دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: این روزها که بحث بهسازی و بازسازی سالن‌های نمایشی در دستور کار قرار گرفته، یک نکته فراموش شده است؛

موسیقی و تئاتر کشور نیاز به سالن‌های جدیدی دارند که با استانداردهای بین‌المللی ساخته شده باشند و ایمنی سالن نیز در نظر گرفته شود. اما تا رسیدن به چنین آرزویی باید به‌همین چند سالن قدیمی بسنده کرد و یا شاید بهتر باشد که مسئولان در این بازسازی و بهسازی گهگاه، فکری هم به حال این آرزوی قدیمی بکنند.

یکی از فعالیت‌های بنیاد فرهنگی هنری رودکی ایمن‌‌سازی‌ سالن‌های تئاتر کشور است. مشاور عمرانی و سرپرست روابط بین‌الملل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در این‌باره می‌گوید: همیشه باید برای بحث حوادث غیرمترقبه آمادگی داشته باشیم؛ مخصوصا در مکان‌هایی که تجمع افراد زیاد باشد.

به گفته نوید اسدپور، خدای نکرده درصورت رخ دادن چنین اتفاقی در مکان‌هایی مثل تالار وحدت و یا تئاتر شهر به‌طور طبیعی هیچ کس بهترین روش را انتخاب نمی‌کند. وی در ادامه می‌گوید: اینجاست که مدیریت کاربرد پیدا می‌کند، به همین دلیل در اماکنی که با تجمع افراد سرو کار دارند، نخستین نکته، طراحی ایمنی محل است. این کارشناس، ایمنی سالن را در طراحی چند در و یا در طراحی راه‌های خروجی، پله‌های اضطراری و کپسول‌های آتش‌نشانی و... می‌داند.

به گفته اسدپور، در تالار وحدت تعویض و بهبود سیستم ایمنی به‌طور جدی در نظر گرفته شده است. تعویض این سیستم به‌عهده کارشناسان امر و سازمان آتش‌نشانی تهران گذاشته شده است تا بعد از بازرسی کارشناسان از تالار و اعلام نظر آنها نقاط ضعف وقوت مشخص شود.

اما اینکه چقدر از این نقاط ضعف برطرف شده سؤالی است که وی اینگونه‌ به آن پاسخ می‌دهد: بعد از گرفتن نظرات کارشناسی، با شرکت مورد تایید خدمات آتش‌نشانی صحبت شد تا در اسرع وقت این موارد برطرف شود.

اسدپور می‌افزاید: البته این حرف به این معنی نیست که ایمنی تالار وحدت در حد صفر است.وی با اشاره به درهای متعدد تالار وحدت که در طراحی اولیه این تالار به‌منظور ایمنی سالن درنظر گرفته شده است به کارهای جدیدی اشاره می‌کند که برای ایمنی این تالار تدارک دیده‌اند کارهایی از قبیل آموش کارکنان تالار وحدت برای مواقع خطر، کنترل تاریخ کپسول آتش‌نشانی و...

برج آزادی و باقی قضایا

بدنه برج آزادی بعد گذشت 40سال نیاز به بازسازی جدی دارد. سازمان زیبا‌سازی‌ شهر تهران بعد از تغییرات جدی که در میدان آزادی داد به بازسازی بدنه برج آزادی فکر می‌کند. این سازمان با بنیاد فرهنگی هنری رودکی هم مکاتبه کرده است تا نظرات و پیشنهادها رد و بدل شود.

با توجه به تعامل مدیر بنیاد رودکی و مدیر زیبا‌سازی‌ شهرداری تهران باید امیدوار بود این سازه که هنوز نمادی از تهران است، حفظ شود. همچنین مشکلاتی بعد از بازسازی میدان آزادی برای مجموعه فرهنگی هنری انقلاب اسلامی به‌وجود آمد که به گفته اسدپور، این مشکلات در روند کارهای فنی طبیعی است خصوصا اینکه از سوی سازمان زیباسازی قول داده شده که این مشکلات برطرف شود.

فضاهای داخلی این برج در اختیار بنیاد رودکی است که به گفته وی، به‌دلیل شرایط جوی دچار مشکلاتی شده که البته قابل بهسازی است. بنا به گفته مدیرمجموعه فرهنگی هنری انقلاب اسلامی طی ناآرامی‌های اخیر تهران بدنه برج آزادی دچار مشکلاتی شده است که طی بازسازی، این مشکلات برطرف خواهد شد.

بهسازی تالار فردوسی

با توجه به فعالیت عمرانی جدی از سوی بنیاد رودکی در سال گذشته، وزارت ارشاد اسلامی بودجه خاصی به این بنیاد اختصاص داده تا بهسازی تالار فردوسی به شکل جدی پیگیری شود.

این تالار که به اجرای نمایش‌های عروسکی اختصاص دارد بعد از اتمام نمایش اپرای عروسکی عاشورا خالی مانده و بحث بهسازی و ایجاد کارگاه دکور و لباس و استفاده بهینه از فضای ساختمان آن مطرح شد که به گفته اسدپور به‌زودی این طرح به سرانجام می‌رسد.

کد خبر 84522

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز