یکشنبه ۷ تیر ۱۳۸۸ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

بیژن ذوالفقارنسب: عدم موفقیت تیم ملی از زمان بازی‌های جام جهانی 2006 و روز تعلیق فوتبال ایران از سوی فیفا آغاز شد که متاسفانه هیچ کدام از آقایان ریشه‌ای موضوع را حل نکردند.

 عدم موفقیت تیم ملی را نباید در نوع بازی و شیوه عملکرد بازیکنان تیم ملی دانست. به نظر من فوتبال ایران از روزی که آخرین بازی خود را در جام‌جهانی انجام دادیم دچار مشکل شد که مسئولان فدراسیون فوتبال و مدیران ورزش کشور نتواستند این موضوع را به درستی درک کنند. اگر بگویم فوتبال ایران در مسیر درستی گام بر می‌دارد تنها خود را فریب داده‌ایم چرا که به هیچ عنوان مسیر کنونی فوتبال کشورمان بر پایه اصول و منطق نیست و به نظر هم نمی‌رسد با این شیوه به جایی برسیم مگر آنکه قانون فوتبال جهان تغییر کند.

بهترین دلیل صحبت‌های من ناکامی 4 نماینده فوتبال کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا و عدم صعود ایران به دیدارهای جام جهانی آفریقای جنوبی است. همه دنیا در فوتبال سرمایه‌گذاری می‌کنند و با تلاش شبانه‌روزی در راه اعتلای ورزش خود، گام بر می‌دارند اما در فوتبال ایران مسیر نادرستی را در پیش گرفته ایم و مطمئن باشید با این روش به سر منزل مقصود نخواهیم رسید.

به این موضوع عادت کرده‌ایم که همه کارهای خود را در دقیقه 90 انجام دهیم و باید پرسید چرا در فوتبال ایران با برنامه‌ریزی موافق نیستیم. به نظر من ناکامی‌های فوتبال به دلیل نگاه ضعیفی است که مدیران مربوطه به آن دارند و تا این شرایط وجود دارد نمی‌توان انتظار معجزه داشت.  روزی که دادکان را برکنار کردیم  خودمان را در مسیر سراشیبی فوتبال قرار دادیم و متاسفم که در نهایت فوتبال باشگاهی و ملی ما ضربه خورد.

متاسفانه مدیران فوتبال ایران نگاه علمی به فوتبال ندارند و همین مسئله باعث شده است، چنین نتایجی را در تیم‌های خود شاهد باشیم. اگر می‌خواهیم از این شرایط دور شویم تنها راه چاره این است که تغییر نگرشی در مدیریت و ساختار فوتبال ایران ایجاد کنیم. این مشکل به کفاشیان باز نمی‌گردد چون وی تازه به فوتبال آمده است. من از چند سال قبل شاهد مشکلاتی در فوتبال ایران بوده‌‌ام که هر بار هم در مصاحبه‌های خود آنها را مطرح کرده‌ام اما متاسفانه گوش شنوایی نبود.

به نظر من بهتر است کفاشیان اجازه دهد مدیران متخصص فوتبال زمام امور را به دست بگیرند تا بتوانند در مقابل مشکلات و شرایط سخت، قدرت تصمیم‌گیری و مدیریتی موفق داشته باشند.  دولت و سازمان تربیت‌بدنی باید نظارت ویژه‌ای بر فوتبال ایران داشته باشند تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. البته در این میان باشگاه‌ها نیز مقصر هستند چرا که به وظیفه اصلی خود که همان بازیکن‌سازی است، اصلا توجه ندارند و می‌خواهند بازیکنان آماده و نفرات برتر تیم‌های دیگر را به خدمت بگیرند.

برای همین است که در فوتبال ایران در چند سال گذشته شاهد بروز استعداد‌های آنچنانی در فوتبال نبوده‌ایم. در چند سال گذشته در پست‌های دروازه، مدافعان میانی و ‌هافبک‌ها با چه مشکلاتی مواجه بوده‌ایم البته در این میان همواره از نداشتن یک مهاجم تمام‌عیار رنج برده‌ایم و باید گفت فوتبال ایران در داشتن یک فوروارد متخصص ناکام مانده است. 

متاسفانه فوتبال ایران به دلیل آنکه دولتی اداره می‌شود با این مشکلات دست به گریبان است چرا که پول از صندوق بیت‌المال هزینه می شود و دل کسی برای این اوضاع هم نمی‌سوزد. به نظر من اگر فوتبال غیر دولتی و در بخش خصوصی اداره شود بهتر خواهد بود چرا که در آن صورت برای هر هزینه‌ای شرایط و برنامه‌ریزی خاصی صورت می‌گیرد و بدون شک همه چیز بر اساس برنامه انجام خواهد شد.

کد خبر 84391

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز