گروه بورس: همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع عمومی سالانه 2 شرکت ایران خودرو و سایپا خبر بروز بحران مالی در این دو شرکت بزرگ بورس، فضای بازار سهام را تسخیر کرد.

به گزارش همشهری، در شرایطی که قرار است مجمع عمومی سالانه شرکت سایپا روز 28 تیر ماه و مجمع عمومی شرکت ایران‌خودرو در روز 31 تیر ماه برگزار شود اما منتشر نشدن گزارش مالی این دو شرکت و ارائه نشدن آخرین پیش‌بینی سود آنها به بورس، شائبه بروز بحران مالی در این دو شرکت را در بازار سهام افزایش داده است. 

خبری که هفته گذشته منتشر شد حاکی از آن بود که شرکت ایران خودرو قرار نیست سودی برای سال مالی 87 بین سهامداران خود تقسیم کند، این خبر به همراه موضوع کاهش میزان تولید این شرکت و ده‌ها موضوع دیگر باعث شد تا برخی سهامداران نسبت به فروش سهام شرکت‌های خودروساز ترغیب شوند.

هرچند جسته و گریخته خبر می‌رسد مدیران ایران خودرو بحران مالی در این شرکت و تقسیم نشدن سود را تایید نمی‌کنند اما بررسی آخرین گزارش مالی شرکت ایران‌خودرو برای سال مالی 87 که به بورس ارائه شده نشان می‌دهد که ایران خودرو در این گزارش، با وجود پیگیری‌های بورس تهران، سیاست تقسیم خود را اعلام نکرده است.

به‌نظر می‌رسد موضوع تقسیم نشدن سود بین سهامداران درصورت وضعیت ارسالی شرکت ایران خودرو به سازمان حسابرسی نیز لحاظ شده است، براساس دستورالعمل‌های بورس تهران، شرکت‌های بورسی باید 10 روز پیش از برگزاری مجمع عموی سالانه آخرین گزارش حسابرسی شده خود را به بورس ارائه کنند و روز گذشته این مهلت بر‌ای این دو شرکت به پایان رسید اما تا زمان انتشار این مطلب خبری از انتشار این گزارش در بورس منتشر نشد.

جدا از این موضوعات کاهش میزان فروش شرکت ایران خودرو پس از خروج پیکان از چرخه تولید از دیگر موضوعاتی است که بازار سهام را نسبت به این شرکت حساس کرده است.

شرکت ایران خودرو اسفند ماه سال گذشته با ارسال گزارشی به سازمان بورس، پیش‌بینی کرده بود با تولید 616 هزار دستگاه خودرو، برای هر سهم خود 518 ریال سود به سهامدارانش پرداخت کند.

گزارش 9 ماهه این شرکت نیز نشان می‌داد با تولید 409هزار و فروش 384 هزار دستگاه خودرو، این شرکت برای هر سهم 322 ریال سود عملیاتی پس از کسر مالیات کنار گذاشته است.

با توجه به افت شدید قیمت مواد اولیه وارداتی این شرکت در بازارهای جهانی، پیش‌بینی می‌شد سود قابل پرداخت به هر سهم در سال 87 از 518 ریال پیش‌بینی شده هم بیشتر باشد اما گفته می‌شود بدهی‌های این شرکت به سیستم بانکی و برخی سیاست‌های برون‌مرزی باعث تشدید بحران‌های مالی در این شرکت خودروساز شده است به‌طوری که حتی تحقق سود 518 ریالی برای هر سهم ایران‌خودرو نیز بعید به‌نظر می‌رسد.

از سوی دیگر تشکیل صف‌های فروش سهام برای شرکت سایپا که روز گذشته از مرز 2میلیون و 600 هزار سهم گذشت نشان می‌دهد ویروس اخبار منفی در صنعت خودرو‌سازی‌ به این شرکت نیز سرایت کرده است؛

هرچند این شرکت سعی دارد با انتشار اخبار مثبت و جمع‌آوری صف‌های عرضه از افزایش صف‌های فروش جلوگیری کند اما به‌نظر می‌رسد با وجود نزدیک شدن به زمان برگزاری مجمع عمومی هنوز نتوانسته است موفق شود، به‌طوری‌که سهامداران شرکت سایپا روز گذشته یک هزار و 300 تقاضا برای فروش سهام این شرکت در کارگزاری‌ها به ثبت رساندند.

به این ترتیب سهامداران این دو شرکت که صد‌ها هزار نفر ارزیابی می‌شوند در آستانه نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع عمومی این دو شرکت منتظر خواهند ماند تا برنامه تقسیم سود صنعت خودرو‌سازی‌ را دنبال کنند اما با وجود بروز شایعات متعدد در مورد صنعت خودرو‌سازی‌ و به‌ویژه ایران‌خودرو، بورس تهران هنوز واکنش خاصی نسبت به شفاف‌سازی‌ عملکرد این شرکت نشان نداده است.

کد خبر 85288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز