سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۶
۱ نفر

سیدهادی سیدافقهی گفت: آتش‌بس در وضعیت حال حاضر به معنای شکست صهیونیست‌ها و پیروزی مقاومت فلسطینی است؛ چرا که اسرائیل ضمن متحمل شدن خسارات و هزینه‌های بسیار هنوز به دو هدف اصلی خویش که نابودی کامل حماس و بازپس‌گیری کامل اسرا باشد نرسیده است.

نظامی اسرائیلی

به گزارش همشهری آنلاین، در پی سفرهای اخیر حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان به عمان و سوریه، اخباری به شکل غیر رسمی در فضای مطبوعاتی مطرح شده است که ایران به آمریکایی‌ها می‌خواهد پیغام دهد که اگر آنان آتش‌بس در غزه را تضمین نمایند برخورد سخت و حمله ایران به مواضع رژیم صهیونیستی اتفاق نخواهد افتاد. این مسأله و چنین تصمیمی اگر از سوی ایران طرح شده باشد قطعا دارای ابعاد و زوایای گسترده‌ای برای تحلیل و بررسی است. درحد نگاه و نظر اولیه به این خبر با سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

آیا اسرائیلی‌ها حاضر به پذیرش شکست می‌شوند؟

سیدافقهی در ابتدا گفت: بنده اخباری حاکی از عدم حمله ایران به مواضع رژیم صهیونیستی به شرط تضمین آتش‌بس در غزه را که هنوز توسط منابع رسمی تأیید نشده است را خوانده‌ام. اما در این بین بررسی و در نظر گرفتن بعضی نکات ضروری است. اول اینکه اگر ما این خبر را صحیح فرض نماییم آیا به صرف این پیشنهاد ایران، به عنوان کشوری که از اسرائیل به دلیل شهدای کنشولگری نوعی طلب دارد، صهیونیست‌ها حاضر به عقب‌نشینی می‌شوند و آتش‌بس را می‌پذیرند؟ آیا اسرائیل حاضر است به خاطر این رویکرد ایران بر فرض درستی خبر، با آتش‌بس خود را بازنده میدان نبرد 6ماهه معرفی کند؟

چوب دو سر طلای ایران در مقابل اسرائیل

وی افزود: آتش‌بس در وضعیت حال حاضر به معنای شکست صهیونیست‌ها و پیروزی مقاومت فلسطینی است؛ چرا که اسرائیل ضمن متحمل شدن خسارات و هزینه‌های بسیار هنوز به دو هدف اصلی خویش که نابودی کامل حماس و بازپس‌گیری کامل اسرا باشد نرسیده است. شاید بتوان گفت ایران می‌خواهد یک راهکار دو سر برد را پیگیری کند؛ به این شکل که اگر اسرائیلی‌ها پیشنهاد ایران را بپذیرند، عملاً شکست را پذیرفته و حمله به رفح به حاشیه خواهد رفت؛ از آن سو اگر نپذیرند، انگیزه ایران برای ضربه به اسرائیل مضاعف خواهد شد، چرا که ایران از قبل گفته بود من حاضرم از حق خود به این شرط بگذرم، حالا که اسرائیل قبول نمی‌کند من هم متقابلا برخورد خواهم کرد.

مقدمه‌چینی‌های ایران برای یک حمله!

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: این خبر چه صحت داشته باشد چه نداشته باشد، رویکردی که ایجاد می‌کند، به نفع ایران خواهد بود. ضمن اینکه انتظار هم نمی‌رود حرف رهبری مبنی بر تنبیه سخت اسرائیلی‌ها روی زمین بماند. از آن سو این را هم باید در نظر گرفت که ایران در دیدارها با دوستان خود که عمان و سوریه باشند؛ به نوعی قصد فراهم‌سازی حمله احتمالی به اسرائیل را پیگیری می‌نماید. ایران می‌خواهد کشورهای دوست در منطقه را توجیه کند که قصدش جنگ نیست اما این اسرائیلی‌ها هستند که شرایط را به این سمت و سو می‌برند.

کد خبر 843113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 0
    جلوگیری از تکرار؟