به‌دنبال حمله روز دوشنبه رژیم‌صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، شاهد رد و بدل شدن پیام‌هایی میان تهران و واشنگتن بوده‌ایم؛ موضوعی که گمانه‌زنی‌ها درباره محتوای این پیام‌ها را افزایش داده‌است.

امیرعلی ابوالفتح

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: پس‌ از اینکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران آمریکا را مسئول شرارت‌های تل‌آویو دانست و از ارسال پیام مهمی به مقام‌های کاخ‌سفید خبرداد، گمانه‌زنی‌ها درباره این پیام آغاز شد و برخی منابع غربی اعلام کردند ایران در این پیام به آمریکا اعلام کرده‌است که قصد پاسخ دادن به جنایت اخیر صهیونیست‌ها در دمشق را دارد و واشنگتن نباید در این ماجرا دخالت کند.

در چنین شرایطی مقام‌های آمریکایی نیز از ارسال پیامی برای تهران خبر دادند؛ پیامی که به‌نظر می‌رسد حاوی تاکید واشنگتن مبنی‌ بر عدم خالت در اقدام تروریستی رژیم‌صهیونیستی باشد.

محتوای پیام ایران برای آمریکا

یک کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با همشهری‌ آنلاین با اشاره به اینکه مقام‌های ایران از ارسال «پیام مهم» به طرف آمریکایی خبر داده‌اند، گفت: اگرچه ارسال پیام به واشنگتن به صورت رسمی اعلام شده‌است، هنوز دوطرف اشاره‌ای به محتوای آن نکرده‌اند و تنها شاهد گمانه‌زنی‌هایی ازسوی برخی روزنامه‌نگاران آمریکایی بوده‌ایم.

امیرعلی ابوالفتح با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره محتوای پیام ایران به آمریکا اظهارکرد: یکی از مواردی که مطرح شده و محتمل به‌نظر می‌رسد، این است که ایران دراین پیام از قصد خود برای پاسخگویی جنایت اخیر رژیم‌صهیونیستی خبر داده و تاکید کرده‌است که واشنگتن نباید دراین ماجرا دخالت کرده و به تل‌آویو کمک کند.

وی عنوان کرد: آنچه مسلم است، اینکه قابل انتظار به‌نظر می‌رسد آمریکا بخواهد در برابر ایران، از تل‌آویو حمایت کند. حال این حمایت ممکن است به‌صورت ارسال کمک‌های تسلیحاتی باشد یا اینکه واشنگتن بخواهد دراین ماجرا به صورت مستقیم به ایران پاسخ دهد و دراین زمینه به کمک اسرائیل بیاید.

واشنگتن نمی‌خواهد تنش‌ها بالا بگیرد

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه برخی شواهد نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی به تنهایی در داخل مرزهای ایران دست به اقدام نظامی نخواهد زد، افزود: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد تل‌آویو امید دارد در صورت بالا گرفتن تنش‌ها، واشنگتن برای پاسخ دادن به ایران وارد عمل شود.

ابوالفتح با اشاره به امیدواری و تلاش‌های تل‌آویو به‌منظور کشاندن پای آمریکا به تقابل با ایران، تصریح کرد: نوع موضع‌گیری محدودی که تاکنون آمریکایی‌ها درباره حمله رژیم‌صهیونیستی به کنسولگری ایران داشته‌اند، یک پیامش می‌توان این باشد که واشنگتن به‌دنبال تشدید تنش‌ها در سطح منطقه و به‌ویژه در قبال با جمهوری‌اسلامی نیست.

وی با اشاره به برخی موضع‌گیری‌های کلی مقام‌های آمریکایی دراین باره، ادامه داد: نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها نمی‌خواهند تنش‌های به‌وجود آمده بالا بگیرد.

بعید است ایران به اهداف آمریکایی حمله کند

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه اهداف آمریکایی در منطقه می‌تواند گزینه‌ای برای «واکنش ایران» باشد، گفت: اگرچه در شرایط کنونی هر گزینه‌ای محتمل است، اما براساس سنت راهبردی ایران، بعید به‌نظر می‌رسد تهران منافع واشنگتن را برای پاسخگویی انتخاب کند.

ابوالفتح دراین باره افزود: زمانی که آمریکایی‌ها به‌صورت مستقیم اقدامی آشکار علیه جمهوری‌اسلامی انجام دادند، ایران نیز به‌صورت متقابل اهداف آمریکایی را هدف قرار داده‌است، مانند تحولاتی که درپی شهادت سردار سلیمانی در عراق شاهد آن بودیم. اکنون اما، شاهد چنین وضعیتی نیستیم.

وی با تاکید بر هماهنگی واشنگتن و تل‌آویو در شرارت‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی و سهم ویژه آمریکا در جنایت‌های این رژیم، عنوان کرد: با این وجود، با توجه به اینکه حمله تروریستی اخیر ازسوی نظامیان آمریکایی انجام نشده‌است، بعید به نظر می‌رسد تهران بخواهد اهداف آمریکایی را هدف قرار دهد.

واکنش ایران الزاما متقابل نخواهد بود

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه بعید می‌دانم ایران بخواهد اسرائیل را کنار بگذارد و به اهداف آمریکایی حمله کند، ادامه داد: اگرچه برخی تلاش می‌کنند پایگاه‌های آمریکا در منطقه را به‌عنوان گزینه‌ای محتمل به‌منظور واکنش ایران به حمله اخیر اسرائیل قلمداد کنند، اما معتقدم این گزینه چندان محتمل نیست.

ابوالفتح با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره حمله ایران به برخی مراکز دیپلماتیک اسرائیل در کشورهای منطقه ادامه داد: احساس می‌کنم واکنش ایران الزاما متقابل نخواهد بود، یعنی اینکه این‌گونه نیست تهران برای پاسخ دادن به حمله تروریستی اخیر رژیم‌صهیونیستی به سفارت‌خانه‌های این رژیم در منطقه حمله کند.

وی اضافه کرد: معتقدم ایران در شرایط کنونی به شرارت‌های رژیم‌صهیونیستی واکنش نامتقارن نشان خواهد داد.

کد خبر 841708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha