رئیس سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران می‌گوید:بخش قابل‌توجهی از پروژه کمربند سبز حاشیه شهر تهران در دامنه جنوبی البرز اجرایی شده که با توجه به ارزش زمین در این محدوده و تهدیدات ناشی از ساخت‌وسازهای غیرقانونی ناشی از زمین‌خواری و کوه‌خواری سودجویان، باعث شده است دست دلالان کوتاه بماند.

فضای سبز

به گزارش همشهری آنلاین، کمربند سبز یکی از راهکارهای مهار گرد و غبار و کاهش آلاینده های هوا در کلانشهرها محسوب می شود. برای اجرای طرح کمربند سبز به طور معمول از گونه‌های گیاهی سازگار، ماندگار و مناسب با شرایط اقلیمی شهرهای مورد نظر برای ایجاد مجموعه‌های فضای سبز تفریحی، ورزشی و گردشگری در مناطق حاشیه‌ای شهر استفاده می‌شود.
اجرای کمربند سبز در اطراف شهرها علاوه بر نقش بسیار مهم در زیبایی حاشیه شهرها و تلطیف هوا، از ورود گردوغبار و آلودگی به شهر نیز جلوگیری می‌کند.

پایان فاز یک کمربند سبز تهران در ۱۴۰۳

در شهر تهران نیز سال‌های سال است که طرح ایجاد کمربند سبز در اطراف شهر در دستور کار قرار گرفته و در این مدت با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده است، اما در ۳ سال اخیر و با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید روند احداث کمربند سبز سرعت گرفته؛ به‌گونه‌ای که بر اساس برنامه های پیش بینی شده پرونده فاز یک کمربند سبز تهران تا پایان امسال بسته می‌شود. اما اتمام کار فاز یک کمربند سبز تهران تنها ابتکاری نیست که در این دوره مدیریت شهری در زمینه توسعه فضای سبز پایتخت حاصل شد، آنچه این اقدام را از ارزش بیشتری برخوردار کرد سیستم آبیاری نوین و هوشمند برای مدیریت مصرف و استفاده بهینه از آب در این طرح بزرگ است تا فارغ از دغدغه های مبتنی بر بحران کمبود آب، اهداف زیست محیطی این طرح جامه عمل بپوشد.

هوشمندسازی آبیاری فضای سبز

علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به بهره‌گیری از سیستم آبیاری تحت فشار زیرسطحی برای نخستین‌بار در این پروژه به‌عنوان یک اقدام خلاقانه در جهت مدیریت مصرف آب و صرفه‌جویی منابع آبی گفت: در این پروژه علاوه بر استفاده گسترده از شبکه آبیاری تحت فشار، برای نخستین‌بار روش آبیاری زیرسطحی هوشمند به‌عنوان گامی خلاقانه و نوآور به‌منظور حفظ منابع آبی و مدیریت بهینه مصرف و افزایش راندمان آبیاری پروژه به‌کارگرفته شده است.

مختاری ادامه داد: در این روش با استفاده از حسگرهای مختلف میزان دقیق رطوبت خاک، دمای هوا، نور خورشید و مواردی از این دست اندازه‌گیری خواهد شد و این اطلاعات توسط یک سیستم مرکزی مورد آنالیز دقیق قرار می‌گیرد و براساس نتایج آنالیز انجام شده، میزان و زمان آبیاری به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود.

تحقق ۹۶ درصدی فاز نخست طرح

رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به سرعت‌گیری اجرای این طرح در چند سال اخیر، مساحت کمربند سبز تهران را تا اوایل اسفند سال گذشته بالغ بر ۴۶هزار و۲۴۰هکتار دانست که این میزان با اجرای ۲هزار هکتار دیگر، تا پایان ۱۴۰۲ از ۴۸ هزار هکتار فراتر رفت و به بیش از ۴۸ هزار و۲۴۰ هکتار رسید که این میزان، تحقق پیشرفت فیزیکی ۹۶ درصدی را در طرح ۵۰ هزار هکتاری فاز نخست کمربند سبز شهر تهران نشان می دهد.

چه درختانی کاشته شدند؟

مختاری درخصوص جزئیات کاشت درختان و گونه‌های کاشته شده در طرح کمربند سبز حاشیه شهر تهران نیز گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و همچنین رهنمودهای دکتر زاکانی، شهردار محترم شهر تهران، استفاده از گونه‌های مثمر و متناسب با اقلیم شهر تهران را در کمربند سبز حاشیه شهر تهران در دستور کار قرار دادیم که در انتخاب هریک از این‌گونه‌های مثمر شرایط اکولوژیکی و اقلیم منطقه، مورد توجه قرار گرفت. همچنین در کنار کاشت انواع گونه‌های مثمر، از گونه‌های غیرمثمر که مقاومت خوبی نسبت به کم‌آبی دارند نیز استفاده کرده‌ایم.

او برخی از گونه های مثمر استفاده شده در طرح کمربند سبز تهران را شامل گردو، بادام، گیلاس، سیب، آلبالو، خرمالو عنون کرد که در اراضی متناسب با ویژگی‌های هریک از این‌گونه‌ها کاشته شدند.

جلوگیری از دست‌اندازی به حریم تهران

رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با تأکید بر نقش حفاظتی کمربند سبز حاشیه‌ای شهر تهران و تأثیر آن بر جلوگیری از گسترش غیرقانونی شهر تهران و حفظ حریم فعلی پایتخت گفت: بخش قابل‌توجهی از پروژه کمربند سبز حاشیه شهر تهران در دامنه جنوبی البرز اجرایی شده که با توجه به ارزش زمین در این محدوده و تهدیدات ناشی از ساخت‌وسازهای غیرقانونی ناشی از زمین‌خواری و کوه‌خواری سودجویان، باعث شده است دست دلالان و زمین‌خواران از تعرض به منابع طبیعی و عرصه‌های عمومی خصوصا ارتفاعات بالاتر از ۱۸۰۰متر کوتاه بماند.

تلاش برای توزیع عادلانه فضای سبز در شهر تهران

مختاری، از شناسایی اراضی ملی و بلامعارض تا شعاع ۲۰کیلومتر خارج از محدوده شهر تهران برای اجرای فاز ۲ طرح توسعه کمربند سبز تهران خبر داد و در خصوص افزایش سرانه فضای سبز درون شهری گفت: سرانه فضای سبز در تعدادی از مناطق تهران مطلوب و بالاتر از استاندارد قرار دارد و در ۶ منطقه شهری با توجه به بافت فشرده مسکونی، سرانه فضای سبز کمتر از ۱۰متر مربع است. لذا براساس دستور شهردار تهران در ۳سال گذشته با هدف توزیع عادلانه فضای سبز در شهر تهران، بهبود این وضعیت را در دستور کار قرار گرفت و تلاش شد در مناطق ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۷، ۱۲ و ۸ و سایر مناطق کم‌برخوردار شهر تهران از ظرفیت‌های مختلف برای ارتقای سرانه فضای سبز در این مناطق استفاده کنیم.

او از جمله این اقدامات به بهره‌مندی از جریمه اعمالی کمیسیون ماده۷ باغ‌ها اشاره کرد که از متخلفانی که موجب قطع درختان شده‌اند اخذ می شود. به گفته مختاری، این جریمه‌ها که به‌حساب مشخصی واریز می‌شود، صرف تملک لکه‌های مشجر در این مناطق کم‌برخوردار می شود که این لکه‌ها پس از تملک به فضای سبز تبدیل خواهند شد.

کد خبر 841168
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha