مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

گروه استان‌ها- زهره ترسایی: دلایلی همچون درآمدزا نبودن و هزینه بر بودن پارکومتر‌ها، وجود مشکلات فنی پشتیبانی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها در محدوده مرکزی شهر ارومیه، بهانه‌ای شد

برای اتخاذ سیاست استفاده از نیروهای انسانی یا همان پارکبان به جای به کارگیری تجهیزات پارکومتر. اما گویا بعد از گذشت یک سال از اجرای این طرح به این شیوه و معلوم شدن ناکارآمدی آن، مسئولان شهری ارومیه مجبور به بازگشت به روش مکانیزه کردن پارکبان‌ها شدند.

اگرچه امیر کیا مهر، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر داری ارومیه، اجرای طرح پارکبان به شکل سنتی در یک سال گذشته را مثبت ارزیابی می‌کند اما از مکانیزه کردن طرح پارکبان‌ها با خرید و نصب تجهیزات مورد نیاز در بخشی از معابر شهر ارومیه با همکاری و مشارکت بخش خصوصی خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به مشکلاتی که برای پارک خودرو شهروندان به‌خصوص در محدوده مرکزی شهر وجود داشت اجرای این طرح  را به صورت سنتی با در نظر گرفتن یک‌هزار فضا ساعت از خرداد ماه 87 در دستور کار قرار دادیم.

با این روش مشکل پارک حاشیه ای که 30 تا 35 درصد محدود به مرکز شهر بود مرتفع کردیم. ضمن این که همزمان با اجرای این طرح استفاده از فضای 60 پارکینگ همسطح را هم برای شهروندان فراهم کردیم.

امیر کیا  مهر با بیان اینکه اجرای این طرح نظر 80 درصد شهروندان را تامین کرده است ادامه اجرای این طرح  به‌صورت مکانیزه را از اولویت‌های کاری سازمان حمل و نقل و ترافیک عنوان می‌کند: از طریق فرا خوان در صدد جذب سرمایه‌گذاران هستیم تا طرح را به شکل صددرصد با مشارکت بخش خصوصی به انجام برسانیم.

اجرای طرح پارکبان‌ها در کاهش سفر‌های زاید جهت جست‌وجوی فضای پارک و در نتیجه بهبود عبور و مرور شهری، کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های هوا، به علاوه افزایش سرعت در عبور خودروها و تخلیه به‌موقع معابر، جلوگیری از اتلاف وقت رانندگان و کاهش بار ترافیکی بسیار موثر خواهد بود.

کیا‌مهر مزایای اجرای مکانیزه این طرح را جلوگیری از برخورد‌های احتمالی بین پارکبان‌ها و شهروندان می‌داند ضمن این که به لحاظ روانی ارائه فیش پرداختی از دستگاه‌های الکترونیکی به شهروندان توجیه اقتصادی بهتری برای آنان فراهم خواهد کرد.

گفته می‌شود اجرای این طرح با تقسیم عادلانه فضای پارک حاشیه ای خیابانهایی که تقاضای پارک بسیار بالایی دارند، از تصرف دائمی فضای عمومی معابر توسط مالکان و متصدیان اماکن تجاری مجاور جلوگیری می‌کند.

به گفته شهروندان ارومیه‌ای، مهمترین علت مخالفت تجار و کسبه منطقه با اجرای این طرح همین مسئله بود چرا که این امتیاز انحصاری از آنان سلب شد.

یکی از شهروندان در این باره می‌گوید: من 35 سال است راننده درون‌شهری هستم و هیچ‌کدام از طرح‌های شهرداری را تا این حد نپسندیده‌ام.

این طرح باعث شده فضاهای پارک، محدود به افراد خاصی نباشد که تمام مدت روز ماشین‌شان را در مکان خاصی پارک کرده و شب به هنگام رفتن به منزل دوباره سوار خودروی خود می‌شدند.

طرح پارکبان دست کسبه‌ای را که از صبح زود تا ساعت‌های پایانی شب محل خاصی را به خود اختصاص داده بودند بسته است.

اما اجرای این طرح مخالفانی هم دارد از جمله م- دنیا زاد که به‌مدت زمان پارک و مبلغ پرداختی اشاره می‌کند:« وقتی برای چند لحظه توقف کوتاه مجبور باشی همان مبلغی را پرداخت کنی که برای یک یا 2 ساعت می‌پردازی ترجیح می‌دهی که در یکی از کوچه‌های اطراف خیابان مورد نظر جای پارک پیدا کنی که این هم صرف نمی‌کند و مجبوری همان پارک پولی را قبول کنی.»

اجرا و یا عدم اجرای طرح

در حالی که کیا مهر از اجرای طرح مکانیزاسیون پارکبان‌ها طی هفته‌های آتی خبر می‌دهد اما گفته‌های حسین غلامی- رئیس پلیس راهنمایی رانندگی آذربایجان غربی- از تاخیر در اجرای آن حکایت می‌کند.

غلامی در گفت‌وگویی با مهر، با اشاره به اینکه اجرای این طرح و استفاده از پارکبان‌ها به‌صورت مکانیزه با عدم موافقت شورای شهر در مرکز استان روبرو شده است گفت: هم‌اکنون پارکبانی به روش قبلی و با وجود بیش از 60 نفر از نیرو‌های قرار دادی شهرداری اجرا می‌شود.

اما از سوی دیگر پرویز جلیلی- رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه – با تکذیب مخالفت شورا و اظهار بی‌اطلاعی از اجرای این طرح می‌گوید: اگر قرار باشد طرحی مبنی بر مکانیزه کردن پارکبان‌ها اجرایی شود باید به تایید شورای شهر برسد اما تاکنون هیچ‌گونه طرحی در این باره به شورا فرستاده نشده که مخالفت یا موافقتی با آن داشته باشیم.

مکانیزه کردن طرح پارکبان‌ها

نهادینه شدن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، ایجاد نظم در عبور و مرور، پاکسازی حریم خیابان‌ها از توقف‌های دوبله و سد معبر، افزایش سرعت در عبور خودروها و تخلیه به موقع معابر و جلوگیری از اتلاف وقت رانندگان و پرهیز از افزایش بار ترافیکی،

جلوگیری از تصرف غیرقانونی مالکان و متصدیان اماکن تجاری در تسخیر فضای عمومی معابر، کنترل توقف‌های غیرمجاز در حاشیه معابر پیش‌بینی شده، توزیع عادلانه پارکینگ‌های معابر و ممانعت از توقف‌های طولانی مدت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی در همکاری با پلیس برای تحقق هرچه بیشتر نظم و انضباط ترافیکی از اهداف این طرح توسط شهرداری ارومیه عنوان شده است.

کد خبر 85265

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز