سازمان اطلاعات امنیت کانادا ادعا کرد عملیات خارجی ایران، تهاجمی‌تر، جسورانه‌تر و گسترده‌تر شده است.

تکریم پرچم ایران

به گزارش همشهری آنلاین، کیهان نوشت: این سازمان در گزارش سالانه خود، درباره مداخلات کشورهای خارجی در کانادا در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که در این سال، کشورهای روسیه، چین، هند و ایران بر فعالیت‌های خود افزودند.
در این گزارش آمده است: «کشورهای خارجی برای مداخله در کانادا در انواع فعالیت‌های خصمانه مانند تحریک، اجبار، تامین مالی غیرقانونی، فعالیت‌های مخرب سایبری و دستکاری اطلاعات شرکت می‌کنند.»

به گفته سازمان اطلاعات امنیت کانادا(CSIS)، «عاملان اصلی دخالت و جاسوسی خارجی هم در کانادا و هم در غرب عبارتند از جمهوری خلق چین، فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران و هند. در سال ۲۰۲۳، این کشورها و سرویس‌های اطلاعاتی آنها به انواع مداخلات خصمانه خارجی و فعالیت‌های جاسوسی برای پیشبرد اهداف و منافع خود ادامه دادند».

این گزارش یک روز پس از آن منتشر شد که مجلس عوام کانادا، روز چهارشنبه‌، طرحی غیرالزام‌آور را تصویب کرد که از دولت می‌خواهد سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.
بخشی از گزارش سازمان اطلاعات امنیت کانادا، به عملکرد ایران اختصاص یافته و گفته است: «جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال آن است که به قدرتی بزرگ در خاورمیانه بدل شود و نفوذ خود را به عراق، سوریه، لبنان و فراتر از آن گسترش دهد. جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی عمدتاً از طریق اتحاد با سوریه و استفاده از شبه نظامیان هم‌سو با حکومت ایران در عراق، لبنان و یمن انجام شده است. تلاش برای ممانعت از جاه‌طلبی‌های ایران از سوی ایالات متحده، اسرائیل و سایر کشورهای منطقه، ایران را به دنبال اتحاد غیررسمی با کشورهای همفکر و ضدغربی مانند روسیه سوق داده است.»

این گزارش می‌افزاید: «ایران از زمان حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، آشکارا ‌ستیزه‌جویی علیه اسرائیل را ستایش کرده و به گروه‌های نیابتی و متحدان خود از جمله حوثی‌های یمن اجازه داده تا علیه اسرائیل و منافع ایالات متحده حملاتی انجام دهند. عملیات خارجی ایران در کشورهای غربی طی سال‌های اخیر، به‌طور فزاینده‌ای تهاجمی و گسترده شد و منجر به پیشبرد توطئه‌های مرگبار عوامل نظامی و امنیتی ایران در آمریکا، بریتانیا و چندین کشور اروپایی شده است.»

سازمان اطلاعات امنیت کانادا مدعی شده که «ایران و سرویس‌های اطلاعاتی آن، علاقه‌مند به نفوذ و جمع‌آوری مخفیانه اطلاعات در مورد فعالان ضد رژیم و فراریان تحت تعقیب رژیم هستند».

در این گزارش گفته شده که ایران همچنین منافع اسرائیل و یهودیان را به‌عنوان بخشی از جنگ در سایه با اسرائیل هدف قرار می‌دهد.
این سازمان همچنین پیش‌بینی کرده که فعالیت‌های مرتبط با تهدیدهای ایران علیه کانادا و متحدانش، احتمالاً در سال ۲۰۲۴ ادامه و افزایش هم بیابد.

دیوید ویگناول) رئیس سازمان اطلاعات امنیت کانادا) گفت: «با آنکه قبلا قول داده بودم که دیگر نگویم این سال، سالی بی‌سابقه برای CSIS بود، از بسیاری جهات، سال ۲۰۲۳ یک سال واقعا استثنایی در تاریخ تقریبا ۴۰ ساله سازمان اطلاعات امنیت کانادا بود. در سال ۲۰۲۳، جهان از امنیت کمتری برخوردار بود. درگیری‌های جاری در اوکراین، خاورمیانه و جاهای دیگر به ما یادآوری می‌کند که این خصومت‌ها انتزاعی نیستند. کشور ما نیز از تهدیدها در امان نیست.»

ونسا لوید، معاون ویگناول نیز گفت: «بازیگران دولت‌های متخاصم به‌طور فزاینده‌ای ‌ستیزه‌جو شده‌اند و برای پیشبرد اهداف خود در حوزه‌های فیزیکی و سایبری جسورتر شده‌اند. اولین خط دفاعی در برابر عوامل تهدیدکننده خارجی، سد کردن راه‌های بهره‌برداری آنان از مسیرهای مهاجرت به کانادا است.»

فضاسازی دولت کانادا علیه ایران در حالی است که سفارت این کشور در طول چند دهه فعالیت در ایران، به عنوان ایستگاه جاسوسی و خرابکاری سازمان سیا و ‌ام‌آی‌سیکس انگلیس عمل کرده، و دولت کانادا نیز درسال‌های اخیر در خدمت سیاست‌های ضدایرانی آمریکا و انگلیس برای تیلیغات منفی سیاسی، پناه دادن به تروریست‌ها و مفسدان اقتصادی و تله‌گذاری برای برخی سلبریتی‌ها بوده است.

کد خبر 850824
منبع: کیهان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    47 32
    واقعییته وقتی یه کشور بزرگی رو گوشه رینگ گیر انداختن و مردمش زیر فشار هستن بالاخره ناگزیر میشه بطرف پرخاشگری و جنگ بره تا از فشارها کاسته بشه این قانون طبیعت و بقاست مگه چقدر توان داریم تا اخر عمر تحریم بشیم وقتی توان و قدرتش رو داریم باید ازش استفاده کنیم تا تحریمها بشکنه
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      33 45
      امریکاتواول بیااسلام های امریکایی که درتمام کشورهای مسلمان درست کردی رودرجهان جمع کن ،مهره های بازیگرزبده سیاستمدارت روازاین کشورهاجمع کن،بعدبیاسیاست وبعدبیاجنگ روجمع کن
  • محمد IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    39 34
    کانادا تکلیف بچه هایی که تو مدارس شبانه روزی زند بگور کرده است مشخص ‌کند زرزر اضافی ممنوع فسقلی
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      23 17
      دقیقا احسنت 👍🏻 ننگ بر ترودو
    • کاظمی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      1 1
      کنادا یه شکری خورده بگه ماهم هستیم رونقشه جهان شما هرس نخور
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      0 4
      زر اضافی یعنی چه استاد
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    47 40
    به او و اربابانش بگویید همین که هست ما می توانیم
  • مریم IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    38 30
    اگه کانادا در مورد ایران اظهار نظر نکنه نابود میشه؟ درمورد اسرای کشتی اسرائیل هم چنان حق به جانب واربابانه غلط اضافی میکردانگارما جیره خوار کانادای اشغال هستیم چرا مسولین نمیگن توکه اون همه زنده بگور داری دهن آشغال ت رو ببند؟
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    39 33
    تو هم نوکر آمریکایی وبرای کشوری بزرگ مانند کانادا شرم آور است نوکری دیگران پس خفه شو
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    43 34
    کانادا سگ دست آموز آمریکاست برو به جهنم
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    20 16
    کانادا در واقع بخشی ازدولت انگلیس و آمریکاست و سیاست‌های این دو کشور را دنبال می کند .
  • اشنا IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    37 35
    همین که از ایران ترسیدی بسه
    • FR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      15 2
      بازیه سیاسته وگرنه اززیرشاخه های ساخته خودش نمی ترسه وجوری فیلم بازی می کنه که جدی وواقعی دیده بشه
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    24 20
    ترس این بدبخت های جنگ افروز اینه که اتحادیه آسیا تشکیل بشه و منبع درآمد و چپاول و غارت نفت و منابع کشورها و فروش سلاح شان نابود بشه و پایگاهی در آسیا نداشته باشند ولی کور خوندن آینده از آن اتحادیه آسیاست
  • فاطمه US ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    18 23
    کانادا جز امریکا هست مگه کشور شده مبارک باش
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    21 21
    خخخخخ خدایا شکرت اینا که ادعای ابرقدرتی دارند از ما می‌ترسند بکشید تو خاکی که سالار همه تون داره میاد پرچم ایران بالاست 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
  • عباس IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    12 13
    کانادا هم درست مثل اسرائیل توسط انگلیس با نسل کشی بومیان به وجود آمد... مشابه این کشور ها شامل کانادا ، استرالیا ، آفریقای جنوبی ، نیوزیلند و اسرائیل است که بومیان را از بین برده و دولت سازی کردند . البته خدا را شکر آفریقای جنوبی با رهبریت نرسون ماندالا پس از چند دهه مبارزه سخت آزاد شد و انشاالله آنها هم به سرنوشت آفریقای جنوبی دچار خواهند شد . البته خود آمریکا نیز به همین شیوه به وجود آمده است
  • جاسم IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    16 9
    کانادا محل امن سارقین وحرام خورهایی مثل خاوری و... شده ، مسئولین کانادا برده آمریکائی ها هستند و از خود اختیاری ندارند. لذا مسئولین کانادا بهتر است اسم کشور خود را به یکی از ایالت های آمریکا تغییر بدهند و اسم ایالت کاندوم برازنده است.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    7 7
    این کاناداییهای بی شرم صهیونیست و که لانه مفسدان و تروریستهاست رو باید بی وقفه بهشون خسارت زد
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    11 8
    کانادا شده انبار فاضلاب ایران . دزدهارو تحویل بده بعد گستاخی کن
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    7 7
    ایران هم میتواند این کشور پرو و زیادخواه را از خلیج فارس تحریم کند هر کشوری که ایران را تحریم کند حق ندارد از خلیج فارس رد شود ویا توقیف شود ی. جواب دندان شکن آماده کنند وهم در مجلس که قانونی شود پثل آمریکا میکه فلان تحریم قانونی کردیم ما هم قانونی میکنیم خدا شاهد عقب نشینی خواهند کرد وگرنه کشور های یواش یواش تحریم خواهند کرد اگر جوای درست حسابس بدهی دیگری غلط میکند تحریم به زبان بیاورد
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    4 6
    این غلط های برای حکومت مستعمره کانادا غلط های زیادی است . حکام این دولت مستعممره باید حد دهانشان را بدانند. و بزرگتر از آن صحبت نکنند.
  • مهدی IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 2
    از نظر ایران کانادا یک کشور مجرم تلقی می‌شود تمام اختلاسگران در آنجا جمع شدن
  • مجید IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 2
    کانادا . کلی از پول های ایران سرازیر شد کانادا ضزب المثل ایرانی میگه گذر پوست به دباغ خانه می‌افته. حالا مزخرف بگو
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    34 1
    ایران امپراطور بوده و خواهد بود تا ابد تاچشم بدخواهان آن کور شود. پاینده باد ایران اولین بوجود اورنده تمدن بشری از هزاران سال پیش تاالان زنده وپابرجا بوده و خواهد ماند آن شاا...
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    29 2
    شما از ترس تون هم‌که شده باید این حرفا رو بزنید که یعنی ما با هم متحدیم از زمان حمله ایران به اسرائیل همشون عین کفتار به جون هم افتادن که چکار باید بکنیم به هر دری میزنن که راهی پیدا کنن که از این مخمصه نجات پیدا کنن‌ اما همه درها به روشون بسته است فعلا باید از ایران وایرانی بترسید
  • حسن بسکابادی IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 3
    سلام.خودشون وسازمان اطلاعاتشون غلط زیادی میکنن،سربازان کمنام ماهرجاکه باشن امنیت هست،جاسوسهای بی بوته اوناهستن که مملکتهای حامی مظلومان روبه هرج ومرج میکشن.کانادافعلا شده بهشت تروریستاوکلاهبردان وجیب بران مملکت ما،البته انشاالله بزودی زودمردم خودشون سیاست مدارای بیسیاست کاناداروادب میکنن،درهمیشه روی یه پاشنه نمیچرخه.......