گروه اجتماعی: نبودن سیستم غربالگری منسجم در ایران و نداشتن متخصصین و تجهیزات کافی، موجب افزایش بار مالی هزینه‌های درمانی می‌شود در حالی که در کشورهای پیشرفته غربالگری جزو تعهدات دولت محسوب می‌شود و افراد از امکانات ، فرهنگ و متخصصین کافی برای انجام غربالگری سیستماتیک برخوردارند.

به گزارش همشهری، احمد کاویانی ، استاد‌یار گروه جراحی بیمارستان امام‌خمینی(ره ) با اشاره به اینکه هزینه‌های غربالگری نیز مشکل دیگری است که به سبد خانوار تحمیل می‌شود، گفت: غربالگری  در ایران دو پیش نیاز دارد اول اینکه ثبت سرطان به صورت جامع و کشوری انجام شود چرا که ثبت سرطان پیش نیاز اصلی غربالگری محسوب می‌شود. دوم اینکه باید امکانات، تجهیزات و دستگاه‌ها افزایش یابد ضمن اینکه از توزیع مناسب نیز برخوردار باشند و همه امکانات در تهران متمرکز نشود.

کاویانی گفت‌: تا زمانی که این دو پیش نیاز در کشور انجام نشود غربالگری به صورت مقطعی نتایج مثبتی در پی نخواهد داشت. از طرف دیگر تا آماده شدن پیش‌نیازهای غربالگری باید آگاهی‌های مردم را در خصوص علایم  مختلف سرطان بالا ببریم  و با تشخیص زودرس و درمان مناسب به کنترل بیماری کمک کنیم‌. در حال حاضر جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی بهترین راههای درمان سرطان محسوب می‌شوند.

بر اساس این گزارش، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به پیشرفت‌های مهمی که در عرصه پیشگیری از سرطان در خصوص تشخیص زودرس، درمان موثر و بازتوانی بیماران پس از درمان  در کشور صورت گرفته است، گفت‌:این بیماری سلامت طیف وسیعی  از افراد جامعه را تهدید می‌کند از این رو کنترل آن مستلزم اجرای برنامه‌های علمی‌، معتبر و جامع است زیرا به توصیه سازمان جهانی بهداشت برنامه‌ریزی‌های علمی ملی موثرترین راهبرد در جهت کنترل بیماری سرطان است‌.

وی اجرای یک برنامه ملی برای کنترل سرطان در ایران را منوط به همت همه مسئولان امر درمان اعم از وزارت بهداشت ، دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی دانست و با تاکید بر این که در برنامه های ملی کنترل سرطان هدف اصلی کاهش مرگ و میر از بیماری است، افزود: لازمه تامین این هدف برخورداری از برنامه‌های معتبر آماری یعنی ثبت سرطان است که روند رشد این بیماری را نشان می‌دهد.

محققی، دومین هدف از برنامه ملی کنترل سرطان را کاهش عوارض و ناهنجاری‌های ناشی از بیماری خواند و سومین هدف کلان از این برنامه ملی را کاهش درد بیماری برشمرد و اظهار کرد: انجام معاینات دوره‌ای می‌تواند در کاهش این بیماری نقش مهمی داشته باشد. متأسفانه از تأمین کیفیت مطلوب زندگی برای مبتلایان به سرطان غفلت شده است و حمایت از بیماران باید بیشتر مورد توجه  قرار گیرد.

رییس انستیتو سرطان ایران، ارتقاء کیفیت زندگی را از دیگر اهداف مهم برنامه ملی کنترل سرطان دانست و تصریح کرد: در بسیاری از بخش‌های نظام سلامت در مورد تامین کیفیت  مطلوب  زندگی برای بیماران مبتلا به سرطان غفلت می‌شود این در حالی است که  تأمین امکانات آسایشی  بیماران بسیار آسان و کم هزینه است.

محققی با اشاره به این که منابع کشور در بخش سلامت محدود و هزینه‌های درمان سرطان سرسام آور است، گفت: یکی از بزرگترین معضلات موجود در این  حیطه تأمین  داروهای شیمی درمانی  است که بسیاری از روش‌های درمان استاندارد محسوب نمی‌شود و تنها برای بیماران  بار هزینه‌ای در پی دارند.

از این رو الزامی است درمان سرطان بر اساس پروتکل‌های معتبر درمانی مجامع علمی صورت  گیرد. در غیر این‌صورت بی نظمی در بخش داروهای شیمی درمانی به نفع  بیماران نیست و باید در برنامه‌های علمی به این موضوع پرداخته شود.

کد خبر 8432

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز