«در پاسخ به حمله صهیونیست ها به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، پاسخ ما چه و چگونه باید باشد؟»

تصاویر ساختمان کنسولگری قبل و بعد از حمله ساعتی پیش رژیم اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین، سید یاسر جبرائیلی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: در پاسخ به حمله صهیونیست ها به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، پاسخ ما چه و چگونه باید باشد؟ به این سوال، جواب‌های مختلفی داده می‌شود. برخی صاحب نظران می‌گویند هدف اسرائیل از این حملات، کشاندن پای ایران به جنگ است و لذا ایران نباید این خطا را مرتکب شود و صبر استراتژیک پیشه کند. برخی دیگر نیز معتقدند که دیگر قرار است چه اتفاقی بیفتد که ایران وارد جنگ شود؟ لذا دیگر باید دست به ماشه برد و تل آویو و حیفا را با خاک یکسان کرد.

راقم این سطور پیش از قضاوت درباره این دو پاسخ، خوانندگان محترم را دعوت می‌کند که به یک پرسش سوم فکر کنند: اگر اسرائیل بنای وارد کردن ایران به جنگ را دارد، چرا یک عملیات نظامی تمام عیار علیه ایران آغاز نمی‌کند؟ چرا جنگنده‌های اسرائیلی بجای حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق، یک حمله تمام عیار به چند مجموعه نظامی یا تاسیسات و زیرساخت‌های ما انجام نمی دهند؟

پاسخ این است که برخلاف تصورات برخی افراد، صهیونیست ها به هیچ وجه بنای کشاندن پای ایران به یک درگیری کامل را ندارند؛ چون ورود ایران به یک جنگ تمام عیار(All-out War)، شاید برای ایران هزینه سنگینی ایجاد کند، اما در مقابل به معنی پایان موجودیتی به نام اسرائیل خواهد بود.

در چنین شرایطی، بهترین گزینه، عملیات در محدوده‌ای است که ایران آسیب ببیند، اما این آسیب به اندازه‌ای نباشد که تهران را تحریک به ورود به یک جنگ تمام عیار کند. این محدوده، در ادبیات استراتژیک با مفاهیمی نظیر Gary Zone یا Measures Short of War توضیح داده می‌شود.

از اوایل دوره ترامپ، مفهومی در ادبیات اندیشکده‌های امنیتی آمریکا پردازش شد که برخی آن را Measures Short of War یا اقداماتی پایین‌تر از آستانه جنگ خواندند و برخی دیگر Gray Zone Strategy یا استراتژی منطقه خاکستری. موسسه رند در گزارشی مدعی شد که سه کشور ایران، چین و روسیه در حال وارد آوردن آسیب‌هایی به منافع آمریکا هستند که پایین تر از آستانه لازم برای آغاز یک جنگ تمام عیار (All-out War) توسط واشنگتن است. اما چون آمریکا سیاستش این است که یا دست به حمله تمام عیار نظامی بزند، یا از درگیری پرهیز کند، در برابر این ضربات منفعل شده است. لذا پیشنهاد کردند که واشنگتن شان و شئون ابرقدرتی را کنار بگذارد و دست به وارد آوردن ضربات نقطه‌ای در سطحی پائین تر از آستانه جنگ بزند. پس از شهادت حاج قاسم، موسسسه واشنگتن (Washington Insttute) این ترور را در چارچوب این سیاست جدید، یک عملیات موفق ارزیابی کرد و توصیه به تداوم آن نمود.

به نظر می‌رسد امروز جمع‌بندی رژیم صهیونیستی این است که می‌تواند در منطقه خاکستری، اقداماتی پائین‌تر از آستانه جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، اما از یک جنگ تمام عیار نیز در امان بماند.

در چنین شرایطی، اقتضای عقلانیت، اقدام متقابل در سطح مشابه است: فَمَن‌ِ اعتَدی‌ عَلَیکُم‌ فَاعتَدُوا عَلَیه‌ِ بِمِثل‌ِ مَا اعتَدی‌ عَلَیکُم‌. این سطح از پاسخ، این پیام را مخابره خواهد کرد که سیاست ایران برای پرهیز از ورود به جنگ تمام عیار، به معنی عدم تلافی اقداماتی پائین تر از آستانه جنگ نیست و ضربه بعدی، ضربه متقابل بعدی را در پی خواهد داشت.

راقم این سطور معتقد است به همان دلیلی که صهیونیست‌ها نمی‌خواهند با ایران وارد یک جنگ تمام عیار شوند، پاسخ ایران در سطحی مشابه با عملیات نظامی آنها، منجر به یک درگیری کامل نخواهد شد. اگر در چارچوب این ایده و این مفروضات تصمیم‌گیری می‌شد، شاید پاسخ به ترور حاج قاسم، نه موشک باران عین الاسد، که به هلاکت رساندن یک شخصیت نظامی همرده بود. آمریکا اگر توان و اراده و امکان حمله به ایران را داشت، نیازی به بهانه نداشت. رژیم صهیونیستی نیز چنین است.

لذا پیشنهاد راقم این سطور آن است که در اسرع وقت، یک عملیات مشابه در سطح مشابه علیه صهیونیست‌ها صورت گیرد. عدم اقدام در برابر این اقدامات پائین تر از آستانه جنگ، یک خطر جدی دارد و آن، تغییر پیوسته آستانه تحمل ایران است. اگر صهیونیست ها پاسخ جدی دریافت نکنند، نه تنها عملیات در منطقه خاکستری را ادامه خواهند داد، بلکه بر وسعت این منطقه نیز خواهند افزود.

کد خبر 841481
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 93
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 160
  • ایرانی IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    هدف قرار دادن کنسولگری مشابه راهشه
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      30 86
      بمب اتم رو اسرائیل داره ... نفوذ اطلاعاتی هم که داره،شما تا تصمیم بگیرین که اسرائیل رو بزنین،اون فهمیده و قبلش زده،در هر صورت مجبوریم و باید صبر استراتژیک کنین
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      2 1
      جناب 14:33. اسراییل اگه نفوذ اطلاعاتی داشت که عملیات طوفان الاقصی رو که موجودیت نحسش رو به خطر انداخت پیشگیری میکرد!!! این که یه کنسولگری رو بزنی نفوذ نمیخواد. بقول مقام معظم رهبری, اسراییل رو ازاین اقدام و اقدامات دیگرش پشیمان میکنیم.
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    اون 4 میلیونی که تو پویش حریفت منم شرکت کردند کجان؟ بیان وسط
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      ما وسط هستیم،تو کجایی؟
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      فکر کنم ده میلیون بودیم که شرکت کردیم. البته چش حسودامون کور
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      ما که انشاءالله ۱۰۰ درصد وسطیم.اما فکر نکن تو یک گوشه می ایستی. دستت رو میگیریم میاریمت وسط.راستی ذخیره چندی؟
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      18 76
      ۸ میلیون هستند نه ۴ میلیون تو کجایی داخل تنور یا زیر تخت
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      17 75
      اینجا هستیم و آماده
    • GB ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      29 11
      ما منتظر فرمان حضرت اقاییم جانم فدای رهبر
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    سوال اینه کشوری که داری زردخانه اتمی است رو چگونه میشه محو کرد؟ اینجور اظهار نظرها بنظر بیشتر برای محو ایرانه وگرنه ...
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      خب من با ماشین شخصی خودم و دست خالی برم ؟ فراخوان بدن من اولین نفر.
    • مصطفی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      من یکی از این مجموعه بودم . آماده ام فقط راهش باز شود
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      16 74
      سوال اصلی اینه که تو چرا ترسیدی نوچه نتانیاهو
  • سیروس IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    63 51
    چرا نباید از نیروهای با ارزشمون محافظت کنیم ؟! خسارت این نیروها جبران ناپذیره باید برای تک تک نیروهای با ارزشمون محافظ در رده بالا قرار بدهیم مگر میشود دست روی دست گذاشت و شهادت این سرداران عزیزمان را نادیده گرفت .
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    38 48
    جناب کارشناس درک نمیکنند هدف اسرائیل اینه با کشوندن پای ما به درگیری تمام عیار به طور اتوماتیک آمریکا هم وارد جنگ میشه فرقی هم نداره بایدن باشه یا آرامم یا هر ... دیگه ای. اونوقت علاوه بر اسراییل وحشی اتمی باید با آمریکا رودررو بجنگیم. صد البته اصلا تیمتون خالی نیست به لطف نیروهای مسلح قوی ولی بحث هزینه ای که به کشور و مردم و زیرساختهای وارد میشه
  • حمیدرضا IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    کشوری که اتمی داره نمیشه با خاک یکسان کرد امیدوارم شعار های بی منطق و اساس مطرح نشه ایکاش واقع بودیم البته بعضی ها تواین شرایز کاسبی میکنن
  • هادی مهمدی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    السلام علی الشهدا چند روز پیش 100 هزار غیور مرد و شیر زن استادیوم ازادی رو پر کردن. از دولت خواهشمندم راه را برای این یل های بزرگ باز کند تا به فلسطین رفته و اسراییل را با خاک یکسان کنند
    • مصطفی US ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      15 33
      مگه اوکراین نداشت سلاح اتمی ،نه استفاده کرد نه الان دارهالانم با خاک یکسان شده
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      24 7
      مصطفی جان اوکراین بعد از فاجعه چرنوبیل دیگه بمب اتم نداره! اول یه کم مطالعه کن
  • ابراهیم IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    روزگار روزگار توحشه و دنیای جنگل، اگر نزنی میزنن، ما که اهل زدن بیجا نیستیم لااقل اجازه هم ندهیم که بزنند، تا کی سرمایه های انسانی این مملکت باید جلوی چشم ملت پرپر شوند، واقعا نبود حاج قاسم و امثالهم را می شود جبران کرد؟ پس باید پاسخ قاطع داد.....
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      36 56
      بهترین راه حمله موشکی به سفارت اسرائیل در همسایگی خودمان (آذربایجان )هستش. این حق مسلم جمهوری اسلامی میباشد.
    • GB ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      41 14
      ۰۹:۵۲اون هاهم حمله می کنند
    • نگران DE ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      13 30
      چرا سفارت اسرائیل تو ارمنستان نه؟
  • مهاجر IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    17 7
    اسرائیل در هر اقدامی قبلا با کشور های مشخص و همسایه های ایران هماهنگی اطلاعاتی انجام می دهد . همانطور که باید مواظب جلو بود باید حواس به پشت سر نیز داشت ،جنگ با پیچیدگی و مواضع ضعیف اتفاق می افتد. اطلاعات نقش حیاتی در قدرت نظامی و دیپلماسی دارد
  • ناشناس IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    57 25
    حمله به سفارت یک کشوری ، حمله به خاک آن کشور محسوب میشود . من معتقدم در این مرحله نیازی به صبر استراتژیک نیست چون عزت و قدرت بازدارندگی ایران زیرسوال رفته است و باید خاک اسرائیل مورد هدف قرار گیرد . اسرائیل نشان داده است که به هیچ کدام از قوانین بین الملل پایبند نیست بنابراین نباید فکر کنیم که این آخرین اقدام اسرائیل است . تمامی کارشناسان مسائل خاورمیانه اتفاق نظر دارند که در این مرحله اتخاذ سیاست صبر استراتژیک به نفع ایران نیست و پاسخ متقابل هم ، باید کاملا در خور اسرائیل باشد و یکی از ساختمان های دولتی اسرائیل در خاک این کشور منهدم شود .
  • جابر خداپرست IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    70 26
    صبر بیش از حد افت است مرگ یک بار شیون یک بار
    • حسن IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      26 12
      دقیقا موافق این پیشنهاد هستم چون حتی در این شرایط ما اگر به نقاط مشابه اسرائیل در منطقه حمله کنیم باز لذت یک انتقام سخت را نخواهد داد بلکه هر چه مستقیم تر حمله شود بهتر خواهد بود و در واقع یک تخریب داخل سرزمینی اسرائیل را متوجه قدرت ایران خواهد کرد
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    91 12
    مگه قرار نیست اسراییل نابود بش به گفته شما هم نیروش هست هم قدرت نظامی پس معطل چی هستید...
  • فریبرز IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    34 61
    کردستان عراق را دوباره بزنید
    • رها IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      16 17
      منتظر اجازه تو
  • حسن IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    42 33
    اگه حاج قاسم بود الان میزد و‌جبران میکرد،
  • حسن IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    31 29
    سفارت اسرائیل تو اردن رو بزنید
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    44 20
    بابا ول کن تورا خدا عوضیها به خاک کشور تجاوز کرده (تجاوز به سفارت و کنسول هر کشوری دقیقا مانند تجاوز به خاک آن کشوره) هنوز شما از صبرو ... صحبت میکنید کم مونده بیاد تو خونه هامون هر چقدر به این رو بدیم عوضی جریتر میشه باید یه ضربه ای بزنیم که دورو بر ما جرات نکنه بیاد.
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    33 47
    با سلام اسراییل به اندازه کافی در این جنگ آسیب دیده و ادامه این جنگ به ضرر ایران وشیعیان جبهه مقاومت است،باید تلاش کرد جنگ درغزه پایان یابد.به هیچ بهانه ای نباید اجازه داده شود سرزمین ایران و زیر ساخت های کشور وشیعیان مظلوم منطقه مورد هجوم بیرحمان قرار گیرند.کشورهای عربی با بیخیالی درحال پیشرفت و توسعه ورفاه عربها باشند و تنها کشور شیعه جهان اماج حمله حرامیان شود.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    15 38
    رھبرانقلاب شاگردبزرگ مردعرفان امام خمینی رحمت اللہ علیہ است ووعدہ امام خمینی کہ فرمودزمانی خواھدرسیدکہ سپاہ اسرایل راشکست میدھدوبرخی دنبال پناہ گرفتن میگردنداحتمالااین وعدہ امام راعملی کنند
  • محمد IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    18 22
    واقعا بهترین استدلالی بود که تا حالا شنیدم
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    33 0
    شما به جای آوردن جمله( راقم سطور) بهتر است از کلمات ایرانی استفاده کنی تا اینهمه فشار ... وارد نکنی
    • هادی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      5 12
      داداش وسط دعوا نرخ تعیین میکنی. خودتم دو تا کلمه ی غیر فارسی استفاده کردی. کلمه و وارد ریشه ی عربی دارند. ضمناً ایران تشکیل شده از اقوام عرب و کرد و ترک و لر و بلوچ و ترکمن و گیلک و فارس و مذاهب مختلف و قابل احترام. خداوندفرمود:بهترین شما در نزد من پرهیزگارترین شماست.
  • محمد IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    35 11
    نباید وارد درگیری شد و باید کارهایی در جهت کاهش تحریم کرد با اقتصاد جهان همراه شد و پیشرفت کرد چند سال بعد کشور پیرمردها و پیرزنها میشم اگه فکری نشه خود بخود موقعیتمون را از دست میدیم
    • GB ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      3 1
      دشمن دانابه ازدوست نادان است
  • ساعد علی IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    23 27
    سلام تنها راه متوقف کردن اسرائیل و هشدار جدی به آمریکا ، نابود کردن پایگاه هوایی استقرار جنگنده های اف۳۵ به همراه تمام جنگنده های موجود در آن میباشد.
  • عبدالله IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    21 68
    سلام.رهبرقاطع وفهمیده داریم.خودشان میدانند چه باید کردبا دشمن ایران و ایرانی
    • عبدالله IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      33 12
      عمو چی می گی تو ما بايد اسراییل رو نابود کنیم
  • یوسف IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    35 22
    مسئولان ایرانی چندین بار اعلام کرده اند که منتظر حماقت اسرائیل هستند تا اورشلیم وحیفا را با خاک یکسان کنند .بسم الله این گوی واین میدان
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    18 13
    موافقم
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    14 18
    مزدوران صهیونیستی نه سرزمین دارند ونه ارتش ونه ملیت. گروه های مقاومت باید دندان فاسد را کشید وبه دور انداخت.
  • سعید IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    17 32
    موشک جواب موشک . آماده محو اسرائیل هستیم هزینه ش هم میدیم یکبار برای همیشه
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    35 11
    به نظر بنده نمی شه که در سفارت یک کشور نشست و علیه یک کشور دیگه اتاق جنگ راه انداخت . بالاخره اون کشور ساکت نمی شینه . این منطقی ترین فکره . نمی شه گفت یک کشورو نابود میکنیم و همه جوره هم پاش وایستی و اون کشور بشینه نگات کنه .
    • ناظمی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      9 18
      اثبات نشده! همانطور که همدستی آمریکا به اسرائیل ثابت شده. ایران از حق طرفداری کرده. اگر اینطوره رژیم صهیونیستی باید سازمان ملل را هم در خاک آمریکا با خاک یکسان کند.
  • ابراهیم از اهواز NL ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    27 18
    یک ازمایش هسته ای انجام بدیم
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    13 16
    سفارت اسرائیل در مراکش گزینه مناسبی است. رابطه ای با مراکش نداریم که نگران تضعیف آن باشیم و بعد مسافت مانع از واکنش و پاسخ مراکش میشود. در ادامه بستن تنگه جبل الطارق توسط نیروهای حامی ایران در صحرای غربی مراکش سیلی محکم تری به غرب و اسرائیل خواهد بود.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    7 16
    ایکاش صبر پیشه کنند و نشون بدن که تمامی اتهاماتی که به جمهوری اسلامی زده میشه کذب و دروغ محضه هرچند که تا الان هم مشخص شده که تروریست چه کسانی هستند.مرگ و لعنت خدا بر رژیم کودک کش اسرائیل
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    19 21
    اون مقام همرده شهید حاج قاسم کی بوده؟ درنوشتن انصاف داشته باش رهبری گفت این سیلی بوده نه انتقام یاد حاج قاسم بخیر. چوبیشه تهی گشت ازنره شیر. به میدان درایند گرگان چوشیر.
  • عباس IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    9 14
    اسرائیل دنبال محک زدن قدرت ایران و میزان قدرت پاسخ ایران است اگر مانند قضیه حاج قاسم که فقط گفته شد پاسخ مناسب داده می‌شود در زمان مناسب بعد از چندین سال هنوز اتفاقی نیفتاده یعنی ایران توانایی یا جرات پاسخ دادن ندارد یک یا دو حمله دیگر اسرائیل به ایران انجام می دهد در صورتی که ایران نتواند پاسخ مناسب دهد بر شدت حمله به ایران افزوده می‌شود حتی از نیروهای منافقین و دمکرات و کومله و سلطنت طلب برای حمله های بعدی نیز استفاده می کند آن موقع داعش را جنگ با ایران کرده تا ایران توان مقابله با چند جبهه جنگ را نداشته باشد دچار بحران داخلی شود ...
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    35 7
    آخرش یه عده جم میشن جلو سفارت انگلیس مرگ بر این و آن میدن بخیر و خوشی تمام میشه
  • رو IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    21 7
    اگه پاسخ داده بودید اینجوری نمیشد.
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    16 8
    چشم در مقابل چشم
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    25 2
    آقا موندم هروقت هرجا خواست نیش زد جواب میدیم اینهمه دانشمند و کشتن و خرابکاری کردن جواب میدیم خب بزنین اگه واقعا میتونین
  • حسن کارگر IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    24 6
    سلام ضرب المثل های ایران را با آب طلا باید نوشت (کلوخ انداز را جواب سنگ است )
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      6 2
      کلوخ انداز را پاداش سنگ است
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    18 34
    جنگ نه....جنگ نه...جنگ نه... خدایا خودت مواظب باش...
  • محمود IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    10 28
    جنگ فراگیر برای ما هزینه سنگینی داردعقل حکم میکند چشم در مقابل چشم
  • سید احمد IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    10 18
    شروع جنگ با هر کی باشه دیگر تمام کردنش با اون کشور نیست.این دیگر قانون شده و ضمنا هیچ کشوری دیگر ضعیف و هیچ کشوری قوی نیست.زمان قدیم گذشت و واقعیت امروز اینست.
  • محمدی IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    4 0
    پیش نیاز و مقدمه هر برنامه امنیتی، به خصوص در کشور دیگر، استتار و حفاظت است که کمتر رعایت می شود و چوب آن بارها خورده شده است.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    9 1
    برادر جان املای صحیح کلمه خاکستری grey است . اصولا چرا یک کارشناس اقتصادی باید در زمینه مسایل جنگی هم اظهار نظر کند . چرا ما در تمام زمینه ها کارشناس هستیم . واقعا با خواندن چند مقاله خارجی(آنهم به صورت ناقص ) باید در موضوعاتی به این مهمی هم اظهار فضل کنیم !؟%
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    6 47
    گوش به فرمان رهبر انشالله پشت رهبر هستیم نه ی قدم عقب نه ی قدم جلو تمام ضربه ها جبران ناپذیری که به اسلام و شیعه وارد شد به خاطر افراط و تفریط بوده انشالله این دفعه هم تصمیم در خوری نظام خواهد گرفت من مطمئنم. در جواب اون نفری هم که چرا اونایی که ابراز آمادگی برای جنگ کردن الان نمیرن ما عاشقانه منتظر جنگ با صهیون یم و منتظر اجازه آقا . تا آمدن آقا امام زمان
  • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    2 25
    بهترین گزینه همان تقویت نیروهای مقاومت است، اینبار با ضد هوایی پانزده خرداد.
  • شایان IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    10 21
    اگه یه سیلی زدید ده تا میخورید. دوره بزن .در رو تموم شده. ایران قدرتمند ایران موشکی ایران سپاهی ایران بسیجی ایران .......... ... . . . . . . . . . .
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    13 27
    سلام به تمام ایرانیهای عزیز و رهبر بزرگمان عزیز این بمب اتمی ساخته بشه دیگه گوشت به استخان رسیده یک ایرانی ممنونم اگر نسازیم خودمان اسیب میبنم
  • حاج حسین IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    10 27
    به نظر من حداقل کاری که باید کرد اینه که به سفارت رژیم در یکی از کشور های همسایه با موشک نقطه زن مون هست اونم وقتی که اون مکان محل نشست یا قرار داشتن یک یا چند مقام بلندپایه نظامی رژیم هست.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    14 21
    بهترین کار در این زمان این است که چشم فتنه را باید درآورد بهترین گزینه باید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی باشد
  • محمد DE ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    12 6
    مماشات بااین دشمن خونخوار کافیست هرچه زودتر سیلی محکمی باید بگوش این صهیونیزم کودک کش حرامزاده باید زد صبر تاکی؟؟؟؟؟؟؟
  • حسین IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    12 19
    اسرائیل فقط میخاد محک بزنه و ببینه با این حملات واکنش ایران چیست اگر ضربه دردناکی بخورد دیگر این اقدامات رو انجام نمی‌دهد الان چندین فرمانده درجه 1مارو حدف قرار داده اما واکنش ایران کدامش دردناک بوده؟ باید ضربه سنگینی بخوره
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    28 9
    از آن وقتی که جواب دندانشکن به ترور سردار سلیمانی داده نشد اینها گستاخ تر شدند هیچ کمکاری از سوی سپاه قابل قبول نیست هرچی کوتاه بیائید آنها بیشتر جلو می آیند مگه 2 ماه پیش در رسانه هاشون اعلام نکردند می خواهند نیروهای ما رو ترور کنند چرا مراقب نبودید چرا به این راحتی نیروهای مهم خودتون را از دست می دهید اینها سرمایه های نظام هستند چرا.چرا.چرا...
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    28 3
    تا کی باید اسراعیل بزنه و ما هم بگیم انتقام میگیریم. هزاربارما را مستقیم زده ما حتی یکبار هم مستقیم اسراعیل را نزدیم
  • حمیدخان IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    2 2
    با راقم سطور موافقم خدا از بزرگی کم نکنه راقم سطور را
  • انا عمار IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    9 7
    باید پاسخ ایران نسبت به حمله اسرائیل به سفارت در دمشق ۲۰ برابر شدیدتر و دردناکتر باشد چرا که تغییر موضع داده لذا پاسخ برابر مناسب نیست بلکه پاسخ ۳۰ برابر شدیدتر باید باشد که طرف مقابل مجددا جسارت نکند .
  • سیامک IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    9 10
    آقای راقم و...درادبیات نظامی داریم حمله بهترین دفاع هست ....البته از شاکردوست ظریف آقای وزیر امور خارجه بیشتر از این هم نمی‌شود انتظارداشت یک نظامی را بغل این آقا بگذارند شاید جسارتاً زیاد شد ....آقای کارشناس نزنی می خوری ...آمریکا ببر کاغذی است ما در بوبیان آمریکا رادیدیم ....بزن حتی قلب اسرائیل را...بخدا عرضه ندارند
  • انا عمار IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    14 9
    یهودیان جنایتکار اسرائیلی با هدف قراردادن سفارت ایران در دمشق آتش جنگ را روشن کردند و بدون شک شدید و محکمتر پاسخ می دهیم و بسوی نابودی کامل اسرائیل حرکت می‌کنیم . درود بر شهدا زنده باد امام خامنه‌ای و درود بر مجاهدان سپاه پاسداران و درود بر سربازان گمنام و مجاهدان فی سبیل الله
  • حبیب IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    5 4
    احسنت.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    12 4
    عقب نشینی استراتیژیک بنظر بدترین کار است اسرائیل علنا بیشتر دانشمندان و سرداران مارا شهید کرده و مطمئن باشید بعد از اینکه مقاومت را تضعیف کردن نوبت ما هم میرسه چون هیچ کشوری دشمنی را قبول نمی‌کند که شعار اصلی اش از بین بردن موجودیتش باشد پس بهتره اشتباه محاسبه نکنید
  • حبیب IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    15 5
    شوروی مگر بمب اتم نداشت.اگه برنامه ریزی شده تر وارد بشیم میتونیم همه یهودی هار رو فراری بدیم .همانطور که آمریکا سلاح خوب میده به اسرائیل ما هم از سلاحهای خوب بدیم به حزب الله.با راکت که نمیشه جنگید.
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    17 12
    کاری از دست ایران بر نمیاد اگه میتونستن بعد از این همه ترورتا الان ی کاری میکردن
  • کاوه IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    13 24
    آخه اسرائیل در حد ایران نیست،، باد... ایران اسرائیل رو با خاک یکسان میکنه چه برسه به موشکهای ایران،،، ولی بهتره یه پوزه بند محکم تو پوزه این یهودیهای صهیونیسم بزنیم که اینقدر دندون نشون ندن
  • مهدی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    9 13
    ما آماده جنگ تمام عیار با سرائیل نجس هستیم
  • بهروزالدوله IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    7 4
    به اطلاع "راقم سطور" میرسانم وقتی فقط یک گزینه که همان "صبر استراتژیک" است بیشتر نداری زیاد نباید فلسفه بافی کرد.
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    12 9
    اراده بین المللی بر حذف اسرائیل است .خون به ناحق ریخته شده چندین هزار انسان بیگناه عنقریب تبدیل به سیلی ویرانگر برای نابودی رژیم صهیونیستی خواهد شد.
  • ابراهیمرحمانی بسیجی در تمام دوران دفاع مقدس سرباز IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    18 3
    این دولت جعلی تازمانیکه وجود دارد کلیه مسلمانان بخصوص خاور میانه روی آسایش رانمی بینند این سگ آمریکا به خاطر ثروت مسلما نان توسط آمیرکا اینجا بسته شده باید راه آمام حسین راانتخاب وملتهای مظلوم منطقه را از دست این جلاد که کشتن 100ها هزار زن بچه برایش مثل آب خوردناست تا کی باید توسریب خوریم بسیجیان آتش به اختیار حمله کنیم ودمار از روزگاشان دربیاوریم به یاری خدا
  • رز IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    13 0
    جناب کارشناس این همه پول وتسلیحات مابه حزب الله میدهیم برای چنین روزایی است چراحزب الاه واردجنگ نمیشود
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    10 8
    هیچ اتفاقی نخواهد افتاد
  • رضا TR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    7 1
    دقیقا اگر حمله متقابل انجام نگیرد اسرائیل عملیات هایی بزرگ تر را اجرا میکند باید در سطح همین حمله در آذربایجان یا بحرین مراکز دیپلماتیک شو بزنن یا در کردستان عراق..در کتاب عهد عتیق یک جشن یهودیان دارند بنام عید پاور ک در روز 13 بدر مصادف با 13 فروردین میشه این روز یهودیان سرتاسر دنیا رقص میکنند شادی می‌کنند پای می کوبند اینقدر شراب می خورند تا بد مست شوند ..این روز را روز ایرانی کشون می نامند.. این در زمان خشایار شاه فاتح یونان باستان..زن خشایار شاه یک یهودی بود ک هرگز ب یهودی بودن اقرار نمیکند.. در کتاب عهد عتیق آمده ک در آن زمان خشایار شاه یک وزیر ایران ب نام هامان ک ده پسر داشته بسیار یهود ستیز بوده..در اون روز یهودیان ب واسطه فاحشه گری زن خشایار شاه وارد در بار ایرانیان می شوند میگویند بین 500 هزار نفر رو میکشند.. از آن موقع این جشن را یهودیان برگزار میکنند.. چون یهودیان باور دارند ک قوم برگزیده خداوند هستند یک روزی صاحب همه دنیا میشن
  • احمد از اهواز IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 1
    با درود بر شهیدان وطن که در راه کمک به مظلومان کشته شدند، اگر جواب قلدر را ندهید فکر می کنید از او می ترسید و جری تر می شود،پس تا این قضیه کهنه نشده و دشمن قلدر اقدام بعدی را نکرده باید مشتی آهنین بر سرش کوبید که دیگر جرات قلدری نکند لازم نیست نیرو اعزام شود حالا که موشک دوربرد داریم و موقعیت امتحان آنها هم فراهم شده پس برای اینکه بفهمیم چقدر قدرت و توان تخریب دارند یکی از مراکز آشیانه جنگنده های اسرائیل را هدف قرار داده و هم انتقام عزیزانمان را بگیریم هم موشک ها را آزمایش کنیم.