همشهری‌آنلاین: معاون وزیر راه و ترابری از آمادگی سازمان‌های مرتبط با گردشگری و حضور بیش از 45 هزار نیروی پلیس ، راهداری و امدادی در سطح جاده‌های سراسر ایران خبر داد

به گزارش واحد مرکزی خبر، شهریار افندی زاده، معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: وزارت راه و ترابری برای سفرهای زمینی، دریایی و هوایی مسافران تابستانی برنامه های وسیعی تدارک دیده است.

افندی زاده گفت: 90 درصد این سفرها، زمینی است بنابراین بیشتر امکانات به این بخش اختصاص داده شده است.[آشنایی با توصیه‌های عمومی برای سفر]

وی با اشاره به این که نگهداری بیش از 25 هزار کیلومتر از راههای شریانی کشور به عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وزارت راه و ترابری است، گفت: 75 هزار تابلو برای نصب آماده داریم که تاکنون 35 هزار تابلو نصب شده است و تا پایان تابستان این تعداد تابلو به 50 هزار افزایش می‌یابد.

افندی زاده گفت: بیش از550 راهدارخانه نیز در راه‌های کشور فعال و 650 گشت راهداری نیز به GPS تجهیز شده‌اند.

وی با توجه به افزایش سفرهای تابستانی گفت: قبل از تیر امسال، همایشی با حضور دست‌اندرکاران حفظ ایمنی و سلامت راه‌های کشور در تهران برگزار شد و هم اکنون گروه های منسجم پلیس، راهداری ، امدادی و گردشگری آماده پذیرائی از مردم در فصل تابستان هستند.

تسهیلات سفرهای تابستانی

محمد شریف ملک زاده معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز درباره تسهیلات سفرهای تابستانی از سوی ستاد دائمی تسهیلات سفر گفت: ارتقاء سطح رضایتمندی گردشگران در استانهای گردشگرپذیر و جذب مسافر به استانهایی که کمتر گردشگر پذیر بوده اند برنامه ی اصلی این ستاد است.

رئیس ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور، بهره گیری از ظرفیت های همه دستگاه ها در استانها، برگزاری و اجرای تورهای سفری کم هزینه، نظارت بر تاسیسات گردشگری راه ها، بازرسی محسوس و غیر محسوس و اعزام 500 تیم بازرسی، آمارگیری از شاخص های اصلی گردشگری در تابستان 88 و برگزاری 58 جشنواره گردشگری در استانها را از دیگر برنامه‌های ستاد دائمی تسهیلات سفرهای تابستانی دانست و گفت: در سوم خرداد امسال همایش سراسری در مشهد انجام شد که برنامه ارائه تسهیلات در آن طراحی و تبیین شد.

ملک زاده افزود: برای نخستین بار در استان اردبیل کمپینگ مجهزی در نزدیکی سرعین احداث شده است.

معاون وزیر راه و ترابری و مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز گفت : ‌حمل و نقل عمومی درجاده های کشور به وسیله کمیته هائی در استانها زیر نظر گرفته و همه مراحل سفر در جاده ها بررسی شده است.

افندی زاده افزود: محور اصلی راحتی و رفاه مسافران در داخل وسائل نقلیه عمومی است، قیمت ها تغییر نداشته و مجتمع های خدمات رفاهی جاده های کشور برای عرضه خدمات به مسافران تابستانی هماهنگ شده است.

وی خاطر نشان کرد: از هفته آینده فرمهای نظرسنجی در پایانه ها بین مسافران توزیع خواهد شد و در پایان تابستان نیز به ته برگهایی که به مسافران داده می شود جوایزی به قید قرعه ارائه می شود و در نظر سنجی ها از طریق مردم و ارائه نظرشان به مسئولان، همه مراحل سفر ارزیابی می شود.

وی یادآور شد: در تابستان پارسال 125 میلیون سفر در حمل و نقل جاده ای داشتیم که این تعداد در سال 87 ، 800 میلیون تردد در جاده های کشور بوده است که اتوبوسها 55 درصد در این تردد و جابجایی مسافران، نقش داشته اند.

مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: 300 دستگاه تردد شمار در جاده‌های کشور نصب شده است که به این ترتیب براساس روش‌های آماری تعداد تردد خودروها در جاده های کشور بدست می آید.

ملک زاده رئیس ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور نیز گفت: ضریب اشغال مراکز اقامتی ‌در استان های مختلف کشور متفاوت است که به طور مثال در استان آذربایجان غربی بین 70 تا 80 درصد، در اصفهان 70درصد و در استان مازندران 80 بوده است و برخی کمپهای احداث شده در سطح استانها نیز 40 تا 50 درصد در جذب مسافران تاثیر داشته اند.

وی افزود: آمار اتحادیه هتلداری تهران و بخش خصوصی نشان می دهد آمار اشغال مراکز اقامتی تهران در فروردین تا 50 درصد و در اردیبهشت تا 100 درصد بوده است و در خرداد به دلیل جو حاکم بر جامعه و برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به 25 درصد کاهش یافت و با آرامشی که اکنون بر جامعه حاکم شده است دوباره روند افزایش اشغال مراکز اقامتی رو به افزایش است.

سرهنگ اسماعیلی رئیس پلیس راه کشور نیز در گفتگوی تلفنی با گفتگوی ویژه خبری گفت:‌ 43 هزار نفر از نیروهای دستگاه مرتبط و مسئول امور جاده‌ای نظیر پلیس راه، هلال احمر و اورژانس درگیر سفرهای تابستانی شده اند و پیش بینی ما این است که بعد از برگزاری کنکور سفرها افزایش می یابد و پلیس اقدامات پیشگیرانه در نظر گرفته و رفتارهای پرخطر و رانندگی با خطر بالا مورد توجه پلیس است و به شدت با خاطیان برخورد خواهد شد.

وی افزود: امسال کماکان با رانندگانی که در جاده ها اختلال ایجاد میکنند برخورد جدی خواهیم کرد و ابزارهای الکترونیکی بیشتری در اختیار پلیس قرار گرفته و دوربین های نظارتی راننده ها و نحوه رانندگی آنها را در جاده ها زیر نظر دارد.

وی یادآور شد با نصب تاسیسات GPS روی خوردوهای سفری عمومی، 19 درصد کشته شدگان جاده‌ای اتوبوسی کاهش داشته است و در مجموع رفتار رانندگی در ایران به سمت بهبودی است.

رئیس پلیس راه کشور همچنین گفت: سوراخ کردن گواهینامه‌های رانندگان متخلف و قفل زدن به خودروی آنان در دستور کار پلیس راه است.

وی با بیان این مطلب که 3 هزار نقطه حادثه خیز در جاده های کشور وجود دارد و در تابستان گذشته بیش از 7 هزار کشته داشته ایم گفت: هر چه کیفیت جاده ها بهتر شود درصد خطای انسانی کاهش می یابد.

افندی زاده مدیر عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز درباره بحث ایمنی جاده ای گفت: آمار نشان می دهد 70 درصد حوادث جاده ای به وسیله عوامل انسانی و 15 درصد بر اثر عوامل جاده ای پدید می آید و وزارت راه و ترابری از نظر ساختاری این امکان را در جاده ها فراهم می کند تا حوادث جاده ای کاهش یابد.

وی درباره عامل اصلی بروز تصادفات در جاده های پرخطر گفت: تلاش شده است با نصب علائم بیشتر در 25 هزار کیلومتر راه موجود درکشور، حوادث ناگوار کاهش یابد و البته استفاده از تابلوهای جدید در جاده ها، راهنمایی بیشتری به رانندگان ارائه می دهد.

ملک زاده رئیس ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور نیز گفت: در سال 88 هیچگونه افزایش قیمت در اماکن اقامتی ، هتلها و مهمانپذیرها چه در نوروز و چه در تابستان 88 نداشته ایم و نخواهیم داشت.

وی توصیه کرد: خانواده ها سفرهای خود را با تورهای دفاتر خدمات مسافرتی انجام دهند تا از 40 درصد کاهش قیمت در سفرهای جمعی بهره ببرند.

کاپیتان خانلری رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز در گفتگوی تلفنی درباره تسهیلات سفرهای هوائی گفت: با تشکیل ستاد ویژه سفرهای تابستانی 1650 پرواز داخلی و بین المللی پیش بینی شده است و پروازهای مشهد، کیش و اصفهان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و بخش های فنی ، تعمیراتی و عملیاتی سازمان هواپیمایی کشوری برای ا نجام ایمنی و سلامت پرواز هماهنگ هستند.

وی افزود: همه هواپیماها از سلامت کاملی برخوردار هستند و پروازهای خوب و مطمئن برای سفرهای تابستانی مردم پیش بینی شده است.

افندی زاده معاون وزیر راه و ترابری نیز با اشاره به افزایش سفرهای زمینی گفت: 24 پایانه زمینی مرزی در کشور وجود دارد که 7 میلیون سفر از طریق آن ها صورت گرفته است که 74 درصد مسافران اتباع خارجی و 26 درصد ایرانی بوده اند.

وی افزود: پارسال پایانه‌های خسروی و شلمچه به پایانه‌های کشور افزوده شد و با راه‌اندازی آنها 53 درصد افزایش سفر داشته‌ایم و در سال 88، 50 میلیارد تومان برای توسعه پایانه‌ها تخصیص داده شده است و پیش بینی می‌شود امسال حجم سفرها 20 درصد افزایش یابد

کد خبر 84742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز