دوشنبه ۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

ترجمه عبدالحسین غلامرضایی: گرم شدن جهان موجب شده یخ‌های قطبی با شتاب بیشتری ذوب شوند

اگر شرایط به همین منوال پیش رود تا پایان سال 2009 شاهد  رکورد تازه‌ای از ذوب شدن یخ‌ها درسرزمین‌های قطبی خواهیم بود.  [گرمایش جهانی چیست؟]

 البته هنوز زود است ادعا کنیم که درسال 2009  میزان ذوب‌شدن یخ‌ها نسبت به سال 2007 رکورد بی‌سابقه‌ای خواهد داشت اما آخرین اطلاعات از مراکز بین‌المللی نشان می‌دهد که تا ماه سپتامبر2009 این رکورد ممکن است به واقعیت نزدیک شود.

بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که تنها 30 درصد از یخ‌های قطبی از ضخامت زیادی برخوردار بوده و در فصل یخبندان بر ارتفاع آنها افزوده می‌شود اما 70 درصد باقی‌مانده با معتدل شدن هوا مستعد ذوب شدن بوده و به سرعت به آب تبدیل می‌شوند.
در فوریه امسال ارتفاع یخ‌ها نسبت به سال قبل کمتر بوده و این نشانگر ذوب شدن سریع آنهاست.  [گازهای گلخانه‌ای چیست؟]

اکنون بیشتر دانشمندان بر این عقیده‌اند که در 3دهه آینده در فصل تابستان، سرزمین‌های قطبی خالی از یخ خواهند شد؛ یعنی خیلی زودتر از زمانی که  آخرین گزارش سازمان ملل در مورد یخ‌های قطبی پیش‌بینی کرده بود.ذوب شدن کوه‌های یخی یکی از مهم‌ترین علائم گرم شدن کره زمین است و این زنگ خطری است برای حوادث ناگواری که در آینده اتفاق خواهد افتاد.

زمانی‌که کوه‌های یخی ذوب می‌شوند آب‌های تیره‌ای که در زیر آنها  قرار دارند در مجاورت نور قرار گرفته و با جذب مقدار زیادی از انرژی خورشید به دمای خود می‌افزایند، این فرایند باعث ذوب شدن هر چه بیشتر باقی مانده یخ‌ها می‌شود.

با ذوب شدن تدریجی کوه‌های یخی، اکوسیستم قطب دچار مشکلات زیادی شده و زیستگاه گونه‌های حیوانی در محاصره شدید قرار می‌گیرد و در نتیجه حیوانات قطبی نظیر خرس، خوک آبی و شیر ماهی‌ها در خطر انقراض قرار می‌گیرند.

آخرین آمار‌های ارائه شده بیانگر آن است که جهان به عملیاتی جدی  جهت دگرگونی وضع موجود نیازمند است و این کار میسر نمی‌شود مگر اینکه از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جهان به‌شدت کاسته شود. رهبران جهان باید کاری عملی انجام دهند و با تشکیل میتینگ‌های تشریفاتی و صدور قطعنامه، عملاً کاری صورت نمی‌گیرد.

ساینس‌دیلی

کد خبر 84009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز