گروه بین‌الملل: اجلاس 8 کشور صنعتی جهان موسوم به جی 8 چهارشنبه 17 تیر در حالی در شهر آکوئیلای ایتالیا آغاز به کار خواهد کرد که بحران اقتصادی، تغییرات آب و هوایی و تلاش برای تثبیت بازار نفت، محور اصلی گفت‌وگوهای رهبران این کشورهاست

ایتالیا هم در حالی میزبان این اجلاس است که دیگر کشورهای عضو جی 8 تلاش می‌کنند این کشور را از فهرست کشورهای صنعتی خارج کنند. دلیل ناخشنودی کشورهای این گروه از ایتالیا و درخواست برای خارج کردن ایتالیا از فهرست این گروه آنطور که روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کرده، برنامه‌ریزی ضعیف کشور ایتالیا به‌عنوان میزبان نشست امسال است.

این برنامه‌ریزی ضعیف موجب شده که آمریکا ابتکار عمل را به دست بگیرد و با برگزاری کنفرانس‌های تلفنی با مقامات ارشد کشورهای گروه 8 ، نکات مورد نظر خود را در دستور کار نشست این اجلاس بگنجاند.

یک مقام اروپایی نزدیک به این اجلاس به روزنامه گاردین گفت: گروه 8 یک کلوپ است و اعضای آن هرکدام وظایفی دارند. ایتالیا به وظیفه خود عمل نکرده‌است.

در اجلاس امروز فرانسه و انگلیس بیش از دیگر اعضای جی 8 تلاش دارند تا شرکای خود را به پذیرش خواسته‌های خود ترغیب کنند. مهم‌ترین دغذغه دولت‌های پاریس و لندن هم‌اکنون تلاش برای تثبیت بازار نفت است.

دوشنبه شب هم رهبران این دو کشور در این رابطه با یکدیگر دیدار کردند. پس از این دیدار بود که نیکلا سارکوزی و گوردون براون اعلام کردند آنها به‌طور کامل درباره لزوم انجام اقداماتی درباره محیط‌زیست و اقتصاد اتفاق نظر دارند.

براون در کنفرانس خبری با سارکوزی گفت: کشورهای ما از نزدیک با یکدیگر همکاری می‌کنند. وی افزود:آنها به‌زودی پیشنهاد‌هایی را برای گفت‌وگو درباره پرداختن به بحث عدم‌ثبات بازار نفت ارائه می‌کنند و سارکوزی نیز گفت که جهان دیگر تحمل این نوسانات را ندارد.

سارکوزی و براون درباره تغییرات آب و هوایی ابراز امیدواری کردند شرکایشان- کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و آمریکا - برای حصول توافقنامه‌ای درباره کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کنفرانس کپنهاگ در دسامبر تلاش کنند.

27 عضو اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند تولید گازهای گلخانه‌ای را از سال 1999 تا سال 2020 به میزان 20 درصد کاهش دهند که این رقم درصورت توافق کشورهای دیگر به 30 درصد افزایش می‌یابد.

آمریکا که پروتکل کیوتو را درباره تغییرات جوی امضا نکرده است در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما تغییر رویه داده است و اکنون لایحه‌ای در کنگره آمریکا در حال بررسی است که انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا 17 درصد از سطح انتشار آن در سال 2005 کاهش می‌دهد. اما رهبران اروپایی معتقدند این میزان کافی نیست.

هشدار آکسفام

گروه بین‌المللی آکسفام در آستانه برگزاری نشست سران جی 8، با انتشار گزارشی بر لزوم رسیدگی به مسائلی همچون فقر و گرسنگی و تغییرات آب و هوایی کره زمین در صدر دستور کار این نشست تاکید کرد.

در گزارش آکسفام در این خصوص آمده است فقر و گرسنگی مزمن به تراژدی بشریت در قرن حاضر تبدیل شده و تغییرات آب و هوایی و وقوع توفان‌ها و خشکسالی، روند تولید مواد غذایی را با مشکلات بزرگی روبه‌رو کرده است.

در این گزارش آمده است: کشورهای ثروتمند در شمال اروپا و آمریکا از آب و هوایی مساعد و بارندگی کافی بهره‌مند هستند ولی بسیاری از مردم در کشورهای گرم و فقیر با کمبود شدید مواد غذایی روبه‌رو هستند.

در این گزارش از کشورهای شرکت‌کننده در نشست جی 8 خواسته شده است بن بست کنونی بر سر دستیابی به توافق بر سر مبارزه با تغییرات آب و هوایی کره زمین را از میان بردارند.

آکسفام اعلام کرد در جهت تقویت تامین مواد غذایی مورد نیاز باید گام‌های لازم برداشته شود زیرا در حال حاضر کمتر از 60 درصد از ظرفیت‌های کشاورزی کشورهای جهان به‌کار گرفته شده و هنوز زمین کافی برای تولید محصولات غذایی مردم گرسنه جهان وجود دارد.

همزمان رابرت زولیک رئیس بانک جهانی هم از سران کشورهای بزرگ صنعتی گروه 8 خواست کشورهای فقیر را فراموش نکنند.وی با انتشار نامه‌ای افزود: بحران همچنان کشورهای در حال توسعه را تحت فشار قرار می‌دهد و کشورهای صنعتی نباید این موضوع را فراموش کنند.

رئیس بانک جهانی در این نامه که خطاب به سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر ایتالیا نوشته شده است از وی و سران کشورهای آمریکا، روسیه، آلمان، ژاپن، فرانسه، کاناداو انگلیس خواست وعده‌های گروه 20 را عملی کنند و همچنان به تعهدات خود برای کمک‌های بین‌المللی در چارچوب اهداف هزاره سازمان ملل عمل کنند.

کد خبر 85033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز