گروه اقتصادی: پس از تصویب کلیات طرح 2فوریتی مجلس در مورد اصلاح نحوه تامین کسری بودجه سال 88 در جلسه چهارشنبه دهم تیر ماه مجلس منصور برقعی،معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان و رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به آثار زیانبار این طرح مجلس بر اجرای بودجه امسال به‌ویژه در زمینه پرداخت حقوق کارمندان دولت هشدار داد.

با حمید‌رضا کاتوزیان ،‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس در زمینه میزان تاثیر احتمالی این نامه بر تغییر طرح مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اقدام اخیر دولت برای مخالفت با طرح مجلس در زمینه نحوه تامین کسری بودجه دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نامه معاون رئیس‌جمهوری به شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در زمینه طرح نحوه تامین کسری بودجه دولت در شرایطی ارائه شده که دولت قانونا نمی‌تواند در خواست بازپس‌گیری طرح‌های ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس را ارائه کند؛

حتی این امکان تنها در مورد باز پس‌گیری لوایح ارائه شده توسط دولت به مجلس نیز تابع شرایط و سلسله مراتب خاص خود بوده و دولت تنها درصورتی می‌تواند لوایح خود را از مجلس مسترد کند که هنوز این لوایح در دستور کار مجلس قرار نگرفته باشد.

اگر لوایح دولت در دستور کار نمایندگان قرارگرفته و کلیات یا بخشی از آن به تصویب نمایندگان رسیده باشد، بازپس‌گیری آن تابع رای نمایندگان خواهد بود.

بر این اساس با توجه به اینکه نحوه تامین کسری بودجه امسال دولت براساس طرح نمایندگان به مجلس ارائه شده و کلیات آن نیز در مجلس بررسی و تصویب شده است، امکان باز‌پس‌گیری این طرح توسط دولت وجود نداشته و نامه معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری به رئیس مجلس و دبیر شورای نگهبان فاقد وجاهت قانونی است.

  • دولت با هشدار نسبت به عواقب ناگوار تصویب این طرح بر اجرای قانون بودجه سال 88، خواستار جلوگیری از این امر شده است، آیا ساز و کار قانونی برای ابراز مخالفت دولت با طرح مذکور وجود ندارد؟

در واقع با این اقدام، دولت نسبت به طرح اصلاح بودجه 88 که به موجب آن ناگزیر به تخصیص صددرصد بودجه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و شورای نگهبان می‌شود، مخالفت کرده اما براساس قانون درصورتی‌که دولت مخالفتی نسبت به این طرح مجلس دارد، می‌تواند از جایگاه مخالف در مورد آن موضع‌گیری کند وگرنه دست‌زدن به اقداماتی مانند صدور نامه خطاب به رئیس مجلس و دبیر شورای نگهبان برای مخالفت با طرحی که کلیات آن نیز در مجلس به تصویب رسیده کار‌گشا نیست و دولت به این روش قادر به جلوگیری از تصویب نهایی طرح مذکور نخواهد بود.

همچنین دولت طی 3 هفته تعطیلات مجلس فرصت رایزنی برای حل این مسئله را خواهد داشت. گرچه دولت برای رسیدن به این هدف راهکارهایی را پیش رو دارد. با توجه به تصویب کلیات این طرح در مجلس دولت می‌تواند، از طریق رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی آنها را نسبت به رای ندادن به جزئیات طرح مذکور مجاب کند.

از سوی دیگر دولت می‌تواند پیشنهادهای جایگزین خود را برای اصلاح این طرح به نمایندگان حامی خود در مجلس ارائه کند تا آنها این پیشنهادها را در صحن علنی مجلس مطرح و تلاش کنند تا به تصویب دیگر نمایندگان رسیده و از تصویب جزئیات طرح مذکور جلوگیری شود.

  • آیا امکان ارائه درخواست جمعی نمایندگان برای خروج این طرح از دستور کار مجلس وجود دارد؟

پس از تصویب کلیات طرح مذکور در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته مجلس و در شرایطی که اکنون نمایندگان مجلس وارد بررسی جزئیات این طرح شده‌اند، دیگر این امکان وجود ندارد تا نمایندگان با ارائه تقاضایی جمعی خواستار خروج این طرح از دستور کار مجلس شوند.

این در حالی است که پیش از این نیز چنین تلاشی توسط برخی نمایندگان مجلس برای سلب یک فوریت از طرح مذکور در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته گذشته، بی‌نتیجه ماند.

کد خبر 84878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز