خبرنگار شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت: ایران، به بزرگ‌ترین قدرت موشکی و پهپادی منطقه تبدیل شده است.

موشک ایرانی - موشک های سپاه

به گزارش همشهری آنلاین، کیهان نوشت: فردریک پلایتن خبرنگار سی‌ان‌ان در گزارشی از تهران می‌گوید: به ما دسترسی نادری به نمایشگاه توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران در غرب تهران داده شد که قابلیت‌های هوائی و فضائی از جمله انواع سلاح‌هایی را که ماه گذشته علیه اسرائیل استفاده شد، به نمایش می‌گذارد.

سرتیپ پاسدار «علی بلالی» مشاور فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سؤال که ایران در حمله ۱۴‌ آوریل، چند موشک بالستیک به اسرائیل شلیک کرد، لبخند می‌زند و می‌گوید: «باید از اسرائیلی‌ها بپرسید.» اما او بسیار خوشحال است که موشک‌ها و پهپادهایی را که ایران در اولین حمله مستقیم علیه اسرائیل استفاده کرد، به بازدید عمومی گذاشته است: «این یک اقدام تنبیهی بود.»
دو هفته پس از اینکه خاورمیانه در آستانه یک جنگ همه‌جانبه قرار گرفت و ایران در تلافی حمله هوائی اسرائیل به محوطه سفارت ایران در دمشق صدها موشک و پهپاد به اسرائیل شلیک کرد، تهران مشتاق است به جهان نشان دهد که چنین توانمندی‌هایی دارد و قادر به مقابله با یک درگیری گسترده‌تر در صورت مواجهه با آن است.

در نمایشگاه دائمی نیروی هوافضای سپاه، ده‌ها موشک بالستیک برد بلند و متوسط در کنار موشک‌های کروز و پهپادها به نمایش درآمده‌اند و پیشرفت برنامه پهپادی و موشکی ایران را نشان می‌دهند. بلالی می‌گوید: امروز پهپادها و موشک‌های ما به عامل مهمی برای قدرت و اجرای قدرت در جهان تبدیل شده‌اند. رگبار عظیم پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل یک موفقیت بزرگ بود. حمله ایران به اسرائیل شامل پهپادها، موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز بود. ناتو و آمریکا می‌خواستند برای پهپادها، موشک‌های ما موانعی ایجاد کنند، اما شکست خوردند.

ایرانی‌ها اظهار کردند که موفق شده‌اند به دو نقطه در داخل اسرائیل از جمله پایگاه هوائی نواتیم در صحرای نقب حمله کنند. سرتیپ علی بلالی با ایستادن در مقابل دو موشک بالستیک قدر و عماد که در حملات به اسرائیل استفاده شده، می‌گوید: دقیق، کمتر از ۵ متر! برد این موشک‌ها بیش از ۱۰۰۰ مایل است و می‌تواند کلاهک‌هایی بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم حمل کند. موشک دیگری به نام خیبر که از آن نیز استفاده شده، کلاهک جنگی ۳۲۰ کیلوگرمی را حمل می‌کند.

موشک‌های بالستیک ایران مدت‌هاست باعث نگرانی ایالات متحده و متحدانش شده است، زیرا آنها خواستار محدود کردن برنامه موشکی به عنوان بخشی از هرگونه توافقی هستند که واشنگتن با تهران صورت می‌دهد. ایالات متحده می‌گوید ایران دارای بزرگ‌ترین نیروی موشکی بالستیک در خاورمیانه است و توان موشکی خود را یکی از ابزارهای اصلی بازدارندگی می‌داند. ایران در گذشته تاکید کرده است که برنامه موشکی آن صرفا برای اهداف دفاعی است. جان کرزیزانیاک، محقق پروژه کنترل تسلیحات هسته‌ای ویسکانسین در واشنگتن گفت که ایران تا زمان حمله به اسرائیل، حداقل پنج حمله موشکی بالستیک فرامرزی بزرگ در منطقه انجام داده؛ دو حمله به داعش در سوریه و سه حمله در عراق نیروهای آمریکایی، شبه نظامیان کرد و اطلاعات اسرائیل را هدف قرار داده است. همچنین در نمایشگاه، یک پهپاد آمریکایی RQ-۱۷۰ ساخت لاکهید مارتین به نمایش گذاشته شده که ایران در سال ۲۰۱۱ سرنگون کرد.

این پهپاد بخشی از ماموریت شناسایی سازمان سیا بود که هم جامعه اطلاعاتی و هم پرسنل نظامی مستقر در افغانستان را شامل می‌شد. سه سال بعد، ایران اعلام کرد که موفق به کپی‌برداری از این پهپاد شده است. پهپادها به همان اندازه موشک‌ها برای ایران مهم هستند. این نمایشگاه مراحل مختلف توسعه پهپادهای آنها را نشان می‌دهد، از پهپادهای چوبی کوچک مورد استفاده در جنگ ایران و عراق گرفته، تا مدل‌هایی که رادارگریز هستند. یکی از برجسته‌ترین آنها شاهد ۱۳۶ است، یک پهپاد ارزان قیمت انتحاری که مسیر پرواز برای آن برنامه‌ریزی می‌شود، پهپاد پرتاب می‌شود و سپس به طور مستقل به سمت منطقه هدف پرواز می‌کند. ایرانی‌ها از ده‌ها پهپاد شاهد ۱۳۶ برای هدف قرار دادن اسرائیل استفاده کردند.

کد خبر 852135
منبع: کیهان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    3 5
    خب بگید CNN درباره قدرت اتومبیل سازی و لوازم خانگی ایران هم گزارش تهیه کنه
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    3 2
    تا کور شود هر ان که نتواند دید
  • داود IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    4 0
    احسنت بر غیور مردان حافظ اقتدار و امنیت ایران