موحی‌الدین و هادی دو مظنون به جاسوسی برای این همکاری ۲۰۰ هزار دلار دریافت کرده بودند.

لبنان

گروه دیپلماتیک – همشهری آنلاین: ماه گذشته میلادی بود که روزنامه لبنانی الاخبار درباره کشف یک شبکه گسترده جاسوسی اسرائیلی در بیروت گزارش مفصلی را منتشر کرد. در این گزارش آمده که نگهبانان ساختمان پارلمان دسامبر گذشته یک وسیله نقلیه مشکوک را در اطراف اقامتگاه نبیه بری رئیس پارلمان لبنان متوقف کرده و پس از بازرسی خودرو یک دستگاه جاسوسی بسیار پیشرفته و چندین تلفن راننده که موحی الدین نام داشت را توقیف کردند.

در بررسی‌های بعدی ده ها ویدیو از تلفن‌های همراه به دست آمد که به نظر می رسید نقشه جامع منطقه هستند. همچنین در بررسی‌های بیشتر بخش اطلاعات نیروهای امنیتی داخلی لبنان مشخص شد که راننده با سرویس‌ اطلاعاتی اسرائیل همکاری دارد. موحی‌الدین برای این همکاری ۲۰۰ هزار دلار دریافت کرده بود، مبلغی که برای مأموریت های جاسوسی در مقیاس کوچک به طور غیرمعمولی بالا بود. مدتی بعد دومین فرد به نام هادی که با محی الدین کار می کرد نیز شناسایی شد. هر دو متخصص مهندسی کامپیوتر و ارتباطات هستند.

این دو فرد تحت پوشش یک شرکت صوری آمریکایی به نام مونولیت در لبنان فعالیت کرده و اطلاعات مربوط به چندین منطقه در بیروت و حومه جنوبی آن را جمع آوری می‌کردند. آنها وظیفه داشتند نقشه های دقیق از مناطق مختلف را تهیه کنند، که به نوشته الاخبار به دشمن ارائه شده است.

این نقشه جزئیات خیابان ها، ساختمان ها، نام مغازه ها، اتومبیل های پارک شده و حتی خودروهای در حال حرکت، شماره پلاک ها و چهره های عابران پیاده را شامل می شود، از جمله ۵۶ هزار عکس با وضوح بالا که در تلفن همراه موحی الدین کشف شده است. این دو فرد از تجهیزات بسیار پیشرفته تکنولوژیکی، سیستم اسکن فرکانس های رادیویی ارائه دهندگان خدمات اینترنتی به منازل، موسسات و امکان دولتی استفاده کرده‌اند. گفته شده، موحی الدین و هادی نام کاربری و رمز عبور دستگاه Wi-Fi را در مناطق مورد بررسی را هک می‌کردند که به آنها اجازه می‌داد تا مکان جغرافیایی دقیق کاربران متصل را مشخص کنند.

در این گزارش مشخص شده است که یکی از مظنونان موقعیت جغرافیایی خیابان مقابل آپارتمان شیخ صالح العاروری را نقشه برداری کرده است. شیخ صالح العاروری یکی از مقامات ارشد حماس بود که در حمله هواپیماهای بدون سرنشین صهیونیست ها در حومه جنوبی بیروت در ۲ ژانویه به شهادت رسید.

پس از تحقیقات اولیه، بازداشت شدگان با اذعان به ورشکستگی و نیاز مالی اعلام کردند که این پروژه نقشه برداری بدون مجوز را برای یک شرکت خارجی انجام می دهند و ادعا کردند که نمی دانند که این اطلاعات چگونه استفاده خواهد شد.

منبع: تارنمای خبری کرادل

کد خبر 840435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha