتار منطقه تکثیر در اسارت

۱۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده

۱۳۷۳ تبدیل به منطقه شکار ممنوع

۱۳۸۸ انتقال آهو از بوشهر به خوزستان

۱۳۹۰ ارتقاء به منطقه حفاظت شده

۸.۹ درصد : سهم دیمه از مناطق حفاظت شده استان خوزستان

مخاطرات آهو در دیمه:

استقرار عشایر بدون مجوز

چرای بی رویه دام ها

کاهش بارندگی

خشک شدن چشمه‌های طبیعی

به حداقل رسیدن پوشش گیاهی

شکار غیرمجاز

بیشتر بخوانید:

ورود صنایع به حفظ و تکثیر گونه‌ های در معرض انقراض

تکثیر در اسارت کدام گونه های حیات وحش در ایران موفق بود؟ | از جبیر و گورخر تا گوزن زرد و آهوی ایرانی

ماموریت نجات ۲۳ گونه جانوری در ایران

زیباترین آهوی جهان در ایران | تیزپای طلایی دشت‌های فلات

کد خبر 853338
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha