دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

ترجمه عبدالحسین غلامرضایی: آیا ریشه کن کردن درختان جنگل‌های آمازون که به ظاهر موجب توسعه اقتصادی شده و به کسب و کار رونق بخشیده سرانجامی طلایی دارد؟

نتیجه مطالعات یک گروه محقق بین‌المللی شامل کارشناسانی از دانشگاه کمبریج و کالج سلطنتی لندن در مورد جنگل‌های آمازون بیانگر این واقعیت است که تهی کردن جنگل‌ها از درخت برای ساختن الوار و مسطح کردن آن برای کشت محصولات کشاورزی و امور دامداری گرچه ممکن است در کوتاه مدت باعث افزایش ثروت و بهبود وضع زندگی در بخش‌هایی از برزیل شود اما این توسعه پایدار نبوده با گذشت زمانی نه‌چندان طولانی شرایط زندگی مردم به حالت اولیه خود که پایین‌تر از سطوح شناخته شده بین‌المللی است باز خواهد گشت.

به گفته این گروه محقق، از سال‌2000، حدود 155‌هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های بارانزای آمازون در کشور برزیل دستخوش تجاوز و تعدی عده‌ای فرصت‌طلب و سود‌جو قرار گرفت و این تخریب به حدی است که به‌طور متوسط سالانه بیش از یک میلیون و 800هزار ‌هکتار (تقریباً به اندازه مساحت کشور کویت) از جنگل‌ها به مراتع و چراگاه و مزارع کشاورزی تبدیل می‌شوند.

تیمی که این گروه محقق را پشتیبانی می‌کند تجزیه و تحلیلی روی زندگی افرادی که در 286 قصبه آمازون ساکنند انجام داده و به این نتیجه رسیده است که این مناطق اگرچه ابتدا توسعه زیادی داشته‌اند ولی در نهایت سرانه درآمد این جوامع محلی نیز سطح معیشت و سواد‌شان تنزل داشته است.

آمازون یکی از مناطقی است که کمترین توسعه را در برزیل داشته است، اگر چه فرض بر این است که جایگزینی جنگل‌ها با مزارع غلات و مراتع برای چرای دام‌ها و الوار‌کردن چوب درختان ممکن است به پر کردن جیب‌ها بینجامد و شرایط زندگی را دگرگون سازد اما در دراز‌مدت این درآمد‌ها پایدار نمی‌ماند.کیفیت زندگی مردم با توجه به سطح درآمد، میزان سواد و طول عمر افراد سنجیده می‌شود اما در آمازون شرایط بدین گونه نیست چون درآمد بالا به گسترش علم و دانش، کیفیت بهداشت و عمران و آبادانی کمک چندانی نکرده است.

آندرو فورد، سرپرست گروه تحقیق معتقد است که جنگل‌های آمازون در جهان به خاطر ارزش‌های طبیعی، تنوع زیست بوم و نوع آب و هوا منحصر به فرد است و اگر به همین وضع از جنگل‌ها بهره کشی شود زمان زیادی نمی‌گذرد که گسترش جنگل زدایی تا مرز زمین‌های لم‌یزرع پیش خواهد رفت.

تبدیل جنگل‌های آمازون به بیابان

به گفته وی، برداشت بی‌رویه از چوب درختان و چرای بی‌وقفه در مراتع و کاشت محصولات کشاورزی در مناطق آمازون به سرعت زمین‌ها را تضعیف کرده آنها را به زمین‌هایی غیرقابل کشت تبدیل می‌کند. به‌عنوان مثال یک سوم از مناطقی که به‌عنوان چراگاه از اوایل سال‌1990 مورد استفاده قرار گرفته‌اند در حال حاضر به بیابان تبدیل شده و قابل استفاده نیستند. وی هشدار می‌دهد که با توجه به هجوم جمعیت مهاجری که به‌عنوان گله دار، زنبوردار، دهقان، معدنچی، نجارو زمین‌خوار به منطقه سرازیر می‌شوند باید منتظر فجایعی خطر‌ناک در آمازون باشیم.

آندرو فورد یاد آور می‌شود، به همان اندازه که بهره‌برداری از این مناطق برای عده‌ای سودجو خوشایند است صدها برابر برای محیط‌زیست خطرناک است و جلو‌گیری از این کار به سود مردم منطقه و جهان خواهد بود. البته این کار بسیار دشوار است و همت جهانی را می‌طلبد.

Science news

کد خبر 84494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز