سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

اولین فینالیست لیگ قهرمانان اروپا امشب از بین پاریس و دورتموند مشخص می‌شود.

پاری‌سن‌ژرمن - دورتموند

به گزارش همشهری‌آنلاین، پای اول فینال لیگ قهرمانان این فصل، امشب در پاریس مشخص می‌شود؛ جایی که پاری‌سن‌ژرمن باید شکست یک بر صفر دیدار رفت در زمین دورتموند را جبران کند. امباپه دنبال این است که در دوره ۷ساله حضور خود در پاریس به آرزویش در فتح لیگ قهرمانان برسد. او یک‌بار این تیم را به فینال برد اما نتوانست جام ببرد و حالا خیلی دوست دارد پیش از پیوستن به رئال‌مادرید در فصل آینده این افتخار را تجربه کند.

امباپه تا ‌امروز در ۳۱بازی خانگی در لیگ قهرمانان اروپا که در ترکیب اصلی بوده، به‌طور مستقیم در ۳۲گل نقش داشته است (۲۱گل و ۱۱پاس گل). این مهاجم فرانسوی پیش از این فقط یک‌بار در هر دو بازی رفت و برگشت یک مرحله‌ حذفی این رقابت‌ها موفق به گلزنی نشده است، در بازی با رئال‌مادرید در مرحله یک‌هشتم نهایی فصل ۱۸-۲۰۱۷. امباپه این فصل در لیگ قهرمانان و نسبت به هر بازیکنی بیشترین موقعیت‌ها را(۲۳) ایجاد کرده، اگرچه هیچ‌یک از آنها توسط یکی از هم‌تیمی‌هایش تبدیل به گل نشده است.

در تیم مقابل هم مارکو رویس در دوازدهمین و آخرین فصل حضورش در دورتموند می‌خواهد با یک فینال دیگر و احیانا یک قهرمانی اروپا و با خاطره‌ای خوش این باشگاه را ترک کند. کاپیتان در برد ۵ بر یک این هفته مقابل آگزبورگ یک گل و ۲پاس گل ثبت کرد و بهترین بازیکن هفته بوندس‌لیگا شد.

پاری‌سن‌ژرمن می‌تواند نخستین تیمی باشد که بازی رفت را در هر دو مرحله یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا شکست می‌خورد اما به فینال می‌رسد. آنها در دور قبلی در زمین خودشان ۳-۲ به بارسلونا باخته بودند اما توانستند در زمین حریف ۴ بر یک به پیروزی برسند و فینالیست شوند.

پاری‌سن‌ژرمن در سال کرونا و فصل ۲۰-۲۰۱۹ برای نخستین و آخرین‌بار رنگ فینال لیگ قهرمانان را دید اما دورتموند ۲بار به فینال رسیده که یکی در فصل ۹۷-۱۹۹۶ بود که با اوتمار هیتسفلد قهرمان شدند و بار آخرهم فصل ۱۳-۲۰۱۲ بود که از بایرن شکست خوردند؛ فصلی که برای آخرین‌بار فینال این رقابت‌ها در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار می‌شد. امسال هم فینال در ومبلی خواهد بود.

بازی رفت در آلمان می‌توانست نتیجه متفاوتی داشته باشد چون امباپه و اشرف حکیمی در یک دقیقه ۲بار دیرک عمودی دروازه دورتموند را به لرزه درآوردند. دورتموند هم همین فصل و در بازی با نیوکاسل در گروه مرگ (اکتبر ۲۰۲۳) ۲بار برخورد توپ با دیرک دروازه‌اش را تجربه کرده بود.

پاری‌سن‌ژرمن ۱۴شوت در بازی رفت مقابل دورتموند زد که بیشترین شوت بدون گل آنها در یک بازی لیگ قهرمانان بعد از بازی برگشت نیمه‌نهایی فصل ۲۱-۲۰۲۰ مقابل منچسترسیتی بود (۱۴شوت و شکست ۲بر صفر).

با اینکه جیدون سانچو در بازی رفت برای دورتموند گل نزد ولی ۱۳دریبل انجام داد که بیشترین دریبل توسط یک بازیکن در یک بازی مرحله‌حذفی در لیگ قهرمانان اروپا بعد از دریبل‌هایی بود که نیمار آگوست۲۰۲۰ مقابل آتالانتا (۱۵دریبل برای پاری‌سن‌ژرمن) زده بود.

این هشتمین دیدار پاری‌سن‌ژرمن و دورتموند در رقابت‌های اروپایی است و هر دو تیم تا به امروز ۲بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند(۳تساوی).

هر ۴پیروزی ثبت‌شده در تقابل ۲تیم از آن تیمی بوده که در خانه بازی می‌کرده. دورتموند در ۳نوبت در زمین پاریس بازی کرده که صاحب یک تساوی و ۲شکست شده و در این ۳بازی گلی هم به میزبان نزده. بازی رفت گروه مرگ امسال در پارک دوپرنس با ۲گل امباپه و اشرف به سود پی‌اس‌جی تمام شد و دورتموند در آن بازی تنها یک شوت به سمت دروازه زد.

پاریسی‌ها فقط در ۲بازی از ۳۸بازی خانگی اخیر خود در لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی نشده‌اند (۹۳گل زده در این مقطع). هر دو مورد مربوط به بازی با بایرن‌مونیخ بود و بایرن یک بر صفر در فوریه ۲۰۲۳ و آوریل ۲۰۲۱ دروازه خود را در زمین پاریس بسته نگه داشت.

شاگردان لوئیس انریکه در این فصل لیگ قهرمانان اروپا ۳۳۹دقیقه از حریفان عقب افتاده‌اند که بدتر از بدترین رکوردشان ۲۹۱دقیقه است.

پاری‌سن‌ژرمن همچنین در هر یک از ۳بازی آخر خود در این رقابت‌ها گل اول مسابقه را دریافت کرده که طولانی‌ترین روند آنها از آوریل ۲۰۱۵ است‌(۴).

این هشتمین دیدار پاری‌سن‌ژرمن و دورتموند در رقابت‌های اروپایی است و هر دو تیم تا به امروز ۲بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند(۳تساوی).

پاری‌سن‌ژرمن ۱۴شوت در بازی رفت مقابل دورتموند زد که بیشترین شوت بدون گل آنها در یک بازی لیگ قهرمانان بعد از بازی برگشت نیمه‌نهایی فصل ۲۱-۲۰۲۰ مقابل منچسترسیتی بود (۱۴شوت و شکست ۲بر صفر).

کد خبر 849930
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha