سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۹
۱ نفر

 سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه ای به شورای امنیت، در پی حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه از این شورا خواست این اقدام جنایتکارانه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم و نشستی فوری برای رسیدگی به نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط اسرائیل برگزار کند.

شوراي امنيت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پی حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه ، نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت و نیز آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نوشت.

در این نامه آمده است: «مکاتبه حاضر متعاقب نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل تهیه شده است. رژیم اشغالگر اسرائیل مبادرت حمله تروریستی شنیع و نفرت‌انگیزی علیه اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در جمهوری عربی سوریه نموده است. بعد از ظهر 1 آوریل 2024، ساعت 16:45، اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق هدف حملات هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی از بلندی‌های جولان اشغالی قرار گرفت. این حمله تروریستی منجر به شهادت غم‌انگیز دست‌کم پنج پرسنل ایرانی از جمله مستشاران ارشد نظامی و تخریب کامل اماکن دیپلماتیک ایران شد.»

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در نامه خود آورده است: «این جنایات هولناک و حملات تروریستی ناجوانمردانه، نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌الملل و اصل اساسی مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی (همان‌طور که صراحتاً در کنوانسیون روابط دیپلماتیک 1961، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی 1963 و همچنین کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی از جمله عوامل دیپلماتیک 1973، بدان اشاره شده) است. این جنایات هولناک همچنین تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه به حساب می‌آیند.»

او تصریح کرد: «با توجه به پیامدهای گسترده بین‌المللی چنین جنایات هولناکی که می‌تواند تنش‌ها را در منطقه تشدید کرده و به‌طور بالقوه‌ای آتش درگیری‌های بیشتری را با سایر کشورها شعله‌ور نماید، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد تا اقدام جنایتکارانه و حمله تروریستی رژیم اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند. »

معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: «مضافاً، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد تا هرگونه اقدام لازم از جمله برگزاری نشست فوری برای رسیدگی به این نقض فاحش و جلوگیری از اقدامات تجاوزکارانه آتی که امنیت و ایمنی ماموریت‌های دیپلماتیک را به خطر می‌اندازد، را اتخاذ نموده، و همچنین از به دست عدالت سپردن سریع مسئولین چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای اطمینان حاصل نماید.»

معاون سفیر ایران در سازمان ملل گفت: «رژیم متجاوز صهیونیستی مسئولیت کامل عواقب چنین جنایات تروریستی را بر عهده دارد. جمهوری اسلامی ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات تروریستی محفوظ می‌داند.»

کد خبر 841466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • DK ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    16 4
    چه فایده
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    28 2
    جواب نامه رو من میدم.. خیلی نگرانم که دامنه جنگ در خاورمیانه گسترش یابد(گوترش)
    • BE ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      12 2
      البته آقای گوترش هر دو طرف رو هم به خوشتنداری دعوت میکنه!
  • ممد IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    18 8
    خجالت داره بجای اینکه ازگوترش بخواهیم برایمان گریه کند خودمان باید چنان درسی به تمامشان بدهیم تادسته جمعی گریه کنند واقعا دارم یقیین پیدامیکنم ماتوان مقابله باهیچ درگیری مستقیم رانداریم دائم میرویم پشت حماس وحرب الله ویمن مخفی میشویم داداش اگه اونا با اسلحه ماکاری میکنن پای مانیست کاره همون اراده است که انجام داده ما اراده کاری نداریم فقط تبریک بعدگریه تبریک گریه گریه گریه گریه ننگ آورشدیم ازناتوانی
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    12 7
    ایران متأسفانه هنوز هم درک نمی کند، نمی داند و نمی فهمد که شورای امنیت سازمان ملل خیانتکار از سال 1945 تاکنون شریک جرم جنایت های صهیونیست ها و حامیانش در منطقه خاورمیانه و جهان بوده است.
  • شبیب IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    33 7
    یعنی حتی به اندازه یمن جرات نداریم پاسخ دهیم حیف بزدل هستیم بایدپاسخ مستقیم داده شود
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    25 4
    طبق معمول رهبران ایران یک جواب خوب وغیراحساسی می‌دهند جنگ با احساسات بدرد نمیخوره بلکه با درنظر گرفتن همه چیز باید باعقل یک جواب درخور بدهیم وحتما اسرائیل با اینکار حیله ای دارد
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    10 5
    و این در حالی است که در این مدت 7 ماه در غزه بیش از 35 هزار نفر توسط اسرائیل و آمریکا قتل عام شده اند متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل خیانتکار هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی نکرده است شرم آور و تاسف بار است.
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    9 3
    و این در حالی است که در این مدت 7 ماه در غزه بیش از 35 هزار نفر توسط اسرائیل و آمریکا قتل عام شده اند متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل خیانتکار هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی نکرده است شرم آور و تاسف بار است.
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    4 5
    و این در حالی است که در این مدت 7 ماه در غزه بیش از 35 هزار نفر توسط اسرائیل و آمریکا قتل عام شده اند متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل خیانتکار هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی نکرده است شرم آور و تاسف بار است.
    • BE ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      4 5
      شورای امنیت که قطعنامه صادر کرد! آمریکا هم رای ممتنع داد... فقط اسرائیل باز کار خودش رو میکنه
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    6 3
    و این در حالی است که در این مدت 7 ماه در غزه بیش از 35 هزار نفر توسط اسرائیل و آمریکا قتل عام شده اند متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل خیانتکار هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی نکرده است شرم آور و تاسف بار است.
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    6 6
    تجاوز هوایی رژیم کودک کش صهیونیستی به خاک سوریه ازسال 2011 تاکنون جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است و هم ناقض قوانین بین الملل است ولی متاسفانه سران نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت اسرائیل جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده آمریکا جنایتکار شماره یک ازسال 2011 تاکنون درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند متاسفانه سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک ازسال 2011 تاکنون هیچ اعتراضی به این جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی رژیم صهیونیستی نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیار کرده اند؟ و این در حالی است که از سال 2011 تاکنون برای همه مردم منطقه خاورمیانه و مردم دنیا ثابت شده است که رژیم کودک کش صهیونیستی همراه با چند کشور دیگر و به سرکردگی آمریکا و در سال سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی از تروریست ها در سوریه، لبنان، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان حمایت می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    4 7
    با توجه به شهادت دوتن از سرداران سپاه اسلام در سوریه توسط رژیم وحشی و جنایتکار صهیونیستی از برادران معظم سپاه قدس درخواست می‌شود پاسخ درخور شأنی به این ددمنشی صهیونیست‌ها داده شود.
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    5 7
    آمریکا جنایتکار شریک اسرائیل در حملات به مردم غزه است. انگلیس جنایتکار شریک اسرائیل در حملات به مردم غزه است.
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    8 6
    مسئولان قبلی آمریکا داعش را بوجود آوردند یا به آن کمک کردند و مسئولان کنونی نیز در حال تقویت داعش یا گروهی نظیر آن هستند. جنایت آمریکا و اسرائیل و داعش بدون پاسخ و مجازات نخواهد ماند. رژیم صهیونیستی، با فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه تهدید بزرگی علیه صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای است.
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    9 13
    مردم کرمان 100 درصد فقط خواستار انتقام از داعش، آمریکا و اسرائیل هستند
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      5 13
      دم کرمانیا گررررم کرمان دل عالم است
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    5 7
    کارشناسان تلویزیون ایران اینترنشنال از تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی و غیرانسانی اسرائیل و آمریکا در جنگ غزه دفاع و استقبال می کنند شرم آور وتاسف بار است. در برابر تجاوزات آمریکا و انگلیس سکوت نمی‌کنیم.
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    6 4
    تا پایان تجاوز به نوار غزه، به عملیات در دریای سرخ ادامه می‌دهیم از ابتدا جنگ گفتیم غزه گورستان دشمن می‌شود.
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    8 8
    کشورهای غربی بزرگترین نقض کننده حقوق بشر در جهان هستند کشورهای غربی که به ظاهر دم از دموکراسی می زنند با گسترش ناامنی، قتل و کشتار در کشورهای دیگر بزرگترین نقض کننده حقوق بشر در جهان هستند. کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا، فرانسه، انگلیس و رژیم صهیونیستی که ادعای طرفداری حقوق بشری دارند، با ایجاد گروه های تروریستی و حمایت از آنها حقوق بشر را بطور کامل نقض می کنند. در نظر اینها افزایش قتل و کشتار و سرکوب اعترضات مردمی در کشورهای متبوع خود نقض حقوق بشر نیست اما اگر در کشورهای اسلامی یک مجرم محاکمه و به سزای اعمالش برسد، نقض حقوق بشر است. در این کشورها زن و مرد با هم تفاوت های زیادی دارند، انها به زنان به چشم برده نگاه می کنند که از هیچ حق و حقوقی برخوردار نیست. در دین اسلام زن و مرد با هم برابرند و هیچ اختلاف و فرقی با هم ندارند و تنها تفاوت آنها در تقوای الهی است اما در کشورهای غربی زنان از جایگاه واقعی خود محروم هستند. در سال های گذشته زنان حتی حق خواندن کتاب های تورات و انجیل را نداشتند و در نظر آنها زنان شریک شیطان هستند که نباید کتاب های دینی را مطالعه کنند.
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    6 12
    بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به علت جنایات جنگی درفلسطین اشغالی باید محاکمه شود.
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    7 9
    غربی‌ها جنایتکار حقوق بشر را لااقل برای مردم خودشان رعایت کنند فرانسه جنایتکارو آمریکا جنایتکارو کشورهای غربی جنایتکار مدعی حقوق بشر که در بحرین و یمن روی جلادان تاریخ را سفید کرده اند، لااقل در خیابان های پاریس و نیویورک و برای مردم خودشان حقوق بشر را رعایت کنند.‏ ما به غربی ها می گوییم که قرن ها ستم به مظلومان جهان گریبان شما را می گیرد و این ها نخستین نشانه های قیام ملت هاست و امروز یا باید تسلیم شوید یا این همه ظلم و جنایت را جبران کنید. در قطعنامه دیگر ولیعهد این کشور به عنوان صادرکننده دستور قتل خاشقجی معرفی شده است، اما این موضوع هم به خود آنها بازمی گردد. آمریکایی ها سال هاست که با حمایت از ظالمان در کشورهای اسلامی شریک دزدها و جنایتکاران بوده اند و هنگامی که درماندهاند، به این جنایات اعتراف می کنند، اما این اعترافات و قطعنامه ها نفاق آلود و دیرهنگام است.
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    3 9
    غربی ها جنایتکارچگونه می خواهد با دوستانشان بجنگند؟ کشورهای غربی جنایتکارکه ازتروریست های حمایت می کنند و دوست آنها هستند، چگونه ادعای مبارزه با آنها را دارند؟ کشورهای غربی جنایتکار طوطی وار دروغ های خود را درباره عملیات ارتش سوریه تکرار می کنند. که غربی ها جنایتکارچگونه می توانند با تروریست ها بجنگند در حالی که از آنها به عنوان یک منبع اطلاعاتی استفاده می کنند. دولت های نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت این کشورهای غربی جنایتکار با تروریست ها ارتباط دارند.
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    5 8
    کشتار 35 هزار غیرنظامی در غزه فاجعه انسانی است
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    5 7
    سازمان ملل خیانتکار شریک آمریکا در جنایات سوریه است. سازمان ملل خیانتکار شریک ترکیه در جنایات سوریه است سازمان ملل خیانتکار شریک اسرائیل در جنایات سوریه است.
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    4 8
    و این در حالی است که ارتش سوریه و هم دولت سوریه در مورد تجاوز و حمله رژیم صهیونیستی به سوریه هیچ گونه واکنشی نشان نمی دهند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟ پس فعالیت مستشاران نظامی ایران در مبارزه با تروریسم در سوریه 100 در صد فقط غلط و اشتباه است.
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    9 8
    اسرائیل برای حمله به کنسولگری ایران هزینه سنگینی خواهد داد. تجاوز رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند. ایران وعده انتقام از اسرائیل را داد. اسرائیل از خط قرمز بین المللی عبور کرده و قطعا پاسخش را دریافت خواهد کرد. ایران باید فوری از اسرائیل انتقام بگیرد. سپاه انتقام خون شهیدانش را می‌گیرد. سپاه،‌ انتقام خون شهیدانش را خواهد گرفت.
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    4 7
    جنایت رژیم اشغالگر بدون انتقام نخواهد ماند که این جنایت هرگز بدون پاسخ و انتقام نخواهد ماند.
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    3 5
    حمله به کنسولگری ایران، با چراغ سبز آمریکا بود
  • IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    4 6
    اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود . جوانان امریکایی: اسرائیل باید محو شود.
  • IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    4 9
    آمریکا، اسرائیل،داعش، هر سه از سال 2011 تاکنون یک هدف را دنبال می کنند
  • IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    2 6
    آمریکا، اسرائیل،داعش، هر سه از سال 2011 تاکنون یک هدف را دنبال می کنند
  • حسین IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    1 2
    چرا به شورای امنیت سازمان ملل شکایت میکنید شورای امنیت قبضه دست آمریکا و اسرائیل است باید به موشک‌های بالستیک خود شکایت کنیم تا سریع انتقام بگیرند ودل ملت عزیز وطنم ایران شاد شود
  • کاربر IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    1 3
    امان از جنگ سایه .فقط داریم میخوریم و میگیم این حق را برای خود محفوظ میدانیم در زمان و مکان مناسب. چند تای دیگه باید شهید بشن
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    2 5
    غربی ها وحشی هستند اما ما چون متمدن هستیم اول به سازمان ملل اطلاع می دهیم و شکایت می کنیم بعد انتقام پیشمان کننده از اسرائیل می گیریم
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    0 2
    اقدام درستی است، در یک خبر هم خوندم که خانواده شهدای کنسولگری دعوای حقوقی علیه اسرائیل مطرح خواهند کرد، دقیقا باید با قوانین خودشون پیش بریم پاسخ رو هم برای خودمون محفوظ بداریم